Suomisportin usein kysytyt kysymykset – vastauksia seuroille

Alle on koottu Suomisport-järjestelmän käyttöönottoa koskevia usein kysyttyjä kysymyksiä seuratoimijoiden näkökulmasta. Mikäli mieltäsi askarruttaa jokin muu kysymys, ota yhteyttä liiton toiminnanjohtajaan (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi). Osiota päivitetään ja täydennetään aina uusien kysymysten mukaan.

Perustietoa Suomisport-palvelusta

1. Mikä on Suomisport?
  2. Miten jäsenmaksut, lisenssit ja vakuutukset ostetaan/myydään Suomisportissa?
  3. Mikä on Suomisportin lajijaosto-/seurakäyttäjä?
  4. Kuinka lajijaosto-/seurakäyttäjäoikeuksia lisätään tai poistetaan?
  5. Miten lajijaosto-/seurakäyttäjänä kirjaudutaan sisään Suomisportiin?
  6. Olen jo rekisteröitynyt Suomisportiin lajijaosto-/seurakäyttäjänä toisen lajin puitteissa. Tarvitsenko uudet tunnukset frisbeegolfin puolella operointiin?

Jäsenyydet ja Maksuturva

1. Miten jäsenrekisteri toimii?
  2. Kuinka luon seuran jäsenmaksun suoraan pelaajan itsensä ostettavaksi Suomisportiin?
  3. Miten seuran ja Maksuturvan välinen sopimus allekirjoitetaan?
  4. Kuka allekirjoittaa sopimuksen jaoston osalta?
  5. Miten teen seurajäsenyyksien tai lisenssien nipputilauksia?
  6. Voinko ostaa jäsenyyden henkilölle, joka ei ole itse rekisteröitynyt Suomisportiin?
  7. Kuinka pitkään jäsenyystuotteet ovat voimassa ja milloin niitä voi ostaa?
  8. Seurassamme on käytäntönä hyväksyä jäsenet mukaan. Miten tämä onnistuu Suomisportissa?
  9. Seurassamme jäsenyys on tietylle ryhmälle ilmainen. Miten näiden henkilöiden jäsenyysten hankinta onnistuu Suomisportissa?
  10. Miksi maksutapahtumiin liittyy transaktiomaksuja ja mitä ne ovat?
  11. Mistä näen ketkä ovat maksaneet jäsenmaksunsa?
  12. Mistä löydän listauksen seuramme jäsenistöstä?
  13. Mikä on Liikkujat-listaus?

Yleisimmät ongelma- ja virhetilanteet

1. Kävin päivittämässä seuramme jäsenyyden uudelle kaudelle ajantasaiseksi. Sitä ei pysty kuitenkaan ostamaan. Mikä on vialla?
  2. Nipputilauksen tekeminen ei onnistu. Mikä on vialla?
  3. Jäsenemme maksusuoritus jäi tilaan ”Odotetaan tietoa maksun onnistumisesta”. Mistä on kyse ja mitä voin tehdä?
  4. Pelaaja otti minuun yhteyttä ja kertoi, ettei hänen lisenssinsä näy voimassaolevana Suomisportissa. Mistä kiikastaa?

Muut kysymykset

1. Miten edustusseuraa vaihdetaan Suomisportissa?
  2. Mitä ovat Meriitit?
  3. Miten voin luoda Suomisportiin tapahtumia?
  4. Seuramme hallituksen kokoonpano on muuttunut. Mihin ja miten päivitän tiedot ajantasaisiksi Suomisportiin?

Perustietoa Suomisport-palvelusta

1. Mikä on Suomisport?
    Suomisport on Suomen suurin urheilupalvelu. Suomisport-palvelua käyttää yli 85 lajiliittoa, 130 urheilulajia, tuhannet urheiluseurat sekä yli 300 000 liikkujaa. Suomisport palvelun liikkujayhteisö kasvaa vauhdilla ja palvelua kehitetään päivittäin.

