Lisenssit – ohjeistukset ja ratkaisuja ongelmatilanteisiin

Tästä löydät päivitetyt ja ajantasaiset ohjeistukset kilpailunhallintajärjestelmiin ja lisensseihin liittyen. Huomioithan erityisesti Kisakoneeseen tehdyn muutostyön, jonka myötä Sportti-ID:lle on lisätty nyt oma kohtansa käyttäjän omiin tietoihin.

Ohjeistukset päivitetään myös lisenssi-sivulle sekä pelaajille suunnattuun ”Usein kysytyt kysymykset – vastauksia pelaajille (Suomisport, Kisakone, Metrix)”-osioon.

Kisakone ja lisenssin voimassaolo

29.3.2018 alkaen Kisakone tukee Suomisportista ostettuja lisenssejä.

Vuoden 2017 lisenssillä ilmoittautuminen ei ole enää mahdollista. Kilpailun aikana sinulla on niin ikään oltava voimassa oleva SFL-lisenssi.

Näin tilaat itsellesi vuoden 2018 lisenssin ja saat sen näkyville Kisakoneeseen. Luethan ohjeen huolellisesti loppuun saakka:

1. Tilaa lisenssi Suomisport-järjestelmästä.

2. Tilauksen jälkeen SFL-lisenssisi on voimassa. Liitto syöttää lisenssiin sisältyvän PDGA-jäsenyytesi voimaan tämän jälkeen 0-7 vuorokauden viiveellä. Mikäli tarvitset jäsenyydelle nopeutetun käsittelyn, ota yhteyttä liiton toiminnanjohtajaan. Saat syötön jälkeen suoraan vahvistusviestin PDGA:n järjestelmästä.

Mikäli kyseessä on ensimmäinen lisenssisi, käy syöttämässä saamasi PDGA-numero Kisakoneessa omiin tietoihisi.PDGA-jäsenyyteesi on SFL:n järjestelmissä voimassa päivän viiveellä. Pelkällä PDGA-jäsenyydellä voi ilmoittautua kilpailuihin siirtymäajalla 30.4.2018 asti.

3. Lisää PDGA-numerosi myös Suomisport-profiiliisi heti, kun sinulla on PDGA-numero on. Löydät Suomisport-profiilisi lajikohtaisista lisätiedoista paikan numeron lisäämiselle lisenssioston jälkeen.Pääset täyttämään PDGA-numeron profiiliisi kirjautumalla Suomisportiin. Omalta etusivultasi löytyy lisenssioston jälkeen kohta ”lajikohtaiset lisätiedot”. Voit täyttää numeron klikkaamalla kohtaa ”PDGA”. Huom! Täyttökohta näkyy vain palvelun selainversiossa.

4. Kun olet lisännyt PDGA-numerosi Suomisportiin, Kisakone pystyy havaitsemaan lisenssisi tämän jälkeen päivän viiveellä. Tämän jälkeen voit lisätä oman Sportti-ID-numerosi Kisakoneen tietoihisi.

Pääset täyttämään Sportti-ID-numerosi Kisakoneeseen siirtymällä omiin tietoihisi —> Muokkaa —> Sportti-ID. Tämän jälkeen myös SFL-lisenssisi on voimassa Kisakoneessa. Suomisport-lisenssit ovat tilapäisesti voimassa 31.5.2018 asti, kunnes seurajäsenyysmyynti on saatu käyntiin, jonka jälkeen lisenssit ovat normaalisti voimassa koko kauden.

Metrix ja lisenssin voimassaolo

Olemme korvaamassa kevään mittaan aiemman kilpailunhallintajärjestelmämme Kisakoneen Metrix-järjestelmällä. Ota palvelu haltuun noudattamalla seuraavia askeleita:

1. Luo itsellesi omat Metrix-tunnukset, jos sinulla ei sellaisia vielä ole
    2. Kirjaudu sisään palveluun ja klikkaa oman nimesi alta Asetukset-osioon päivittämään tietosi ajantasaisiksi
    3. Rekisteröidy myös Suomisport-palveluun, jolloin saat palvelusta yksilöllisen Suomisport tunnisteesi eli Sportti-ID:n
    4. Lisää oma Sportti-ID-numerosi, PDGA-numerosi sekä syntymävuotesi Metrixin tietoihisi
    5. Lisää oma PDGA-numerosi Suomisport-profiiliisi heti, kun sinulla sellainen on. Löydät Suomisport-profiilisi lajikohtaisista lisätiedoista paikan numeron lisäämiselle lisenssioston jälkeen. (Näkyy palvelun selainversiossa.)

Huomaathan, että Metrix tunnistaa lisenssisi voimassaolon vain, mikäli kaikki edellä mainitut asiat on kunnossa. Tällä hetkellä lisenssit on määritelty olemaan järjestelmässä voimassa 31.5.2018 saakka Suomisport-siirtymävaiheen takia, kts. lisätietoja alta.

Ratkaisuja yleisiin ongelmiin

Ongelma: Syötin Sportti-ID-numeroni Metrixiin. Järjestelmä kuitenkin ilmoittaa minulle:  ”player not found”.

Tähän ongelmatilanteeseen on kolme yleistä syytä:

1. Metrixistä puuttuu syntymävuosi, PDGA-numero tai Sportti-ID
  2. SuomiSporttiin ei ole lisätty PDGA-numeroa (voi lisätä vasta lisenssin hankinnan jälkeen)
  3. Tiedot eivät ole vielä osaltasi päivittyneet. Suomisportin tiedot päivittyvät SFL:lle kerran päivässä, joten päivityksissä on päivän viive.

Jos kaikki nämä kohdat on tsekattu ja kunnossa, niin ota yhteyttä ylläpitoon.

Ongelma: Miksi lisenssini voimassaoloksi on merkitty vain 31.5.2018 saakka?

Lisenssi on voimassa näin alkuun vain pätkän kerrallaan, koska jäsenyysmyyntiä ei ole vielä aloitettu kaikissa seuroissa. Lisenssin voimassaolo on sidottu seurajäsenyyteen, ja aikanaan kun molemmat on kunnossa, niin lisenssi näkyy voimassaolevana koko lisenssikauden.

Ongelma: Miksi lisenssini ja jäsenyyteni eivät ole voimassa Kisakoneessa, vaikka olen ostanut ne Suomisportista?

29.3.2018 alkaen Kisakone tukee Suomisportista ostettuja lisenssejä. Tutustuthan huolellisesti ylempänä artikkelissa olevaan ohjeeseen. Tärkeää on, että olet lisännyt PDGA-numerosi Suomisportiin. Kisakone osaa lukea tämän jälkeen lisenssisi Suomisportista päivän viiveellä, minkä jälkeen voit lisätä Sportti-ID:n profiiliisi.

Ongelma: Miksi en pysty lisäämään Sportti-ID-numeroani Kisakoneeseen?

Lisätietoja:

Anniina Ihamäki