Puheenjohtajan mietteitä

Vuosi lähenee loppuaan ja samalla ensimmäinen 2-vuotiskauteni puheenjohtajana päättyy, joten on aika summata mennyttä kautta. Ja koska liiton syyskokous päätti vielä seuraavat kaksi vuotta jatkaa samalla puheenjohtajalla, pieni katsaus tulevaisuuteenkin lienee paikallaan.

Suomen Urheilugaala

Olen erittäin ylpeä päästessäni aloittamaan kauden yhteenvedon uutiseen Jussi Meresmaan ehdokkuudesta Suomen Urheilugaalan vuoden urheilukulttuuriteko – luokassa. Kiistatta Jussi on ehdokkuutensa ansainnut, vuosia kestänyt keihäänkärkityö frisbeegolfin edistämiseksi on vihdoin noteerattu valtakunnallisella tasolla.

Tämä ehdokkuus on samalla kunnianosoitus kaikille teille, jotka olette uurastaneet lukemattomia tunteja rakkaan lajimme eteen: talkootöitä radoilla, kilpailujen järjestämisiä, lajiesittelyjä, aloittelijoiden opastamista, kokouksissa istumisia. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.
Onnittelut siis teille kaikille, hetki aikaa juhlalle ja sitten intoa puhkuen kohti seuraavaa kautta.

Ennätyksien vuosi

Liiton jäsenmäärä kasvoi jälleen – jo toista vuotta peräkkäin – n. 50%, kuten myös jäsenseurojen määrä. Liiton alaisia kilpailuja järjestettiin yli 80, viimeiset vielä pitämättä. Harrastajamäärästä liikkuu huikeita arvioita ja uusia ratoja syntyy jatkuvasti, FGR:n mukaan ratoja on nyt jo yli 420.

Myös kansainvälistä menestystä tuli yli odotusten. Major-tason kisoissa suomalaiset ovat olleet hyvin näkyvässä roolissa ja EM-kisat olivat jättimenestys: 8 mitalia kuudessa eri luokassa ja näistä 4 kultaista. Vaikka oma peli ei ihan kauden parasta ollutkaan, niin olivathan ne unohtumattomia hetkiä, kun luokka toisensa jälkeen ratkesi suomalaisjuhliin. Voitte vain kuvitella tuntemuksia lajiliiton puheenjohtajana sellaisessa paikassa. Taisi siinä tippakin poskelle vierähtää.

Suomen Maajoukkue

Liittotason historiaa

Amatöörien SM-kisat pelattiin ensimmäistä kertaa, ja palaute minun korviini oli pelkästään positiivista. Myös joukkuegolfin SM-kisat palautettiin kisakalenteriin täysin uuden formaatin myötä. Runsasta keskustelua herättänyt formaatti toimi suhteellisen hyvin ja pienillä muutoksilla kisa pelataan myös ensi kaudella. Oulun SM-kisojen ratkaisuhetket lähetettiin YLE:n toimesta muutama viikko kisojen jälkeen.

Ensimmäiset Liitopäivät toteutettiin lokakuussa Peurungassa ja onnistuneen viikonlopun johdosta Liitopäivät saavat jatkoa myös ensi vuonna. Liiton historiaan kirjoitetaan myös ensimmäistä kertaa sille myönnetty valtionapu.

Jäsenseurojen roolia tullaan nostamaan

Sääntömuutoksen myötä liiton päätäntävalta on siirretty yksittäisiltä jäseniltä jäsenseuroille ja tämä muutos näkyi heti syyskokouksen osallistujamäärän selkeänä kasvuna. Kisakoneeseen lisätään pelaajan edustama seura ja myös tiedottamisessa seurat tuodaan entistä paremmin esille.

Ensi kaudella kaikkiin SM-tason kilpailuihin osallistuvilta edellytetään suoritettua toimitsijatestiä ja lisenssivaatimuksiin tulee pieniä muutoksia. Nämä on hyvä huomioida kun hankkii ensi vuoden kilpailulisenssiä. Toimitsijatestin suorittaminen vaatii PDGA-jäsenyyden ja sehän kuuluu automaattisesti SFL:n A-lisenssiin.

Kilpailujen haku on tourien osalta jo alkanut ja kun niiden päivämäärät ovat selvillä, myönnetään erilliskisat. Tavoitteenahan on, että jokainen jäsenseura järjestää vähintään yhden liitonalaisen kisan ensi kaudella. Ennätykset on tehty rikottaviksi, joten kisahakemuksia vaan liikkeelle.

Omasta ja liiton hallituksen puolesta

Rauhaisaa Joulua ja aktiivista frisbeevuotta 2015.

Ville