Frisbeegolfista kiinnostuneiden määrä kasvussa

Tiedot ilmenevät Suomen frisbeegolfliiton tilaamasta Sponsor Navigator 2025 -tutkimuksesta.

Yli 700 000 lajista kiinnostunutta

Aikuisväestössä noin joka kuudes (17 %) suomalainen on erittäin tai melko kiinnostunut frisbeegolfista. Tämä vastaa noin 700 000 täysi-ikäistä suomalaista. Lajista erittäin kiinnostuneiden määrä on noin 200 000 suomalaista.

Vuosittain toteutettavassa Sponsor Navigator -tutkimuksessa vertailtiin jälleen kiinnostusta 61 urheilulajiin. Frisbeegolfin sijoitus oli tänä vuonna väestötasolla 32. Viisi vuotta aiemmin sijoitus oli 56.

Vahvin asema frisbeegolfilla on 18-29-vuotiaiden nuorten aikuisten keskuudessa, joiden parissa useampi kuin joka neljäs (28 %) on kiinnostunut lajista. 18-29-vuotiaiden miesten keskuudessa frisbeegolf lähestyy jo kymmenen kiinnostavimman lajin joukkoa (sija 12.).

Ei yksistään nuorten laji

Frisbeegolfista kiinnostuneista täysi-ikäisistä suomalaisista noin 40 % on yli 45-vuotiaita. Väestön ikäjakaumaan verraten nuoret aikuiset korostuvat, mutta eläkeläisiä on kohderyhmässä useampi kuin joka kuudes (18 %). Työssäkäyvien osuus kohderyhmästä on yli 70 %.

Frisbeegolfista kiinnostuneista noin 40 % on korkeakoulutettuja ja noin puolet asuu yli 100 000 asukkaan kaupungeissa tai niiden lähiseudulla. Lähes kolme neljästä (72 %) omistaa asunnon tai kiinteistön ja moottoriajoneuvon omistavien osuus on 80 %. Moottoriveneen omistajia on 8 % enemmän ja auton omistajia 5 % enemmän kuin keskimäärin väestössä.

Kohderyhmän rahan- ja mediankäyttö

Frisbeegolfista kiinnostuneiden leveä ikäjakauma näkyy myös rahankäyttökohteissa. Kohderyhmän rahankäytössä korostuvat väestöön verraten muun muassa PC- tai konsolipelaaminen, viihde-elektroniikka tai tietotekniikka, vedonlyönti, hotellimajoitukset, ravintolat tai kahvilat, kivennäis- tai makuvedet sekä pihanhoito.

Kohderyhmästä yli 80 % suhtautuu myönteisemmin yrityksiä kohtaan, jotka sponsoroivat itseä kiinnostavia kohteita. Osuus on yli 20 %-yksikköä suurempi kuin väestössä.

Mediankäyttö frisbeegolfista kiinnostuneissa on aktiivista. Useampi kuin 3/4 käy viikoittain vähintään yhdellä top 5 -uutissivustoista (IL, IS, HS, Yle, MTV) ja radiota viikoittain kuuntelevien osuus on yli 90 %.

Sosiaalisen median kanavista viikoittain YouTubea käyttää yli 70 %, Facebookia 65 %, Instagramia noin 60 %, TikTokia 40 % ja Snapchatia 35 % kohderyhmästä.

Tietoa tutkimuksesta

Sponsor Insightin vuosittaisessa Sponsor Navigator -tutkimuksessa selvitettiin 20. kerran suomalaisten kiinnostus urheilu, musiikki- ja kulttuurikohteisiin.

Urheilu- ja kulttuurimaailmaa syväluotaavassa tutkimuksessa haastateltiin helmi-maaliskuussa noin 3 200 täysi-ikäistä suomalaista internet-paneelin kautta. Otos vastaa iän, sukupuolen ja asuinalueiden osalta Suomen väestörakennetta.

Liitto julkaisee tutkimuksen tuloksia, jotta frisbeegolfseurat ja -yritykset saavat tasapuolisesti myynnissä ja markkinoinnissa hyödynnettävää tietoa, joka auttaa lajia kasvamaan ja kehittymään. Liitto ei voi julkaista tietoja, joista ilmenee tutkimuksessa saadut tulokset muiden urheilulajien kiinnostavuudesta vastaajien keskuudessa. Liitto tilasi vastaavan tutkimuksen edellisen kerran vuonna 2021. 

Lisätietoja tutkimuksesta voi kysyä toiminnanjohtajalta (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi).

Sponsor Insight Finland on Suomen suurin sponsoroinnin ja tapahtumamarkkinoinnin mittaamiseen ja konsultointiin erikoistunut tutkimusyritys. Yritys tekee yhteistyötä Ruotsin ja Norjan kumppanitoimistojen kanssa ja tarjoaa asiakkailleen maakohtaista, pohjoismaista ja kansainvälistä tietoa asiakkaiden tarpeisiin.