SFL käyttää Suomisport-järjestelmää liiton (ja seurojen) jäsenrekisterinä sekä kilpailulisenssien ja vakuutusten myyntikanavana.

2. Miten jäsenmaksut, lisenssit ja vakuutukset ostetaan/myydään Suomisportissa?
    Ostotapahtuma menee yksinkertaisuudessaan samaan tapaan kuin muistakin verkkokaupoista ostetaan asioita. Seura luo järjestelmään ostettavaksi omat jäsenyystuotteensa, liitto tuo alustalle lisenssit ja Sporttiturva-vakuutuksen. Pelaajat tulee ohjeistaa ostamaan ensin seurajäsenyyden ja sen jälkeen halutessaan lisenssin ja/tai vakuutuksen. SFL:n kilpailulisenssiä ei pysty ostamaan ilman Suomisportissa voimassaolevaa jäsenseuran jäsenyyttä.

Liiton ja seuran väliltä Suomisportiin siirtyminen vähentää ees-taas-laskutusten tarpeita. Kun aiemmin liitto on laskuttanut jäsenseuroiltaan liiton jäsenhinnat per pelaaja, menevät nämä maksut nyt suoraan seurajäsenyysoston yhteydessä liitolle.

3. Mikä on Suomisportin lajijaosto-/seurakäyttäjä?
    Lajijaostokäyttäjä tai seurakäyttäjä on jaoston tai seuran hallinnoija Suomisport-järjestelmässä. Käyttäjä pääsee kirjautumaan järjestelmään oman seuransa tietoihin, esimerkiksi tarkastelemaan seuran liikkujalistausta, jäsenlistausta sekä luomaan jäsenyyksiä ja hallinnoimaan tapahtumia. Käyttäjäoikeudet seuroille ja lajijaostoille myöntää oma lajiliitto (tässä tapauksessa SFL). On myös erittäin tärkeää pitää oikeudet ajantasaisina, eli poistaa ja lisätä seuralle/jaostolle oikeuksia henkilömuutosten myötä.

4. Kuinka lajijaosto-/seurakäyttäjäoikeuksia lisätään tai poistetaan?
    Käyttäjäoikeuksia pystyvät lisäämään ja poistamaan liiton pääkäyttäjä (toiminnanjohtaja) tai vaihtoehtoisesti seuran pääkäyttäjä, mikäli sellainen on nimetty.

Seuran pääkäyttäjällä on tavallista seurakäyttäjää laajemmat oikeudet. Pääkäyttäjäoikeuksia voi pyytää liiton toiminnanjohtajalta.

Mikäli seuralle ei ole nimettynä pääkäyttäjää, voi lajijaosto-/seurakäyttäjäoikeuksia lisätä liiton toiminnanjohtaja (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi). Lisäystä varten tarvitaan tieto roolista seurassa, etu- ja sukunimi sekä oma Sportti-ID-tunnus.

Tarkoituksenmukaista on lisätä seurakäyttäjätunnukset vain sellaisille henkilöille, jotka toimessaan tarvitsevat jäsenrekisteriä.

5. Miten lajijaosto-/seurakäyttäjänä kirjaudutaan sisään Suomisportiin?
    Mene osoitteeseen suomisport.fi ja klikkaa painiketta “Kirjaudu palveluun”. Sivulle ilmestyvän laatikon alalaidassa on teksti “Kirjaudu Suomisport-salasanalla (liitto- ja seurakäyttäjät sekä ohjaajat)”.

6. Olen jo rekisteröitynyt Suomisportiin seurakäyttäjänä toisen lajin puitteissa. Tarvitsenko uudet tunnukset frisbeegolfin puolella operointiin?
    Kaikki jaostot tulevat oman lajiliittonsa alle, eli omiksi seuroikseen. Jos sama lajijaostokäyttäjä toimii useammassa jaostossa, laitetaan hänelle seurakäyttöoikeus jokaisen lajin kautta. Kutsut tähän tulevat oman lajiliiton kautta. Seurakäyttäjä toimii yksillä tunnuksilla, mutta vaihtaa eri lajien välillä valitsemalla omasta profiilistaan tahon jota käsittelee.

