Suomisportin usein kysytyt kysymykset – vastauksia seuroille

Alle on koottu Suomisport-järjestelmän käyttöönottoa koskevia usein kysyttyjä kysymyksiä seuratoimijoiden näkökulmasta. Mikäli mieltäsi askarruttaa jokin muu kysymys, ota yhteyttä liiton järjestösihteeriin (sihteeri@frisbeegolfliitto.fi). Osiota päivitetään ja täydennetään aina uusien kysymysten mukaan.

Päivitetty 8.12.2021

Perustietoa Suomisport-palvelusta

1. Mikä on Suomisport?
  2. Miten jäsenmaksut, lisenssit ja vakuutukset ostetaan/myydään Suomisportissa?

Seuran käyttäjäoikeudet

1. Mikä on Suomisportin seurakäyttäjä? Mikä on pääkäyttäjä?
  2. Kuinka seurakäyttäjäoikeuksia lisätään, poistetaan tai rajataan?
  3. Miten seurakäyttäjänä kirjaudutaan sisään Suomisportiin?
  4. Olen jo rekisteröitynyt Suomisportiin seurakäyttäjänä toisen lajin puitteissa. Tarvitsenko uudet tunnukset frisbeegolfin puolella operointiin?

Jäsenyydet ja Svea Payments (ent. Maksuturva)

1. Miten jäsenrekisteri toimii?
  2. Kuinka luon seuran jäsenmaksun suoraan pelaajan itsensä ostettavaksi Suomisportiin?
  3. Miten seuran ja Svea Paymentsin välinen sopimus allekirjoitetaan?
  4. Voinko ostaa jäsenyyden henkilölle, joka ei ole itse rekisteröitynyt Suomisportiin?
  5. Kuinka pitkään jäsenyystuotteet ovat voimassa ja milloin niitä voi ostaa?
  6. Seurassamme on käytäntönä hyväksyä jäsenet mukaan. Miten tämä onnistuu Suomisportissa?
  7. Seurassamme jäsenyys on tietylle ryhmälle ilmainen. Miten näiden henkilöiden jäsenyyden hankinta onnistuu Suomisportissa?
  8. Miksi maksutapahtumiin liittyy transaktiomaksuja ja mitä ne ovat?
  9. Mistä näen ketkä ovat maksaneet jäsenmaksunsa?
  10. Mistä löydän listauksen seuramme jäsenistöstä?
  11. Voiko seura maksaa jäsenen jäsenmaksun tai lisenssin?
  12. Mistä lisään jäsenluokalle jäsenmaksun?
  13. Jos jäsen on maksanut jäsenmaksun jo muualla, miten hänet voi merkitä maksaneeksi Suomisportissa?
  14. Miten seuran tulee toimia, jos joku on hankkinut lisenssin mutta ei ole hankkinut seuran jäsenyyttä?

Yleisimmät ongelma- ja virhetilanteet

1. Jäsenemme maksusuoritus jäi tilaan ”Odotetaan tietoa maksun onnistumisesta”. Mistä on kyse ja mitä voin tehdä?
  2. Pelaaja otti minuun yhteyttä ja kertoi, ettei hänen lisenssinsä näy voimassaolevana Disc Golf Metrixissä. Mistä kiikastaa?
  3. Minulla on seuramme käyttäjäoikeudet jäsenrekisteriin, mutta en pääse tarkastelemaan jäsentietojamme. Missä vika?

Muut kysymykset

1. Miten edustusseuraa vaihdetaan Suomisportissa?
  2. Mitä ovat Meriitit?
  3. Miten voin luoda Suomisportiin tapahtumia?
  4. Seuramme hallituksen kokoonpano on muuttunut. Mihin ja miten päivitän tiedot ajantasaisiksi Suomisportiin?

Perustietoa Suomisport-palvelusta

1. Mikä on Suomisport?
    Suomisport on Olympiakomitean tarjoama koko liikunta- ja urheiluyhteisön yhteinen digitaalinen palvelu, joka helpottaa liikkujien, seurojen ja liittojen arkea. SFL käyttää Suomisport-järjestelmää seurojen jäsenrekisterinä sekä kilpailulisenssien ja vakuutusten myyntikanavana.

