Seuratoiminnan kehittämistuen 2025 haku 1.11.-2.12.2024

Seuratukea 2025 voi hakea 1.11.-2.12.2024 klo 16.15 asti.

Seuratoiminnan kehittämistuki on tarkoitettu lasten ja nuorten liikuntaharrastuksen lisäämiseen sekä monipuolisen organisoidun liikunnan kehittämiseen.

Avustusta voivat hakea liikuntaa ja/tai urheilua järjestävät paikalliset, rekisteröityneet yhdistykset. Avustus myönnetään saajalle harkinnanvaraisena hankeavustuksena.

Hakeminen

Hakuaika

Seuratuen 2025 hakuaika alkaa pe 1.11.2024 ja päättyy ma 2.12.2024 klo 16.15. Huom! Hakemuksia ei voi jättää hakuajan päättymisen jälkeen.

Haettavat avustussummat määritelty

Haettavat avustussummat ovat 2 500 euroa, 5 000 euroa tai 10 000 euroa.

Avustus on aina osa hankkeen kokonaisrahoitusta, joten se ei voi kattaa hankkeen kaikkia kuluja. Hankkeella tulee olla muuta rahoitusta vähintään 25 prosenttia hankkeesta.

Hakijana seura tai useampi seura

Hakijana voi olla seura tai useampi seura yhdessä. Usean seuran yhteishakemuksessa nimetään päävastuullinen seura, joka hallinnoi hanketta ja jonka nimissä hakemus toimitetaan. Usean seuran hankkeissa kaikissa seuroissa tulee olla johdon sitoutuminen hankkeeseen (hallituksen/johtokunnan päätös).

Avustus haettavissa vuoden pituisille hankkeille

Avustusta haetaan vuoden pituisille (12 kk) hankkeille. Hankkeelle tulee asettaa ohjausryhmä (usean seuran hankkeissa edustus kaikista seuroista). Hankkeen taloutta tulee seurata omalla kustannuspaikallaan.

Avustettavan toiminnan tulee alkaa vuoden 2025 kuluessa.

Hakemus lähetetään asiointipalvelussa

Hakemus lähetetään valtionavustusten asiointipalvelussa (ei Suomisportissa).

Asiointipalvelun käyttö edellyttää yhteisöasiakkailta Y-tunnusta, Suomi.fi-tunnistusta sekä Suomi.fi-valtuuksien käyttöä. Palveluun kirjaudutaan Digi- ja väestötietoviraston Suomi.fi-tunnistuksen kautta henkilökohtaisella pankkitunnisteella, mobiilivarmenteella tai varmennekortilla.

Asiointipalvelussa hakemusta voi käydä täyttämässä useampikin kuin yksi henkilö seurasta, mutta palvelussa voi asioida vain yksi henkilö kerrallaan. Jokaiselle asiointipalvelussa asioivalle tarvitaan oma tunnus. OKM:n sivulta löytyy asiointipalvelun käyttöohje.

Päätöksistä tiedottaminen

Avustusten myöntämisen edellytyksenä on, että eduskunta vuoden 2025 talousarviota hyväksyessään osoittaa määrärahat ko. tarkoitukseen.

Päätökset avustuksista pyritään tekemään huhtikuussa 2025. Ministeriö lähettää päätöksen hakijalle asiointipalveluun.

Selvitys vuoden 2022 ja 2023 hankeavustuksien käytöstä on tehtävä 30.4.2025 mennessä.

Mihin ja kenelle avustus on tarkoitettu?

Seuratuen tavoitteena on edistää matalan harrastuskynnyksen toimintaa lasten ja nuorten liikunnassa, lisätä toimintaan monipuolisuutta, kehittää lajitoiminnan sisällä harrastustoimintaa sekä kokeilla innovatiivisia toimintamalleja. Seuratuen tavoitteena on myös lisätä toiminnan laatua ja yhteisöllisyyttä, sekä tukea vapaaehtoistyötä.

Seuratuella voidaan ennaltaehkäistä liikuntaharrastuksen lopettamista pitämällä nuoret mukana toiminnassa urheilijoina, liikkujina ja seuratoimijoina.

Avustuksella edistetään valtion vuoden 2025 talousarvioesitykseen sisältyvää ministeriön tavoitetta tukea kaikille avointa paikallista seuratoimintaa. Lisäksi avustuksella edistetään hallitusohjelman kirjausta ”Urheiluseurat vahvistavat yhteisöllisyyttä ja yhteenkuuluvuuden tunnetta”.

Tuettavien hankkeiden tulee toteuttaa yhtä tai useampaa seuraavista alatavoitteista:

• lisätä lasten ja nuorten harrastajamääriä ja/tai –ryhmiä seurassa
  • mahdollistaa liikunnan monipuolinen harrastaminen
  • edistää liikunnan harrastusmahdollisuuksissa yhdenvertaisuutta, tasa-arvoa ja saavutettavuutta
  • hillitä harrastamisen kustannuksia sekä osallistumismaksuja lasten ja nuorten liikunnassa
  • ehkäistä liikunnasta luopumista eli drop outia pitämällä nuoret mukana toiminnassa urheilijoina, liikkujina ja seuratoimijoina
  • lisätä lasten ja nuorten äänen kuulumista seuratoiminnan suunnittelussa ja kehittämisessä
  • tukea vähävaraisten perheiden lasten ja nuorten liikuntaharrastusta
  • edistää liikunnallisen elämäntavan omaksumista ohjatun seuratoiminnan kautta
  • edistää koko perheen liikkumista (perheliikunta)
  • mahdollistaa syrjäytymisvaarassa olevien lasten ja nuorten harrastaminen urheiluseurassa
  • edistää maahanmuuttajalasten kotoutumista liikunnan avulla
  • edistää erityistä tukea tarvitsevien lasten osallistumista seuratoimintaan
  • vahvistaa yhteisöllisyyttä ja lisätä vapaaehtoistoimintaa,
  • lisätä seuratoimijoiden osaamista
  • edistää monipuolista ja laadukasta seuratoimintaa (ml. johtaminen, hallinto)
  • kehittää innovatiivisia ja uudenlaisia toimintamalleja

Lue OKM:n sivulta lisätietoja avustuksesta ja sen saamisen perusteista ja ehdoista: Avustus seuratoiminnan kehittämiseen (seuratuki) 2025 – OKM – Opetus- ja kulttuuriministeriö

Kaipaako seuranne apua seuratuen hakemisessa?

Liikunnan aluejärjestöjen seurakehittäjät auttavat seuroja tuen haussa ja tarvittaessa sparraavat hakemusta.

Ota yhteyttä lähimpään aluejärjestön seurakehittäjään, jos tarvitset apua.