Jäsenyydet ja Maksuturva

1. Miten jäsenrekisteri toimii?

Koska Suomisport on liiton jäsenrekisterialusta, tulisi kaikki jäsenseurojemme frisbeegolfaavat jäsenet liittää mukaan Suomisportiin.

Ensisijaisesti tarkoituksena on, että pelaaja itse maksaa seuransa jäsenmaksun suoraan Suomisportin kautta. Kun pelaaja on maksanut seuran jäsenmaksun, hänet liitetään seuran ja tätä kautta myös liiton jäsenrekisteriin. Tällaiseen Suomisportista ostettavaan seuran jäsenmaksutuotteeseen on suoraan lisättynä ns. liiton osuus pelaajasta (v. 2019 3€ + transaktiokulu 1,5 € / aikuinen, 2€ + transaktio 1,5 € /juniori) sekä seuralle jäävä osuus jäsenmaksusta. Aiemmin pelaajat ovat maksaneet jäsenmaksun suoraan esim. seuran tilille, seurat ovat lisänneet pelaajat jäsenrekisteriin, ja liitto on laskuttanut jäsenseuroilta liiton osuudet seuran jäsenmäärään perustuen. Suomisportilla tällaista ees-taas-laskutusta vähennetään lisäämällä liiton osuudet suoraan mukaan myytäviin tuotteisiin.

Toinen vaihtoehto on myydä seurajäsenyydet jotain muuta kautta. Tässä tapauksessa seuran tai jaoston oman lajijaosto-/seurakäyttäjän tulisi lisätä nämä jäsenet manuaalisesti Suomisportin jäsenrekisteriin niin kutsutulla nipputilaustoiminnolla. Tällöin pelaaja itse ei osta siis jäsenyyttä itse järjestelmästä, mutta liiton osuuksien toimitus sekä jäsenten lisääminen rekisteriin hoituvat.

Jotta seuranne voi myydä pelaajilleen jäsenyyksiä suoraan Suomisportissa, on sen tehtävä sopimus maksupalveluoperaattorina järjestelmässä toimivan Maksuturva-yrityksen kanssa. Ilman sopimusta Maksuturva ei voi välittää seuranne osalta maksuja. Kun sopimus on tehty, voi luoda seurajäsenyydet myyntiin pelaajia varten Suomisport-järjestelmään.

Mikäli päädytte tämän sijasta manuaalisesti tehtäviin nipputilauksiin, ei Maksuturva-sopimusta tarvita.

Seura voi myydä jäsenyystuotteitaan Suomisportissa, kun se on tehnyt sopimuksen Maksuturvan kanssa. Maksuturva on finanssivalvonnan alainen toimija. Tämä tarkoittaa sitä, ettei se saa siirtää rahaa toimijoille, joiden kanssa sillä ei ole sopimusta. Mikäli seuralla ei ole eikä se halua tehdä sopimusta, tulee jäsenet lisätä ja liiton jäsenmaksuosuudet maksaa Suomisportissa nipputilauksen avulla (kts. ohje tämän osion kohdasta 5).

Ohjeen seuran jäsenmaksutuotteen luomiseen löydät täältä.

3. Miten seuran ja Maksuturvan välinen sopimus allekirjoitetaan?
    Seuran/jaoston lajijaosto-/seurakäyttäjä voi aloittaa sopimusprosessin Suomisportin kautta. Mikäli jaostollanne/seurallanne ei ole vielä sopimusta Maksuturvan kanssa, mutta haluatte tehdä sellaisen, ota yhteyttä liiton toiminnanjohtajaan (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi), niin saat sopimuksen tekemistä varten tarkemmat ohjeet.