2. Miten jäsenmaksut, lisenssit ja vakuutukset ostetaan/myydään Suomisportissa?
    Ostotapahtuma menee yksinkertaisuudessaan samaan tapaan kuin muistakin verkkokaupoista. Seura luo järjestelmään ostettavaksi omat jäsenyystuotteensa, liitto tuo alustalle lisenssit ja Sporttiturva-vakuutuksen. Pelaajat tulee ohjeistaa ostamaan ensin seurajäsenyyden ja sen jälkeen halutessaan lisenssin ja/tai vakuutuksen.

Seuran käyttäjäoikeudet

1. Mikä on Suomisportin seurakäyttäjä? Mikä on pääkäyttäjä?
    Seurakäyttäjä pääsee kirjautumaan järjestelmään oman seuransa tietoihin ja tarkastelemaan käyttäjäoikeuksiensa laajuudesta riippuen esimerkiksi seuran liikkujalistausta, jäsenlistausta sekä luomaan jäsenyyksiä ja hallinnoimaan tapahtumia.

Jokaisella seuralla on oltava vähintään yksi pääkäyttäjä ja lisäksi voi olla muita seurakäyttäjiä.  Pääkäyttäjän lisäyksistä ja poistoista vastaa liiton toiminnanjohtaja, tai mikäli seuralla on useampi pääkäyttäjä, voi hän tehdä toimenpiteen. Pääkäyttäjä pystyy lisäämään, poistamaan ja rajaamaan seuran muiden käyttäjien oikeuksia.

Tarkoituksenmukaista on lisätä käyttäjätunnukset vain sellaisille henkilöille, jotka toimessaan tarvitsevat jäsenrekisteriä. On erittäin tärkeää pitää oikeudet ajantasaisina, eli poistaa ja lisätä seuralle/jaostolle oikeuksia henkilömuutosten myötä.

2. Kuinka seurakäyttäjäoikeuksia lisätään, poistetaan tai rajataan?
    Seuran omat pääkäyttäjät pystyvät lisäämään ja poistamaan muita seuran käyttäjäoikeuksia. Pääkäyttäjäoikeuksien lisäämisestä ja poistamisesta vastaa pyynnöstä liiton järjestösihteeri (sihteeri@frisbeegolfliitto.fi), tai mikäli seurassa on useampi pääkäyttäjä, voivat he suorittaa toimenpiteen. Lisäystä varten tarvitaan tieto roolista seurassa, sukunimi sekä oma Sportti-ID-tunnus.

Pääkäyttäjä pystyy lisäämään, poistamaan ja rajaamaan seuransa muiden käyttäjien oikeuksia seuran etusivulta:

Avautuvassa näkymässä ovat esillä seuran/jaoston nykyiset seurakäyttäjät ja heidän oikeutensa. Kunkin henkilön oikeuksia pääsee muokkaamaan klikkaamalla henkilön riviä. Valitun henkilön oikeuksia voi lisätä ja poistaa eri vaihtoehtoja klikkaamalla. Käyttöoikeuslistauksen alta löytyy tarkemmat selitteet kullekin vaihtoehdolle. Esimerkiksi valitsemalla henkilölle oikeudet ”Lajijaostokäyttäjä 1”, on hänellä oikeudet mm. seuran jäsenten henkilötietojen tarkasteluun.

Ohjevideo käyttäjähallintaan (Youtube)

3. Miten lajijaostokäyttäjänä kirjaudutaan sisään Suomisportiin?
    Mene osoitteeseen suomisport.fi ja klikkaa painiketta “Kirjaudu palveluun”. Sivulle ilmestyvän laatikon alalaidassa on teksti “Kirjaudu Suomisport-salasanalla (liitto- ja seurakäyttäjät sekä ohjaajat)”.

Kaikki jaostot tulevat oman lajiliittonsa alle, eli omiksi seuroikseen. Jos sama lajijaostokäyttäjä toimii useammassa jaostossa, laitetaan hänelle seurakäyttöoikeus jokaisen lajin kautta. Kutsut tähän tulevat oman lajiliiton kautta. Seurakäyttäjä toimii yksillä tunnuksilla, mutta vaihtaa eri lajien välillä valitsemalla omasta profiilistaan tahon jota käsittelee.

