Kari Lehtisalo johtaa SFL:n valmennusta

Viime syksynä Suomen frisbeegolfliitto lähti kohti uutta aikakautta, kun liiton huippu-urheilupuolta lähdettiin kehittämään systemaattisesti vahvempaan suuntaan. Tästä osoituksena olivat huippu-urheiluyksikkö Disc Golf Team Finlandin perustaminen, ja Kari Lehtisalon allekirjoittama sopimus sen päävalmentajaksi.

Tämän vuoden maaliskuussa tehtiin valinnat pelaajista, jotka Disc Golf Team Finlandiin mukaan pääsivät. Ryhmään valittiin yhteensä yhdeksän motivoitunutta urheilijaa, ja tarkoituksena on tukea ja kehittää heitä kohti lajin huippua.

”Yläikärajana pidimme 27 ikävuotta, jolloin tehokasta huippu-urheilu-uraa on edessä vielä ainakin viisi vuotta”, päävalmentaja Lehtisalo kertoo.

”Ehkä tärkeämpi valintakriteeri oli kuitenkin urheilijoiden halukkuus kehittää omaa urheilu-uraansa tavoitteellisesti, ja sitoutua siihen. Muutaman viime vuoden aikainen tuloskehitys lajin parissa oli toki myös valinnoissa taustalla. Vaikka frisbeegolf pitkälti yksilölaji onkin, niin urheilijan sosiaaliset taidot ovat myös tärkeässä roolissa.”

Lehtisalo (ryhmässä toinen oikealta) Disc Golf Team Finlandin ja SFL:n junioreiden yhteisleirillä. Kuva: SFL

Luontainen siirtymä valmennuspuolelle

Lehtisalo ei ole välttämättä monelle lajia seuraavalle ihmiselle se tutuin persoona, sillä hän on ollut frisbeegolfin parissa vasta suhteellisen lyhyen tovin. Antaa miehen itsensä kertoa, mistä hän lajiin tiensä löysi.

”Oma heittämiseni on lähtenyt liikkeelle puhtaasti lasteni kanssa tekemästäni heittelystä. En ole kilpaillut vielä kertaakaan, mutta pian voisi senkin debyytin tehdä. Valmennustehtävät niin frisbeegolfin kuin salibandyn puolella vievät sen verran aikaa, etten ole ehtinyt kisapuoleen lähteä uppoutumaan.”

Nopeasti hän myös hakeutui urheilussa hänelle luontaiselle puolelle, eli valmennukseen.

”Muutama vuosi takaperin, kun innostuin frisbeegolfista, rupesin omasta mielenkiinnostani etsimään mistä löytäisin opetusta ja koulutusta lajiin. Menin mukaan Suomen frisbeegolfkouluttajien toimintaan, ja sitä kautta mielenkiintoni suuntautui suomalaisten huippujemme harjoitteluun”, Lehtisalo kuvailee.

”Lähdin viemään tätä maajoukkueen päävalmentajan asiaa eteenpäin, mutta toki samaan aikaan liitossa kartoitettiin ihmisten kiinnostusta valmennuspuolen toimintoihin ja kehittämiseen. Kävimme liiton puheenjohtaja Ari Penttalan kanssa aiheesta keskusteluita, ja homma lähti hyvin eteenpäin.”

Disc Golf Team Finland leireili heinäkuun alussa Varalassa. Tapahtumassa juniorit pääsivät tapaamaan tiimin valmentajia ja urheilijoita. Kuva: SFL

Valmennusryhmää luotsataan eteenpäin tiiminä

Maajoukkueryhmän toiminta lähti kevään aikana aktiivisesti liikkeelle. Valmennus tutustui pelaajiin, ja heidän tuntemuksiinsa paremmin.

”Kiersimme kevään aikana Janne Hirsimäen kanssa urheilijoiden luona lähivalmennuspäivän merkeissä. Olemme tutustuneet jokaisen oman paikkakunnan harjoitusolosuhteisiin ja keskustelleet siitä, mitä Disc Golf Finlandin toiminta on ja mitä pystymme urheilijoille tarjoamaan. Lajista puuttuu valmennuskulttuuri vielä käytännössä kokonaan, joten harjoittelun ohjelmointi, ja sen kartoitus on ollut yksi tärkeimpiä asioita, mihin olemme keskittyneet”, Lehtisalo kertoo.

”Määrällisesti urheilijamme treenaavat hyvin, mutta esimerkiksi kaikkeen oheisharjoitteluun tarvitaan ehkä enemmän apua. Haluamme painottaa kunnollisen alkuverryttelyn ja huoltavan harjoittelun merkitystä.”

Disc Golf Team Finlandissa vastuualueet on jaettu kolmen valmentajan kesken, joten kaikki pääsevät käyttämään omia vahvuuksiaan.

”Hirsimäki hoitaa lajivalmennuksen asioita ja hänellä on paljon annettavaa varsinkin nuoremmalle kaartille. Vaatimustason pitää pysyä korkealla. Ei lähdetä tekemään vain niitä heittoja mitkä osataan jo, vaan haastetaan omaa tekemistä lisää, Lehtisalo sanoo.

Anne Matilainen on psyykkisen puolen valmentajana. Hän keskustelee urheilijoiden kanssa, ja käy heidän kanssaan läpi henkisen valmistautumisen ja kehittymisen asioita. Minulle jää kokonaisuuden hallitseminen sekä fyysisen harjoittelun osa-alueet.”

Salibandya valmentava tamperelainen

Frisbeegolfvalmennuksen ohessa Lehtisalo on vahvasti mukana myös salibandyn maailmassa, jossa hän on viihtynyt jo toista vuosikymmentä.

”Oma urheilutaustani on pitkälti jalkapallon puolella, mutta valmennushistoriani keskittyy salibandyyn. Tällä hetkellä toimin Kooveen naisten liigajoukkueen päävalmentajana. Valmentajan ammattitutkinnon suoritin muutama vuosi sitten. Tavoitteita valmentamisessa riittää edelleen, eihän tässä muuten mukana pyörisi.”

Urheilun ohella Lehtisalo työskentelee Panssariprikaatin kautta Pirkanmaan aluetoimistossa, jossa hän vastaa pääasiassa Pirkanmaan kutsunnoista. Neljän lapsen isällä riittää puuhaa myös kotosalla.

”Perheen kanssa riittää paljon tekemistä, ja heidän tukensa on se, jonka avulla jaksaa eteenpäin. Vanhin poikani on nyt 18-vuotias, ja hän pelaa kilpatasolla salibandya, mutta kyllä hän joskus radallakin heittämässä käy. 16-vuotias poikani on taas vallan innostunut frisbeegolfista.”

Kuka?

Kari Lehtisalo

• Syntynyt 16.9.1978
  • Asuinpaikka: Tampere
  • Toimii Disc Golf Team Finlandin päävalmentajana. On mukana myös Suomen frisbeegolfkouluttajissa. On ollut myös frisbeegolfliiton hallituksessa tämän vuoden alusta alkaen.
  • Kiinnostui frisbeegolfista vuoden 2014 paikkeilla, muttei ole toistaiseksi kilpaillut itse.
  • Valmentaa frisbeegolfin ohella Kooveen naisten liigajoukkuetta salibandyssa.
  • On saavuttanut salibandyssa valmentajana eri tasoilla useita SM-mitaleita.

Teksti: Markus Viljanen