4. Kuka allekirjoittaa sopimuksen jaoston osalta?
    Yhdistyksen nimenkirjoittaja/nimenkirjoittajat yhdistyksenne säännöissä määritellyllä tavalla (yksi tai useampi yhdessä). Allekirjoitus tapahtuu nimenkirjoittajan sähköpostiin tulevan linkin kautta.

5. Miten teen seurajäsenyyksien tai lisenssien nipputilauksia?
    Nipputilaus seurajäsenyyksille tehdään, mikäli pelaaja on maksanut jäsenmaksunsa jo omalle seuralleen (rahat seuralla), jäsenmaksua ei ole, tai mikäli seuralla ei ole tehtynä Maksuturvan sopimusta. Nipputilauksen avulla seura (esim. jäsenvastaava) liittää näin maksunsa suorittaneet pelaajat Suomisportissa seuran jäsenistöön sekä suorittaa heidän osaltaan liiton jäsenmaksuosuuden liitolle  sekä toimituskulut.

Seurajäsenyyksien nipputilaukset tehdään luomalla ensin järjestelmään jäsenyystyyppi, jossa maksettavaksi tulee vain liiton jäsenmaksuosuus (v. 2019 3€ + transaktiokulu 1,5 € / aikuinen, 2€ + transaktio 1,5 € /juniori). Tämän jälkeen “Osta jäsenyyksiä liikkujille”-valikon kautta seurakäyttäjä pääsee valitsemaan haluamansa henkilöt tilaukseen mukaan (Huom! Tilauksen tekijällä on oltava tiedossa henkilöiden Sportti-ID:t). Pelaajien valinnan jälkeen seurakäyttäjä maksaa seurana liitolle henkilöistä tulevat jäsenmaksuosuudet.

Lisenssituotteet ovat jo SFL:n toimesta luotuina järjestelmään. Lisenssien nipputilaus tapahtuu ”Osta lisenssejä liikkujille”-valikon kautta samaan tapaan. Pelaajan lisenssi tilataan tämän toiminnon kautta, mikäli pelaaja on maksanut lisenssinsä ns. vanhaan tapaan suoraan seuralleen (rahat seuralla).

Linkit tarkempiin ohjeisiin löydät täältä.

Voit ostaa seurakäyttäjänä jäsenyyden myös sellaiselle henkilölle, joka ei ole itse rekisteröitynyt Suomisportiin. Tässä tapauksessa tarvitset henkilöltä tietyt tiedot, joiden avulla luot hänelle samalla profiilin Suomisportiin. Huomioithan, että sinulla on etukäteen lupa profiilin luomiseen. Tarvittavat tiedot ovat: etunimi, sukunimi, hetu, email (mikäli alaikäinen, niin silloin ei pakollinen), puhelinnumero (mikäli alaikäinen, niin silloin ei pakollinen), katuosoite, postinumero, postitoimipaikka, osavaltio (mikäli osoitteen maa on ulkomainen), maa (postiosoitteen maa, ei kansalaisuus), vanhemman etunimi (alaikäiselle), vanhemman sukunimi (alaikäiselle), vanhemman puhelinnumero (alaikäiselle) ja vanhemman email (alaikäiselle).
  7. Kuinka pitkään jäsenyystuotteet ovat voimassa ja milloin niitä voi ostaa?
    Jäsenyyksien myyntikausi vaihtuu 1.11. 1.11. alkaen seurat voivat myydä tai tehdä nipputilauksia seuraavan kalenterivuoden SFL:n jäsenyyksistä. Kuluvan vuoden jäsenyydet ovat myynnissä 31.10. saakka. Tietyn vuoden jäsenyys on voimassa kyseisen vuoden viimeiseen päivään saakka.

Jäsenyystuotteisiin määritellään niitä luotaessa jäsenyysehto, joko automaattinen jäsenyys tai hyväksymismenettely. Valitsemalla seurajäsenyyteen jäsenyysehdoksi hyväksymismenettelyn, tulevat odottavat jäsenpyynnöt hyväksyttäväksenne Suomisport-järjestelmään. Hyväksytyn jäsenpyynnön jälkeen jäsen maksaa seuran jäsenmaksun, minkä jälkeen hän on jäsenrekisterissä. Tarkemmat ohjeet löytyvät jäsenyyksien luomisohjeesta, kts. tämän osion kohta 2.