Jäsenyydet ja Svea Payments (ent. Maksuturva)

1. Miten jäsenrekisteri toimii?
    Koska Suomisport on liiton jäsenrekisterialusta, tulisi kaikki jäsenseurojemme frisbeegolfaavat jäsenet liittää mukaan Suomisportiin.

Liikkuja itse tai huoltaja huollettavalleen liittyy seuraansa seuran tarjoaman liittymislinkin kautta. Kun liittymispyyntö on hyväksytty, liikkuja liitetään seuran jäsenluetteloon. Tämän jälkeen liikkuja voi maksaa seuran jäsenmaksun, minkä jälkeen liikkuja näkyy maksaneensa jäsenenä. Liitto ei saa jäsenten yhteystietoja, vaan pelkät seuran jäsenmäärät ja näiden määrien perusteella laskuttaa seuralta vuoden lopussa jäsenkohtaisen maksun.

Jotta seuranne voi myydä pelaajilleen jäsenyyksiä Suomisportissa, on sen tehtävä sopimus maksupalveluoperaattorina järjestelmässä toimivan Svea Payments -yrityksen kanssa. Ilman sopimusta Svea ei voi välittää seuranne osalta maksuja. Kun sopimus on tehty, voi luoda seurajäsenyydet myyntiin pelaajia varten Suomisport-järjestelmään.

Luo ensin jäsenluokat (juniorijäsen, aikuisjäsen, kunniajäsen jne) seuran sääntöjen mukaisesti. Tämän jälkeen luo jäsenmaksut kaikille jäsenluokille. Jos jollakin jäsenluokalla ei ole jäsenmaksua, sitä ei merkitä ollenkaan.

3. Miten seuran ja Svea Paymentsin välinen sopimus allekirjoitetaan?
    Seuran lajijaostokäyttäjä voi aloittaa sopimusprosessin Suomisportin kautta. Mikäli jaostollanne/seurallanne ei ole vielä sopimusta Svea Paymentsin kanssa, mutta haluatte tehdä sellaisen, ota yhteyttä liiton järjestösihteeriin (sihteeri@frisbeegolfliitto.fi), niin saat sopimuksen tekemistä varten tarkemmat ohjeet.

Sopimuksen voivat allekirjoittaa yhdistyksen nimenkirjoittaja/nimenkirjoittajat yhdistyksenne säännöissä määritellyllä tavalla (yksi tai useampi yhdessä). Allekirjoitus tapahtuu nimenkirjoittajan sähköpostiin tulevan linkin kautta.

Et voi. Liikkujan pitää itse hakea seuran jäsenyyttä Suomisportissa.
  5. Kuinka pitkään jäsenyystuotteet ovat voimassa ja milloin niitä voi ostaa?
    Seurojen jäsenyyskausi on seurojen omien sääntöjen mukainen, yleensä kalenterivuosi. Liiton lisenssikausi ja -vakuutuskausi ei rajoita seurajäsenyyskautta.

6. Seurassamme on käytäntönä hyväksyä jäsenet mukaan ilman erillistä hyväksyntää. Miten tämä onnistuu Suomisportissa?
    Kaikki jäsenet pitää hyväksyä erikseen Suomisportissa. Automaattista hyväksyntää ei ole valitettavasti mahdollista tehdä, vaikka yhdistyksen säännöt sen mahdollistaisivat.

7. Seurassamme jäsenyys on tietylle ryhmälle ilmainen. Miten näiden henkilöiden jäsenyysten hankinta onnistuu Suomisportissa?
    Luodaan jäsenluokka, jolle ei laiteta lainkaan jäsenmaksua. Seuran on maksettava liiton jäsenmaksu jokaisesta pelaajasta, myös niistä, joiden seurajäsenyys on ilmainen.

8. Miksi maksutapahtumiin liittyy transaktiomaksuja ja mitä ne ovat?
    Svea Payments on finanssivalvonnan alainen toimija. Tämä tarkoittaa sitä, ettei se saa siirtää rahaa toimijoille, joiden kanssa sillä ei ole sopimusta. Maksutapahtumien välittämisestä Maksuturva perii kuitenkin ns. transaktiomaksun. Transaktiomaksut ovat sisällytettynä jo Suomisportissa olevan SFL-lisenssin hintaan.

