Suomisportin usein kysytyt kysymykset – vastauksia seuroille

Alle on koottu Suomisport-järjestelmän käyttöönottoa koskevia usein kysyttyjä kysymyksiä seuratoimijoiden näkökulmasta. Mikäli mieltäsi askarruttaa jokin muu kysymys, ota yhteyttä liiton toiminnanjohtajaan (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi). Osiota päivitetään ja täydennetään aina uusien kysymysten mukaan.

Päivitetty 29.10.2019

Perustietoa Suomisport-palvelusta

1. Mikä on Suomisport?
  2. Miten jäsenmaksut, lisenssit ja vakuutukset ostetaan/myydään Suomisportissa?

Seuran käyttäjäoikeudet

1. Mikä on Suomisportin lajijaostokäyttäjä? Mikä on pääkäyttäjä?
  2. Kuinka lajijaostokäyttäjäoikeuksia lisätään, poistetaan tai rajataan?
  3. Miten lajijaostokäyttäjänä kirjaudutaan sisään Suomisportiin?
  4. Olen jo rekisteröitynyt Suomisportiin lajijaostokäyttäjänä toisen lajin puitteissa. Tarvitsenko uudet tunnukset frisbeegolfin puolella operointiin?

Jäsenyydet ja Svea Payments (ent. Maksuturva)

1. Miten jäsenrekisteri toimii?
  2. Kuinka luon seuran jäsenmaksun suoraan pelaajan itsensä ostettavaksi Suomisportiin?
  3. Miten seuran ja Svea Paymentsin välinen sopimus allekirjoitetaan?
  4. Miten teen seurajäsenyyksien tai lisenssien nipputilauksia?
  5. Voinko ostaa jäsenyyden henkilölle, joka ei ole itse rekisteröitynyt Suomisportiin?
  6. Kuinka pitkään jäsenyystuotteet ovat voimassa ja milloin niitä voi ostaa?
  7. Seurassamme on käytäntönä hyväksyä jäsenet mukaan. Miten tämä onnistuu Suomisportissa?
  8. Seurassamme jäsenyys on tietylle ryhmälle ilmainen. Miten näiden henkilöiden jäsenyysten hankinta onnistuu Suomisportissa?
  9. Miksi maksutapahtumiin liittyy transaktiomaksuja ja mitä ne ovat?
  10. Mistä näen ketkä ovat maksaneet jäsenmaksunsa?
  11. Mistä löydän listauksen seuramme jäsenistöstä?
  12. Mikä on Liikkujat-listaus?

Yleisimmät ongelma- ja virhetilanteet

1. Kävin päivittämässä seuramme jäsenyyden uudelle kaudelle ajantasaiseksi. Sitä ei pysty kuitenkaan ostamaan. Mikä on vialla?
  2. Nipputilauksen tekeminen ei onnistu. Mikä on vialla?
  3. Jäsenemme maksusuoritus jäi tilaan ”Odotetaan tietoa maksun onnistumisesta”. Mistä on kyse ja mitä voin tehdä?
  4. Pelaaja otti minuun yhteyttä ja kertoi, ettei hänen lisenssinsä näy voimassaolevana Disc Golf Metrixissä. Mistä kiikastaa?
  5. Minulla on seuramme käyttäjäoikeudet jäsenrekisteriin, mutta en pääse tarkastelemaan jäsentietojamme. Missä vika?

Muut kysymykset

1. Miten edustusseuraa vaihdetaan Suomisportissa?
  2. Mitä ovat Meriitit?
  3. Miten voin luoda Suomisportiin tapahtumia?
  4. Seuramme hallituksen kokoonpano on muuttunut. Mihin ja miten päivitän tiedot ajantasaisiksi Suomisportiin?

Perustietoa Suomisport-palvelusta

1. Mikä on Suomisport?
    Suomisport on Suomen suurin urheilupalvelu. Suomisport-palvelua käyttää yli 86 lajiliittoa, 130 urheilulajia, tuhannet urheiluseurat sekä yli 450 000 liikkujaa. Suomisport palvelun liikkujayhteisö kasvaa vauhdilla ja palvelua kehitetään päivittäin.