Huom! Hyväksymismenettely (= lajijaosto-/seurakäyttäjä hyväksyy jäsenet mukaan rekisteriin) ei voi olla päällä nippuostotuotteissa. Hyväksymismenettelyn voi yhdistää vain sellaisiin jäsenmaksutuotteisiin, joita pelaajat itse voivat ostaa suoraan Suomisportista.

Liitto on perinyt jäsenseuroilta aiemminkin niiden jäsenmäärään perustuen liiton jäsenmaksut. Suomisportin myötä ees-taas-laskutusten sijaan liiton osuus jäsenyydestä (v. 2019 3€ + transaktiokulu 1,5 € / aikuinen, 2€ + transaktio 1,5 € /juniori) tulevat sisälletyiksi suoraan seurojen jäsenyystuotteisiin. Samassa ostotapahtumassa siirtyvät siis pelaajan osalta sekä hänen liitolle menevä osuutensa että seuralle menevä osuutensa.

Seuran on maksettava liiton jäsenmaksu jokaisesta pelaajasta, myös niistä, joille seurajäsenyyden hinnaksi on määritelty 0 €. Käytännössä, mikäli seura haluaa siis maksaa näiden pelaajien puolesta myös liiton osuudet, on yksinkertaisin tapa ostaa näiden pelaajien jäsenyydet nipputilaustoiminnolla (Osta jäsenyyksiä liikkujille). Nipputilauksissa seura maksaa liiton osuudet tilauksessa olevien pelaajien osalta.

Linkit tarkempiin ohjeisiin löydät täältä.

10. Miksi maksutapahtumiin liittyy transaktiomaksuja ja mitä ne ovat?
    Maksuturva on finanssivalvonnan alainen toimija. Tämä tarkoittaa sitä, ettei se saa siirtää rahaa toimijoille, joiden kanssa sillä ei ole sopimusta. Liitto on tehnyt jo omalta osaltaan sopimuksen Maksuturvan kanssa, mutta myös seurojen on finanssivalvonnan myötä tehtävä omat sopimuksensa.

Sopimuksen tekeminen on seuralle itsessään maksutonta. Maksutapahtumien välittämisestä Maksuturva perii kuitenkin ns. transaktiomaksun. Transaktiomaksut ovat sisällytettynä jo Suomisportissa olevan SFL-lisenssin hintaan sekä seurajäsenyyksien osalta niihin sisällytettävään ns. liiton osuuteen.

Maksu jakaantuu Maksuturvalle, Vincitille sekä Olympiakomitealle, jotka ovat palvelun tuottajia.

11. Mistä näen ketkä ovat maksaneet jäsenmaksunsa?
    Lajijaosto-/seurakäyttäjä pääsee tunnuksillaan näkemään Suomisportista kaiken seuraan liittyvän sisällön,  kuten esimerkiksi ostetut jäsenyydet sekä jäsenten tiedot. Tiedot saa myös ladattua järjestelmästä excelinä/csv-tiedostona. Jäsenlistauksen näkee Jäsenyydet-osiosta kohdasta ”Nykyiset jäsenet”.

Huom! Muistattehan, että nämä tiedostot ovat myös henkilörekisterilain mukaisia rekistereitä, joiden säilyttämisessä tulee noudattaa erityistä huolellisuutta. Suomisportilla pyritään siihen, että tällaisia tietosuojan kannalta ongelmallisia operaatioita ei tarvitsisi tehdä.

12. Mistä löydän listauksen seuramme jäsenistöstä?
    Kirjaudu palveluun seurakäyttäjätunnuksillasi ja suuntaa ylävalikosta sivulle ”Jäsenyydet”. Valitse sitten avautuvalta sivulta painike ”Nykyiset jäsenet”. Jäsenlistauksen voi ladata excel-tiedostona kolme pistettä sisältävän ympyrän kohdalta.