Maksu jakaantuu Svea Paymentsille, Suomisportia kehittävälle Vincitille sekä Suomisportia ylläpitävälle Olympiakomitealle.

9. Mistä näen ketkä ovat maksaneet jäsenmaksunsa?
    Lajijaosto-/seurakäyttäjä pääsee tunnuksillaan näkemään Suomisportista kaiken seuraan liittyvän sisällön,  kuten esimerkiksi ostetut jäsenyydet sekä jäsenten tiedot. Tulleista jäsenmaksuista tulee erillinen ilmoitus seurakäyttäjälle, ja uudet maksut näkyvät kirjautuessa. Tiedot saa myös ladattua järjestelmästä excelinä/csv-tiedostona.

Huom! Muistattehan, että nämä tiedostot ovat myös henkilörekisterilain mukaisia rekistereitä, joiden säilyttämisessä tulee noudattaa erityistä huolellisuutta. Suomisportilla pyritään siihen, että tällaisia tietosuojan kannalta ongelmallisia operaatioita ei tarvitsisi tehdä.

10. Mistä löydän listauksen seuramme jäsenistöstä?
    Seurakäyttäjän etusivulla kohdassa Jäsenluettelo.
  11. Voiko seura maksaa jäsenen jäsenmaksun tai lisenssin?
    Kyllä. Kohdasta Hallinto->Jäsenet->Jäsenluokat->Aikuisjäsen->Maksut->Maksu->Henkilö->Maksa puolesta
  12. Mistä lisään jäsenluokalle jäsenmaksun?
    Jäsenmaksut lisätään Jäsenet->jäsenluokat->jäsenmaksut-sivulta kullekin jäsenluokalle erikseen (tai Maksut -välilehdeltä).
    Voit luoda jäsenmaksuttomia luokkia ja siirtää jäsenen tällaiseen luokkaan. Jos luokalla ei ole jäsenmaksua, jätä maksu kokonaan luomatta. Et voi luoda nollahintaista jäsenmaksua.
    Seurat voivat erottaa jäsenmaksun maksamatta jättäneet omien sääntöjensä mukaisesti. Jos kyseessä on ensimmäinen kerta, ohjataan pelaaja hoitamaan jäsenyys kuntoon viikon sisällä asian huomaamisesta. Jos pelaaja ei hoida jäsenyyttä kuntoon, voi seura tai kuka tahansa ilmoittaa asiasta liittoon, jonka jälkeen asia käsitellään kurinpitosääntöjen mukaisesti. Asiassa kuullaan asianosaisia ja jos pelaaja ei edelleenkään hoida asiaa kuntoon, hänelle voidaan antaa sääntöjen mukaan varoitus, tuomita sakkoihin tai kilpailu- ja toimitsijakieltoon.

Yleisimmät ongelma- ja virhetilanteet

Kyseessä on jonkinlainen virhe tilausta tehdessä. Voi olla, että pelaaja on esimerkiksi keskeyttänyt jäsenyyden ostoprosessin ja tuote on jäänyt odotustilaan. ”Odotetaan tietoa maksun onnistumisesta” -tilanteissa tarkistattehan, onko suoritus lähtenyt pelaajan tililtä tai näkyykö se saapuneena suorituksena tilillänne. Mikäli maksu ei ole liikkunut, olkaa yhteyksissä Suomisportin asiakaspalveluun.

Ostoja tehtäessä on suositeltavaa palata takaisin Suomisport-järjestelmään maksutapahtuman jälkeen. Tämä edistää sitä, että maksutapahtuma sujuu toivotulla tavalla.

2. Pelaaja otti minuun yhteyttä ja kertoi, ettei hänen lisenssinsä näy voimassaolevana Suomisportissa. Mistä kiikastaa?
    Luultavasti pelaajalla on lisäämättä jotakin tietoja Suomisportiin tai Metrixiin. Kunkin lisenssipelaajan on lisättävä oma PDGA-numeronsa omaan Suomisport-profiiliinsa, sekä vastaavasti täydennettävä Metrixiin oma PDGA-numero, Sportti-ID-numero (löytyy omasta Suomisport-profiilista) sekä syntymävuosi. Tarkemmat pelaajille suunnatut ohjeet löytyvät täältä (kts. erityisesti sivun kohta 7).

