Kilpailukauteen 2021 liittyviä kysymyksiä ja vastauksia

Miten korona vaikuttaa kisoihin?

Frisbeegolfkausi 2021 on käynnistymässä odottavissa ja epävarmoissa merkeissä. Kalenterissa on lukuisia arvokisoja ja kiertueita: Euroopanmestaruuskisat, European Open Major, 7 SM-kisaa, EuroTour sekä kotimaiset kiertueet Prodigy Disc Pro Tour sekä Amateur Series -kisat. Ja tietenkin satoja SFL:n erilliskisoja.

Tammi- ja helmikuussa ei ole vielä koronarajoitusten vuoksi päästy sanktioituja kisoja järjestämään, mutta maalis-huhtikuussa pitäisi jo toivon mukaan virallisia kisoja päästä pelaamaan. Ymmärrettävästi kisakuume onkin siis jo kova ja liittoonkin tulee päivittäin lukuisia kyselyitä pelaajilta, kilpailunjärjestäjiltä ja kiinnostuneilta katsojiltakin liittyen kilpailujen ilmoittautumisiin, järjestelyihin ja koronatoimenpiteisiin.

Tässä artikkelissa liiton puheenjohtaja Laura Heikkilä, Prodigy Pro Tourin manageri Eetu Rantanen, toiminnanjohtaja Tapani Aulu sekä SFL:n hallituksen erilliskisoista vastaava Mikko Kaakinen vastaavat näihin kysymyksiin.

”Kilpailuni pitää siirtää uusien rajoitusten vuoksi, mitä teen?”

”Tarkista alueellinen kalenteri lähialueen muista seuroista, aluevastaavalta ja/tai liiton kilpailusuunnittelukalenterista. Muutkin alueen kisat todennäköisesti ovat siirtymässä samaan aikaan. Kun sopivat päivät on löydetty, ilmoita uudet päivämäärät liiton toiminnanjohtajalle (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi)ja vahvista sitoutuvasi noudattamaan viranomaisten, PDGA:n ja SFL:n ohjeita tapahtuman järjestämisessä. Odota vielä, että viestisi on kuitattu liiton puolesta, uusi ajankohta merkitään myös liiton kilpailusuunnittelukalenteriin.

Myös peruutukset tulee ilmoittaa toiminnanjohtajalle.”
Mikko Kaakinen, SFL:n hallituksen erilliskisavastaava:

”Koska Pro-Tourin ilmoittautumiset alkavat?”

”SFL ja Prodigy laativat parhaillaan toimintasuunnitelmaa pandemian eri kehitysskenaarioiden varalle. Lähtökohtana on, että tour pyritään viemään läpi kaikille osapuolille turvallisesti. Koronapandemia on vaikeasti ennakoitava, joten sen vuoksi jokaisen kilpailun läpiviemistä arvioidaan erikseen alueellisten tilanteiden, rajoitusten ja suositusten perusteella 60 ja 30 päivää ennen kilpailua ja ilmoittautumiset tullaan avaamaan vasta noin 3 viikkoa ennen kilpailua. Kaikessa päätöksenteossa noudatetaan terveysviranomaisten antamia ohjeistuksia ja määräyksiä”.
Eetu Rantanen, Prodigy Disc Pro Tour -manageri.

”Voiko ulkomaan kisasta palaava pelaaja osallistua Suomen kilpailuun? Esimerkiksi jos menen pelaamaan Kokkedalin (30.4.-2.5.) tai Alutagusen (7.-9.5.) EuroTourille ja haluan pelata myös Talin Prodigy Disc Pro Tourilla (14.-16.5.)?”

Ulkomailta palaavaan pitää olla omaehtoisessa karanteenissa 14 päivää, jos saapuu THL:n liikennevalomallin mukaan punaisesta tai harmaasta maasta. Tällä hetkellä käytännössä kaikki maat ovat näitä maita, myös Tanska ja Viro. Omaehtoista karanteenia voi lyhentää kahdella vapaaehtoisella testillä. THL:n ohjeiden mukaan:

Jos sinulla on maahan saapuessasi todistus negatiivisesta koronatestistä, joka on otettu aikaisintaan 72 tuntia ennen maahantuloa, mene toiseen testiin aikaisintaan 72 tuntia maahan saapumisen jälkeen. Jos tämän toisen testin tulos on negatiivinen, voit keskeyttää omaehtoisen karanteenin. Jos sinulla ei ole todistusta testistä, joka on otettu alle 72 tuntia ennen maahantuloa, suosittelemme omaehtoista karanteenia riippumatta siitä, kauanko viivyt Suomessa. Voit lyhentää omaehtoista karanteenia menemällä testiin rajanylityspaikalla, kun saavut Suomeen. Jos rajanylityspaikalla ei ole mahdollista mennä testiin, voit mennä testiin oleskelu- tai asuinkunnassasi vuorokauden sisällä maahantulosta.

Mene toiseen testiin aikaisintaan 72 tunnin kuluttua ensimmäisestä testistä. Jos molempien testien tulos on negatiivinen, voit lopettaa omaehtoisen karanteenin.

Kun odotat testituloksia, pysy omaehtoisessa karanteenissa kotona tai majapaikassasi

Tämä tarkoittaa siis, että Kokkedalissa pelannut ehtii hyvin saada kaksi negatiivista testiä ja voi hyvillä mielin mennä pelaamaan. Sen sijaan Alutagusessa pelannut ei käytännössä voi pelata Talissa.”
Tapani Aulu, SFL toiminnanjohtaja.

”Voiko kiihtymis- tai leviämisalueella järjestää erilliskilpailuja?”

”Tilanne on hyvin tulkinnanvarainen, eikä siihen ole yksiselittäistä vastausta. Liiton koronasääntöjä noudattaen frisbeegolfkilpailu voidaan lähtökohtaisesti järjestää turvallisesi, mutta riippuen AVI:n ja kunnan tulkinnoista se ei ole välttämättä sallittua. Varsinkaan leviämisalueella ei liiton kilpailuja, seuran kilpailuja muitakaan kisoja tai tapahtumia voida suositella.

Liitto seuraa Olympiakomitean, PDGA:n sekä valtion ohjeistuksia joka päivä ja päivittää muutoksia tarvittaessa korona-ohjeistukseen: https://frisbeegolfliitto.fi/koronavirusinfo/”.
Laura Heikkilä, SFL:n puheenjohtaja.