13. Mikä on Liikkujat-listaus?
    Lajijaosto-/seurakäyttäjä näkee Liikkujat-sivulla listauksen seuran jäsenistä sekä lisenssinhaltijoista. Ladatessasi tältä sivulta listauksen esimerkiksi Excel-muotoon, löytyy ladatusta listasta kuitenkin tällä erää lista pelkästään lisenssinhaltijoista. Jäsenlistauksen pystyy lataamaan sivulta ”Jäsenyydet” > ”Nykyiset jäsenet” (kts. edellinen kohta 11).

Yleisimmät ongelma- ja virhetilanteet

Jokaiselle uudelle kaudelle tulee luoda jäsenyydet uudestaan, ei siis muokata vanhoja jäsenyyksiä ns. ”uuteen uskoon”. Useimmiten ongelma johtuu siis siitä, että uusien jäsenyyksien luomisen sijaan lajijaosto-/seurakäyttäjä on muokannut edelliskaudelle luotua jäsenyystuotetta ja vaihtanut siihen vain uuden kauden tiedot. Tämä ei toimi, eikä vanhoja jäsenyyksiä tule muokata. Uuden kauden tuotteet luodaan aina kohdasta ”Luo uusi jäsenyystyyppi”.

2. Nipputilauksen tekeminen ei onnistu. Mikä on vialla?
    Yleisin syy nipputilauksen epäonnistumiselle on, että jäsenmaksutuotteessa, jota yritetään nippuostaa, on päällä asetus, jossa jäseneksi liittyvä hyväksytään erikseen seuran jäseneksi, ja vasta hyväksynnän jälkeen jäsenmaksun pystyy maksamaan. Nipputilauksissa tarkoituksena on, että seuran käyttäjä ostaa pelaajille jäsenyyksiä heidän puolestaan, joten tällöin erillinen hyväksyminen ei tule olla päällä.

Tarkista siis luomastasi nippujäsenyystyypistä, minkä niminen jäsenyysehto siihen on sisällytettynä (kohdassa: ”Hyväksyntäehdot”). Siirry takaisin Jäsenyydet-sivulle ja klikkaa kyseistä jäsenyysehtoa otsikon ”Seuran jäseneksi hyväksymisehdot” alla olevasta listasta. Jos kyseisessä jäsenyysehdossa on valittuna ”Jäsenyyden hyväksyntä vaaditaan – Kyllä”,  se ei toimi nipputilauksen yhteydessä. Vaihtoehtona on joko muokata valintaan ”Jäsenyyden hyväksyntä vaaditaan – Ei” – tai luoda uusi jäsenyysehto ja vaihtaa se nipputilattavaan jäsenyystyyppiin.

Tarkemmat ohjeet liiton ohjeessa jäsenyyksien nippuostamiseen.

Kyseessä on jonkinlainen virhe tilausta tehdessä. Voi olla, että pelaaja on esimerkiksi keskeyttänyt jäsenyyden ostoprosessin ja tuote on jäänyt odotustilaan. ”Odotetaan tietoa maksun onnistumisesta” -tilanteissa tarkistattehan, onko suoritus lähtenyt pelaajan tililtä tai näkyykö se saapuneena suorituksena tilillänne. Mikäli maksu ei ole liikkunut, olkaa yhteyksissä liiton toiminnanjohtajaan. Toiminnanjohtaja voi tarpeen tullen vapauttaa tuotteen uutta ostoyritystä varten.

Ostoja tehtäessä on suositeltavaa palata takaisin Suomisport-järjestelmään maksutapahtuman jälkeen. Tämä edistää sitä, että maksutapahtuma sujuu toivotulla tavalla.