3. Minulla on seurakäyttäjäoikeudet, mutta en pääse tarkastelemaan jäsentietojamme. Missä vika?
    Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että sinulle on asetettu rajatummat käyttäjäoikeudet. Ole yhteyksissä oman seurasi pääkäyttäjään – hän pystyy tarvittaessa laajentamaan käyttäjäoikeutesi esimerkiksi jäsentietojen tarkastelemista varten.

Muut kysymykset

1. Miten edustusseuraa vaihdetaan Suomisportissa?
    Pelaajan edustusseura määrittyy lisenssioston yhteydessä ilmoitetun seuran perusteella. Lisenssiin kytketyn seuran voi vaihtaa myöhemmin ottamalla yhteyttä liiton järjestösihteeriin.

2. Mitä ovat Meriitit?
    Meriitit on Suomisportin toiminnallisuus, jonka avulla liitto voi myöntää liiton liikkujille erilaisia merkintöjä. Meriitti voi olla esimerkiksi vyömerkki tai jonkinlainen taitomerkki, kurssimerkintä tai vastaava. Järjestelmään voi luoda yksittäisiä meriittejä tai meriittiryhmiä, joissa henkilölle voi myöntää meriittejä vain tietyssä suoritusjärjestyksessä (esimerkiksi Ohjaaja 2 -kurssin käyneelle voi myöntää merkinnän vasta, kun hänellä on merkintä ensin Ohjaaja 1-kurssista).

Meriitit näkyvät vain käyttäjälle itselleen sekä lajijaosto-/liittokäyttäjille, eli ne eivät näy julkisesti / niistä ei voi laatia Suomisportiin julkista listausta. Liikkujalle myönnetty meriitti näkyy hänen profiilissaan.

3. Miten voin luoda Suomisportiin tapahtumia?
    Seurat voivat luoda Suomisport-järjestelmään yksittäisiä tapahtumia sekä tapahtumasarjoja. Esimerkkejä ja vinkkejä siitä, kuinka monissa muissa lajeissa on hyödynnetty toiminnallisuutta, voi etsiä Suomisportista eri tavoin. Suomisportiin luotuja julkisia tapahtumia pääsee selaamaan Suomisportiin kirjautumisen jälkeen.

Liiton ohje tapahtumien luomiseen löytyy täältä.

Ilmoittakaa liiton järjestösihteerille, kenen lajijaosto-/seurakäyttäjäoikeudet poistetaan ja kenelle uusille pitää lisätä käyttöoikeudet seuran jäsenrekisteriin (etu- ja sukunimi sekä Sportti-ID-numero).  Samassa yhteydessä voidaan lisätä seuraan/jaostoon myös pääkäyttäjä. Tälle henkilölle lisätään seuranne pääkäyttäjäoikeudet, joiden avulla hän pystyy poistamaan ja lisäämään oikeuksia muille seuran käyttäjille. Mikäli seuran pääkäyttäjä vaihtuu, tehdään tämä kuitenkin liiton kautta. Kun seurassa on pääkäyttäjä järjestelmässä, pystytte päivittämään muita seuran käyttäjäoikeuksia itse pääkäyttäjän kautta.

Ilmoittakaa muutokset myös Svea Paymentsille käyttäen Extranet -palvelua.  Kirjautumisen jälkeen päivittäkää Yritys-välilehdelle seuranne avainhenkilöt ajantasaisiksi.

Muistakaa pitää myös yhdistysrekisteri osaltanne ajan tasalla. Jos yhdistyksen nimenkirjoitusoikeuksiin tulee muutoksia, tulee nämä päivittää yhdistysrekisteriin. Lisäksi liiton nettisivuilla on listaus jäsenseuroista sekä liiton järjestösihteerillä lista seurojen kontaktihenkilöistä jäsenseuratiedotusta varten. Ilmoittakaa näihin tarvittavat muutokset liiton järjestösihteerille.