SFL käyttää Suomisport-järjestelmää liiton (ja seurojen) jäsenrekisterinä sekä kilpailulisenssien ja vakuutusten myyntikanavana.

2. Miten jäsenmaksut, lisenssit ja vakuutukset ostetaan/myydään Suomisportissa?
    Ostotapahtuma menee yksinkertaisuudessaan samaan tapaan kuin muistakin verkkokaupoista ostetaan asioita. Seura luo järjestelmään ostettavaksi omat jäsenyystuotteensa, liitto tuo alustalle lisenssit ja Sporttiturva-vakuutuksen. Pelaajat tulee ohjeistaa ostamaan ensin seurajäsenyyden ja sen jälkeen halutessaan lisenssin ja/tai vakuutuksen. SFL:n kilpailulisenssiä ei pysty ostamaan ilman Suomisportissa voimassaolevaa jäsenseuran jäsenyyttä.

Seuran käyttäjäoikeudet

1. Mikä on Suomisportin lajijaostokäyttäjä?
    Lajijaostokäyttäjä pääsee kirjautumaan järjestelmään oman seuransa tietoihin, ja tarkastelemaan käyttäjäoikeuksiensa laajuudesta riippuen esimerkiksi seuran liikkujalistausta, jäsenlistausta sekä luomaan jäsenyyksiä ja hallinnoimaan tapahtumia.

Jokaisella seuralla on oltava vähintään yksi pääkäyttäjä. Pääkäyttäjän lisäyksistä ja poistoista vastaa liiton toiminnanjohtaja. Pääkäyttäjä pystyy lisäämään, poistamaan ja rajaamaan seuran muiden käyttäjien oikeuksia.

Tarkoituksenmukaista on lisätä seurakäyttäjätunnukset vain sellaisille henkilöille, jotka toimessaan tarvitsevat jäsenrekisteriä. On erittäin tärkeää pitää oikeudet ajantasaisina, eli poistaa ja lisätä seuralle/jaostolle oikeuksia henkilömuutosten myötä.

2. Kuinka lajijaostokäyttäjäoikeuksia lisätään, poistetaan tai rajataan?
    Seuran omat pääkäyttäjät pystyvät lisäämään ja poistamaan muita seuran käyttäjäoikeuksia. Pääkäyttäjäoikeuksien lisäämisestä ja poistamisesta vastaa pyynnöstä liiton toiminnanjohtaja (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi). Lisäystä varten tarvitaan tieto roolista seurassa, etu- ja sukunimi sekä oma Sportti-ID-tunnus.

Pääkäyttäjä pystyy lisäämään, poistamaan ja rajaamaan seuransa muiden käyttäjien oikeuksia seuran etusivulta:

Avautuvassa näkymässä ovat esillä seuran/jaoston nykyiset lajijaostokäyttäjät ja heidän oikeutensa. Kunkin henkilön oikeuksia pääsee muokkaamaan klikkaamalla henkilön riviä. Valitun henkilön oikeuksia voi lisätä ja poistaa eri vaihtoehtoja klikkaamalla. Käyttöoikeuslistauksen alta löytyy tarkemmat selitteet kullekin vaihtoehdolle. Esimerkiksi valitsemalla henkilölle oikeudet ”Lajijaostokäyttäjä 1”, on hänellä oikeudet mm. seuran jäsenten henkilötietojen tarkasteluun.

Ohjevideo käyttäjähallintaan (Youtube)

3. Miten lajijaostokäyttäjänä kirjaudutaan sisään Suomisportiin?
    Mene osoitteeseen suomisport.fi ja klikkaa painiketta “Kirjaudu palveluun”. Sivulle ilmestyvän laatikon alalaidassa on teksti “Kirjaudu Suomisport-salasanalla (liitto- ja seurakäyttäjät sekä ohjaajat)”.

