Joukkuefrisbeegolfissa kruunattiin uudet Suomen mestarit

Joukkuefrisbeegolfin SM-kilpailut pelattiin 7.-8.7. Karkkilassa ja Vihdissä. Karkkilan Frisbeegolfkerhon järjestämiin kilpailuihin osallistui viikonlopun aikana yhteensä 140 pelaajaa. Suomen mestaruudet ratkaistiin avoimen luokan ja sekasarjan kilpailuissa.

Kaksipäiväisessä kilpailussa pelattiin kumpanakin kilpailupäivänä kaksi kierrosta. Pisteitä joukkueet saivat kultakin kierrokselta sijoitukseensa perustuen. Kierroksista kaksi pelattiin joukkueparigolfina ja kaksi parigolfina.

Sekasarjan kärkikolmikko. Kuva: SFL / Jaska Halttunen

Talin Tallaajat avoimen luokan mestaruuteen

Avoimessa luokassa kohti päätöspäivää suunnattiin Lohjan Liitokiekkoilijoiden johdolla (147 pistettä) ennen Talin Tallaajia (137 p) sekä turkulaista Frisbeegolfseura 7k:ta (126 p). Kärkijoukkueet jatkoivat vahvoja otteitaan myös päätöspäivän avanneella parigolfkierroksella Kaatiksella. Suurimman pistepotin kolmoskierrokselta rohmusi Talin Tallaajat ennen Lohjan Liitokiekkoilijoita. Lahden Frisbee Club napsi kierrokselta puolestaan kolmanneksi suurimman pistemäärän ennen 7k:ta.

Luokan finaalikierros siirryttiin pelaamaan joukkueparigolfina Karkkilaan. Asetelma päätöskierrokselle lähdettäessä oli kutkuttavan jännittävä, sillä sekä Talin Tallaajat että Lohjan Liitokiekkoilijat olivat haalineet kasaan yhteensä 217 pistettä, ja jakoivat näin johtopaikan.

Talin Tallaajat (kuvassa) ja Lohjan Liitokiekkoilijat ratkaisivat avoimen luokan voiton kilpailun päätöskierroksella. Kuva: SFL / Jaska Halttunen

Voittotaistelussa pidemmän korren veti lopulta Talin Tallaajat, joka voitti Lohjan Liitokiekkoilijat päätöskierroksella vain yhden heiton erolla. Tämä toi Talin Tallaajille riittävän määrän pisteitä, vieden joukkueen samalla Suomen mestaruuteen 283 pisteellä. Lohjan Liitokiekkoilijat sijoittui toiseksi 273 pisteellä ja 7k kolmanneksi 262 pisteellä.

Avoimen luokan finaalista julkaistaan myöhemmin myös play-by-play-video (seuraa kilpailun Facebook-sivua).

Avoimen luokan kärkikolmikko: 1. Talin Tallaajat 2. Lohjan Liitokiekkoilijat 3. Frisbeegolfseura 7k. Kuva: SFL / Jaska Halttunen

Sekasarjan ratkaisut nähtiin vasta finaalikierroksella

Sekasarjan kilpailua johti ensimmäisen kilpailupäivän jälkeen Nummelan frisbeeseuran joukkue (150 pistettä) ennen Talin Tallaajia (124 p) sekä Puskaputtaajia (122 p). Sunnuntaina kilpailu jatkui erittäin tasaisissa merkeissä, ja kilpailun ratkaisun hetket koettiinkin vasta päätöskierroksella. Kumpikin sunnuntain pelikierroksista pelattiin Karkkilan frisbeegolfradalla.

Päivän avanneella parigolfkierroksella parhaan kierrostuloksen pelasi mainion kirivaihteen päälle laittanut EIF Discgolf. Hienosti pelattu kierros nosti joukkueen kokonaistilanteessa kakkospaikalle kymmenen pisteen päähän niin ikään hyvin pelanneesta Talin Tallaajien joukkueesta. Kierroksen jälkeen kolmostilaa piti hallussaan laukaalaisseura Puskaputtaajien joukkue. Asetelma päätöskierrokselle lähdettäessä oli kuitenkin jännittävä, sillä Joen Liitokiekon ja Nummelan frisbeeseuran joukkueet vaanivat vain muutaman pisteen päässä pronssitilasta.

Talin Tallaajat johti sekasarjan kilpailua kolmen kierroksen jälkeen. Kuva: SFL / Jaska Halttunen

Marginaalit säilyivät pieninä myös kilpailun loppupisteissä. Joukkueparigolfina pelatulta finaalikierrokselta täyden pistepotin itselleen keräsi Puskaputtaajat. Joukkueen keräämä kokonaispistemäärä 258 riitti lopulta koko kilpailun voittoon vain 8 pisteen erolla hopealle sijoittuneeseen EIF Discgolfiin. Pronssikorokkeelle kipusi lopulta Talin Tallaajat 236 pisteellään.

Sekasarjan kärkikolmikko: 1. Puskaputtaajat 2. EIF Discgolf 3. Talin Tallaajat. Kuva: SFL / Jaska Halttunen

Tulokset Kisakoneessa.

Kuvia kilpailusta.