Luultavasti pelaajalla on lisäämättä jotakin tietoja Suomisportiin tai Metrixiin. Kunkin lisenssipelaajan on lisättävä oma PDGA-numeronsa omaan Suomisport-profiiliinsa, sekä vastaavasti täydennettävä Metrixiin oma PDGA-numero, Sportti-ID-numero (löytyy omasta Suomisport-profiilista) sekä syntymävuosi. Tarkemmat pelaajille suunnatut ohjeet löytyvät täältä (kts. erityisesti sivun kohta 6).

Muut kysymykset

1. Miten edustusseuraa vaihdetaan Suomisportissa?
    Pelaajan edustusseura määrittyy lisenssioston yhteydessä ilmoitetun seuran perusteella. Lisenssiin kytketyn seuran voi vaihtaa myöhemmin ottamalla yhteyttä liiton toiminnanjohtajaan.

2. Mitä ovat Meriitit?

Meriitit on Suomisportin toiminnallisuus, jonka avulla liitto voi myöntää liiton liikkujille erilaisia merkintöjä. Meriitti voi olla esimerkiksi vyömerkki tai jonkinlainen taitomerkki, kurssimerkintä tai vastaava. Järjestelmään voi luoda yksittäisiä meriittejä tai meriittiryhmiä, joissa henkilölle voi myöntää meriittejä vain tietyssä suoritusjärjestyksessä (esimerkiksi Ohjaaja 2 -kurssin käyneelle voi myöntää merkinnän vasta, kun hänellä on merkintä ensin Ohjaaja 1-kurssista).

Meriitit näkyvät vain käyttäjälle itselleen sekä lajijaosto-/seura-/liittokäyttäjille, eli ne eivät näy julkisesti / niistä ei voi laatia Suomisportiin julkista listausta. Liikkujalle myönnetty meriitti näkyy hänen profiilissaan.

3. Miten voin luoda Suomisportiin tapahtumia?
    Seurat voivat luoda Suomisport-järjestelmään yksittäisiä tapahtumia sekä tapahtumasarjoja. Esimerkkejä ja vinkkejä siitä, kuinka monissa muissa lajeissa on hyödynnetty toiminnallisuutta, voi etsiä Suomisportista. eri tavoin. Suomisportiin luotuja julkisia tapahtumia pääsee selaamaan Suomisportiin kirjautumisen jälkeen.

Liiton ohje tapahtumien luomiseen.

Ilmoittakaa liiton toiminnanjohtalalle, kenen lajijaosto-/seurakäyttäjäoikeudet poistetaan ja kenelle uusille pitää lisätä käyttöoikeudet seuran jäsenrekisteriin (etu- ja sukunimi sekä Sportti-ID-numero).
Samassa yhteydessä voidaan lisätä seuraan/jaostoon myös pääkäyttäjä. Tälle henkilölle lisätään seuranne pääkäyttäjäoikeudet, joiden avulla hän pystyy poistamaan ja lisäämään oikeuksia muille seuran käyttäjille. Mikäli seuran pääkäyttäjä vaihtuu, tehdään tämä kuitenkin liiton kautta. Kun seurassa on pääkäyttäjä järjestelmässä, pystytte päivittämään muita seuran käyttäjäoikeuksia itse pääkäyttäjän kautta.

Ilmoittakaa muutokset myös Maksuturvalle käyttäen Maksuturvan Extranet -palvelua.  Kirjautumisen jälkeen päivittäkää Yritys-välilehdelle seuranne avainhenkilöt ajantasaisiksi.

Muistakaa pitää myös yhdistysrekisteri osaltanne ajan tasalla. Jos yhdistyksen nimenkirjoitusoikeuksiin tulee muutoksia, tulee nämä päivittää yhdistysrekisteriin.
 Lisäksi liiton nettisivuilla on listaus jäsenseuroista sekä liiton toiminnanjohtajalla lista seurojen kontaktihenkilöistä jäsenseuratiedotusta varten. Ilmoittakaa näihin tarvittavat muutokset liiton toiminnanjohtajalle.