4. Olen jo rekisteröitynyt Suomisportiin seurakäyttäjänä toisen lajin puitteissa. Tarvitsenko uudet tunnukset frisbeegolfin puolella operointiin?
    Kaikki jaostot tulevat oman lajiliittonsa alle, eli omiksi seuroikseen. Jos sama lajijaostokäyttäjä toimii useammassa jaostossa, laitetaan hänelle seurakäyttöoikeus jokaisen lajin kautta. Kutsut tähän tulevat oman lajiliiton kautta. Seurakäyttäjä toimii yksillä tunnuksilla, mutta vaihtaa eri lajien välillä valitsemalla omasta profiilistaan tahon jota käsittelee.

Jäsenyydet ja Svea Payments (ent. Maksuturva)

1. Miten jäsenrekisteri toimii?

Koska Suomisport on liiton jäsenrekisterialusta, tulisi kaikki jäsenseurojemme frisbeegolfaavat jäsenet liittää mukaan Suomisportiin.

Ensisijaisesti tarkoituksena on, että pelaaja itse maksaa seuransa jäsenmaksun suoraan Suomisportin kautta. Kun pelaaja on maksanut seuran jäsenmaksun, hänet liitetään seuran ja tätä kautta myös liiton jäsenrekisteriin. Tällaiseen Suomisportista ostettavaan seuran jäsenmaksutuotteeseen on suoraan lisättynä ns. liiton osuus pelaajasta (v. 2020 3€ + transaktiokulu 1,5 € / aikuinen, 2€ + transaktio 1,5 € /juniori) sekä seuralle jäävä osuus jäsenmaksusta.

Toinen vaihtoehto on myydä seurajäsenyydet jotain muuta kautta. Tässä tapauksessa seuran tai jaoston oman lajijaosto-käyttäjän tulisi lisätä nämä jäsenet manuaalisesti Suomisportin jäsenrekisteriin niin kutsutulla nipputilaustoiminnolla. Tällöin pelaaja itse ei osta siis jäsenyyttä itse järjestelmästä, mutta liiton osuuksien toimitus sekä jäsenten lisääminen rekisteriin hoituvat.

Jotta seuranne voi myydä pelaajilleen jäsenyyksiä suoraan Suomisportissa, on sen tehtävä sopimus maksupalveluoperaattorina järjestelmässä toimivan Svea Payments-yrityksen kanssa. Ilman sopimusta Svea ei voi välittää seuranne osalta maksuja. Kun sopimus on tehty, voi luoda seurajäsenyydet myyntiin pelaajia varten Suomisport-järjestelmään.

Mikäli päädytte tämän sijasta manuaalisesti tehtäviin nipputilauksiin, ei sopimusta tarvita.

Seura voi myydä jäsenyystuotteitaan Suomisportissa, kun se on tehnyt sopimuksen Svea Paymentsin (ent. Maksuturva) kanssa. Maksuturva on finanssivalvonnan alainen toimija. Tämä tarkoittaa sitä, ettei se saa siirtää rahaa toimijoille, joiden kanssa sillä ei ole sopimusta. Mikäli seuralla ei ole eikä se halua tehdä sopimusta, tulee jäsenet lisätä ja liiton jäsenmaksuosuudet maksaa Suomisportissa nipputilauksen avulla (kts. ohje tämän osion kohdasta 5).

Mikäli jaostollanne/seurallanne ei ole vielä maksupalvelusopimusta kanssa, mutta haluatte tehdä sellaisen, ota yhteyttä liiton toiminnanjohtajaan (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi), niin saat sopimuksen tekemistä varten tarkemmat ohjeet.

Ohjeen seuran jäsenmaksutuotteen luomiseen löydät täältä.

3. Miten seuran ja Svea Paymentsin välinen sopimus allekirjoitetaan?
    Seuran lajijaostokäyttäjä voi aloittaa sopimusprosessin Suomisportin kautta. Mikäli jaostollanne/seurallanne ei ole vielä sopimusta Svea Paymentsin kanssa, mutta haluatte tehdä sellaisen, ota yhteyttä liiton toiminnanjohtajaan (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi), niin saat sopimuksen tekemistä varten tarkemmat ohjeet.

Sopimuksen voivat allekirjoittaa yhdistyksen nimenkirjoittaja/nimenkirjoittajat yhdistyksenne säännöissä määritellyllä tavalla (yksi tai useampi yhdessä). Allekirjoitus tapahtuu nimenkirjoittajan sähköpostiin tulevan linkin kautta.

4. Miten teen seurajäsenyyksien tai lisenssien nipputilauksia?
    Nipputilaus seurajäsenyyksille tehdään, mikäli pelaaja on maksanut jäsenmaksunsa jo omalle seuralleen (rahat seuralla), jäsenmaksua ei ole, tai mikäli seuralla ei ole tehtynä maksupalvelusopimusta. Nipputilauksen avulla seura (esim. jäsenvastaava) liittää näin maksunsa suorittaneet pelaajat Suomisportissa seuran jäsenistöön sekä suorittaa heidän osaltaan liiton jäsenmaksuosuuden liitolle sekä toimituskulut.

Seurajäsenyyksien nipputilaukset tehdään luomalla ensin järjestelmään jäsenyystyyppi, jossa maksettavaksi tulee vain liiton jäsenmaksuosuus (v. 2020 3€ + transaktiokulu 1,5 € / aikuinen, 2€ + transaktio 1,5 € /juniori). Tämän jälkeen “Osta jäsenyyksiä liikkujille”-valikon kautta seurakäyttäjä pääsee valitsemaan haluamansa henkilöt tilaukseen mukaan (Huom! Tilauksen tekijällä on oltava tiedossa henkilöiden Sportti-ID:t tai hetut). Pelaajien valinnan jälkeen seurakäyttäjä maksaa seurana liitolle henkilöistä tulevat jäsenmaksuosuudet.

Lisenssituotteet ovat jo SFL:n toimesta luotuina järjestelmään. Lisenssien nipputilaus tapahtuu ”Osta lisenssejä liikkujille”-valikon kautta samaan tapaan. Pelaajan lisenssi tilataan tämän toiminnon kautta, mikäli pelaaja on maksanut lisenssinsä ns. vanhaan tapaan suoraan seuralleen (rahat seuralla).

Linkit tarkempiin ohjeisiin löydät täältä.

Voit ostaa seurakäyttäjänä jäsenyyden myös sellaiselle henkilölle, joka ei ole itse rekisteröitynyt Suomisportiin. Tässä tapauksessa tarvitset henkilöltä tietyt tiedot, joiden avulla luot hänelle samalla profiilin Suomisportiin. Huomioithan, että sinulla on etukäteen lupa profiilin luomiseen.

Tarvittavat tiedot ovat: etunimi, sukunimi, hetu, email (mikäli alaikäinen, niin silloin ei pakollinen), puhelinnumero (mikäli alaikäinen, niin silloin ei pakollinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, osavaltio (mikäli osoitteen maa on ulkomainen), maa (postiosoitteen maa, ei kansalaisuus), vanhemman etunimi (alaikäiselle), vanhemman sukunimi (alaikäiselle), vanhemman puhelinnumero (alaikäiselle) ja vanhemman email (alaikäiselle).

6. Kuinka pitkään jäsenyystuotteet ovat voimassa ja milloin niitä voi ostaa?
    Jäsenyyksien myyntikausi vaihtuu 1.11. Tästä päivämäärästä lähtien seurat voivat myydä tai tehdä nipputilauksia seuraavan kalenterivuoden SFL:n jäsenyyksistä. Kuluvan vuoden jäsenyydet ovat myynnissä 31.10. saakka. Tietyn vuoden jäsenyys on voimassa kyseisen vuoden viimeiseen päivään saakka.

Jäsenyystuotteisiin määritellään niitä luotaessa jäsenyysehto, joko automaattinen jäsenyys tai hyväksymismenettely. Valitsemalla seurajäsenyyteen jäsenyysehdoksi hyväksymismenettelyn, tulevat odottavat jäsenpyynnöt hyväksyttäväksenne Suomisport-järjestelmään. Hyväksytyn jäsenpyynnön jälkeen jäsen maksaa seuran jäsenmaksun, minkä jälkeen hän on jäsenrekisterissä. Tarkemmat ohjeet löytyvät jäsenyyksien luomisohjeesta, kts. tämän osion kohta 2.

Huom! Hyväksymismenettely (= lajijaostokäyttäjä hyväksyy jäsenet mukaan rekisteriin) ei voi olla päällä nippuostotuotteissa. Hyväksymismenettelyn voi yhdistää vain sellaisiin jäsenmaksutuotteisiin, joita pelaajat itse voivat ostaa suoraan Suomisportista.

Seuran on maksettava liiton jäsenmaksu jokaisesta pelaajasta, myös niistä, joille seurajäsenyyden hinnaksi on määritelty 0 €. Käytännössä, mikäli seura haluaa siis maksaa näiden pelaajien puolesta myös liiton osuudet, on yksinkertaisin tapa ostaa näiden pelaajien jäsenyydet nipputilaustoiminnolla (Osta jäsenyyksiä liikkujille). Nipputilauksissa seura maksaa liiton osuudet tilauksessa olevien pelaajien osalta.

Linkki tarkempiin ohjeisiin löydät täältä.

9. Miksi maksutapahtumiin liittyy transaktiomaksuja ja mitä ne ovat?
    Svea Payments (ent. Maksuturva) on finanssivalvonnan alainen toimija. Tämä tarkoittaa sitä, ettei se saa siirtää rahaa toimijoille, joiden kanssa sillä ei ole sopimusta. Liitto on tehnyt jo omalta osaltaan sopimuksen Maksuturvan kanssa, mutta myös seurojen on finanssivalvonnan myötä tehtävä omat sopimuksensa.

Sopimuksen tekeminen on seuralle itsessään maksutonta. Maksutapahtumien välittämisestä Maksuturva perii kuitenkin ns. transaktiomaksun. Transaktiomaksut ovat sisällytettynä jo Suomisportissa olevan SFL-lisenssin hintaan sekä seurajäsenyyksien osalta niihin sisällytettävään ns. liiton osuuteen.

Maksu jakaantuu Maksuturvalle, Vincitille sekä Olympiakomitealle, jotka ovat palvelun tuottajia.

10. Mistä näen ketkä ovat maksaneet jäsenmaksunsa?
    Lajijaosto-/seurakäyttäjä pääsee tunnuksillaan näkemään Suomisportista kaiken seuraan liittyvän sisällön,  kuten esimerkiksi ostetut jäsenyydet sekä jäsenten tiedot. Tiedot saa myös ladattua järjestelmästä excelinä/csv-tiedostona. Jäsenlistauksen näkee Jäsenyydet-osiosta kohdasta ”Nykyiset jäsenet”.

Huom! Muistattehan, että nämä tiedostot ovat myös henkilörekisterilain mukaisia rekistereitä, joiden säilyttämisessä tulee noudattaa erityistä huolellisuutta. Suomisportilla pyritään siihen, että tällaisia tietosuojan kannalta ongelmallisia operaatioita ei tarvitsisi tehdä.

11. Mistä löydän listauksen seuramme jäsenistöstä?
    Kirjaudu palveluun seurakäyttäjätunnuksillasi ja suuntaa ylävalikosta sivulle ”Jäsenyydet”. Valitse sitten avautuvalta sivulta painike ”Nykyiset jäsenet”. Jäsenlistauksen voi ladata excel-tiedostona kolme pistettä sisältävän ympyrän kohdalta.

12. Mikä on Liikkujat-listaus?
    Lajijaosto-/seurakäyttäjä näkee Liikkujat-sivulla listauksen seuran jäsenistä sekä lisenssinhaltijoista. Ladatessasi tältä sivulta listauksen esimerkiksi Excel-muotoon, löytyy ladatusta listasta kuitenkin tällä erää lista pelkästään lisenssinhaltijoista. Jäsenlistauksen pystyy lataamaan sivulta ”Jäsenyydet” > ”Nykyiset jäsenet” (kts. edellinen kohta 11).

Yleisimmät ongelma- ja virhetilanteet

Jokaiselle uudelle kaudelle tulee luoda jäsenyydet uudestaan, ei siis muokata vanhoja jäsenyyksiä ns. ”uuteen uskoon”. Useimmiten ongelma johtuu siis siitä, että uusien jäsenyyksien luomisen sijaan lajijaostokäyttäjä on muokannut edelliskaudelle luotua jäsenyystuotetta ja vaihtanut siihen vain uuden kauden tiedot. Tämä ei toimi, eikä vanhoja jäsenyyksiä tule muokata. Uuden kauden tuotteet luodaan aina kohdasta ”Luo uusi jäsenyystyyppi”.

2. Nipputilauksen tekeminen ei onnistu. Mikä on vialla?
    Yleisin syy nipputilauksen epäonnistumiselle on, että jäsenmaksutuotteessa, jota yritetään nippuostaa, on päällä asetus, jossa jäseneksi liittyvä hyväksytään erikseen seuran jäseneksi, ja vasta hyväksynnän jälkeen jäsenmaksun pystyy maksamaan. Nipputilauksissa tarkoituksena on, että seuran käyttäjä ostaa pelaajille jäsenyyksiä heidän puolestaan, joten tällöin erillinen hyväksyminen ei tule olla päällä.

Tarkista siis luomastasi nippujäsenyystyypistä, minkä niminen jäsenyysehto siihen on sisällytettynä (kohdassa: ”Hyväksyntäehdot”). Siirry takaisin Jäsenyydet-sivulle ja klikkaa kyseistä jäsenyysehtoa otsikon ”Seuran jäseneksi hyväksymisehdot” alla olevasta listasta. Jos kyseisessä jäsenyysehdossa on valittuna ”Jäsenyyden hyväksyntä vaaditaan – Kyllä”,  se ei toimi nipputilauksen yhteydessä. Vaihtoehtona on joko muokata valintaan ”Jäsenyyden hyväksyntä vaaditaan – Ei” – tai luoda uusi jäsenyysehto ja vaihtaa se nipputilattavaan jäsenyystyyppiin.

Tarkemmat ohjeet liiton ohjeessa jäsenyyksien nippuostamiseen.

Kyseessä on jonkinlainen virhe tilausta tehdessä. Voi olla, että pelaaja on esimerkiksi keskeyttänyt jäsenyyden ostoprosessin ja tuote on jäänyt odotustilaan. ”Odotetaan tietoa maksun onnistumisesta” -tilanteissa tarkistattehan, onko suoritus lähtenyt pelaajan tililtä tai näkyykö se saapuneena suorituksena tilillänne. Mikäli maksu ei ole liikkunut, olkaa yhteyksissä liiton toiminnanjohtajaan. Toiminnanjohtaja voi tarpeen tullen vapauttaa tuotteen uutta ostoyritystä varten.

Ostoja tehtäessä on suositeltavaa palata takaisin Suomisport-järjestelmään maksutapahtuman jälkeen. Tämä edistää sitä, että maksutapahtuma sujuu toivotulla tavalla.

4. Pelaaja otti minuun yhteyttä ja kertoi, ettei hänen lisenssinsä näy voimassaolevana Suomisportissa. Mistä kiikastaa?
    Luultavasti pelaajalla on lisäämättä jotakin tietoja Suomisportiin tai Metrixiin. Kunkin lisenssipelaajan on lisättävä oma PDGA-numeronsa omaan Suomisport-profiiliinsa, sekä vastaavasti täydennettävä Metrixiin oma PDGA-numero, Sportti-ID-numero (löytyy omasta Suomisport-profiilista) sekä syntymävuosi. Tarkemmat pelaajille suunnatut ohjeet löytyvät täältä (kts. erityisesti sivun kohta 6).

Tämä johtuu todennäköisesti siitä, että sinulle on asetettu rajatummat käyttäjäoikeudet. Ole yhteyksissä oman seurasi pääkäyttäjään – hän pystyy tarvittaessa laajentamaan käyttäjäoikeutesi esimerkiksi jäsentietojen tarkastelemista varten.

Muut kysymykset

1. Miten edustusseuraa vaihdetaan Suomisportissa?
    Pelaajan edustusseura määrittyy lisenssioston yhteydessä ilmoitetun seuran perusteella. Lisenssiin kytketyn seuran voi vaihtaa myöhemmin ottamalla yhteyttä liiton toiminnanjohtajaan.

2. Mitä ovat Meriitit?
    Meriitit on Suomisportin toiminnallisuus, jonka avulla liitto voi myöntää liiton liikkujille erilaisia merkintöjä. Meriitti voi olla esimerkiksi vyömerkki tai jonkinlainen taitomerkki, kurssimerkintä tai vastaava. Järjestelmään voi luoda yksittäisiä meriittejä tai meriittiryhmiä, joissa henkilölle voi myöntää meriittejä vain tietyssä suoritusjärjestyksessä (esimerkiksi Ohjaaja 2 -kurssin käyneelle voi myöntää merkinnän vasta, kun hänellä on merkintä ensin Ohjaaja 1-kurssista).

Meriitit näkyvät vain käyttäjälle itselleen sekä lajijaosto-/liittokäyttäjille, eli ne eivät näy julkisesti / niistä ei voi laatia Suomisportiin julkista listausta. Liikkujalle myönnetty meriitti näkyy hänen profiilissaan.

3. Miten voin luoda Suomisportiin tapahtumia?
    Seurat voivat luoda Suomisport-järjestelmään yksittäisiä tapahtumia sekä tapahtumasarjoja. Esimerkkejä ja vinkkejä siitä, kuinka monissa muissa lajeissa on hyödynnetty toiminnallisuutta, voi etsiä Suomisportista. eri tavoin. Suomisportiin luotuja julkisia tapahtumia pääsee selaamaan Suomisportiin kirjautumisen jälkeen.

Liiton ohje tapahtumien luomiseen.

Ilmoittakaa liiton toiminnanjohtalalle, kenen lajijaosto-/seurakäyttäjäoikeudet poistetaan ja kenelle uusille pitää lisätä käyttöoikeudet seuran jäsenrekisteriin (etu- ja sukunimi sekä Sportti-ID-numero).
Samassa yhteydessä voidaan lisätä seuraan/jaostoon myös pääkäyttäjä. Tälle henkilölle lisätään seuranne pääkäyttäjäoikeudet, joiden avulla hän pystyy poistamaan ja lisäämään oikeuksia muille seuran käyttäjille. Mikäli seuran pääkäyttäjä vaihtuu, tehdään tämä kuitenkin liiton kautta. Kun seurassa on pääkäyttäjä järjestelmässä, pystytte päivittämään muita seuran käyttäjäoikeuksia itse pääkäyttäjän kautta.

Ilmoittakaa muutokset myös Maksuturvalle käyttäen Maksuturvan Extranet -palvelua.  Kirjautumisen jälkeen päivittäkää Yritys-välilehdelle seuranne avainhenkilöt ajantasaisiksi.

Muistakaa pitää myös yhdistysrekisteri osaltanne ajan tasalla. Jos yhdistyksen nimenkirjoitusoikeuksiin tulee muutoksia, tulee nämä päivittää yhdistysrekisteriin.
 Lisäksi liiton nettisivuilla on listaus jäsenseuroista sekä liiton toiminnanjohtajalla lista seurojen kontaktihenkilöistä jäsenseuratiedotusta varten. Ilmoittakaa näihin tarvittavat muutokset liiton toiminnanjohtajalle.