Akatemiatoiminta tukee frisbeegolfarin matkaa huipulle

SFL:n Akatemiatoiminta perustettiin vuonna 2020. Akatemiatoiminnan tarkoituksena on tarjota potentiaalisille, motivoituneille nuorille eväitä kohti lajin kärkeä sekä tutustuttaa heidät urheilullisiin ja terveisiin elämäntapoihin.

SFL:n nuoriso- ja koulutuskoordinaattori Leo Piironen vetää akatemiatoimintaa nyt kolmatta kautta.

”Akatemian toiminta on kehittynyt vuosien varrella paljon. Ensimmäisellä kaudella koronapandemia vaikutti toimintaan voimakkaasti, ja pystyimme järjestämään vain etäleiritystä. Toisella kaudella 2021-2022 pääsimme leireilemään Varalaan ja toiminta alkoi kehittyä toden teolla”, Piironen kertoo.

”Sisällöllisesti akatemiatoiminta rakentuu nyt kolmenlaisten sisältöjen — luentojen, lajitreenien ja fysiikkaharjoitusten — varaan. Luennoilla käsitellään erilaisia urheilijan arkeen kuuluvia kokonaisuuksia, kuten esimerkiksi unta ja ravintoa.”

Akatemiatoiminnassa on tällä hetkellä mukana yksitoista iältään 16-18-vuotiasta pelaajaa. Nuoremmille pelaajille liitto järjestää yhteistyössä Varalan urheiluopiston kanssa yläkoululeirityksiä.

Piirosen mukaan ”Frisbeegolfarin polku” on jo alkanut muodostua yläkoululeirien ja akatemian kautta.

”On jo olemassa pelaajia, jotka ovat ensin olleet mukana yläkoululeirityksessä, ja siirtyneet siitä mukaan akatemian toimintaan.”

Kausi 2022-2023 leiritysten osalta puolivälissä

Akatemiatoiminta koostuu vuosittain 3-4 leiristä sekä tiiviistä yhteydenpidosta leirien välillä.

Kauden 2022-2023 ensimmäinen leiri järjestettiin marraskuun lopussa Varalassa. Kauden ensimmäisellä leirillä keskityttiin eritoten alkukartoituksen sekä fysiikka- ja lajitestien tekemiseen. Testien pohjalta akatemian fysiikkavalmentaja Joonas Merelä laati pelaajille jaksosuunnitelmat harjoittelua varten.

Kuva Akatemian kauden toiselta leiriltä Varalasta. Kuva: SFL / Leo Piironen

Kauden toinen leiri järjestettiin Varalassa 20.-22.1.2023. Sisällöt leirillä olivat monipuoliset.

”Leirin aikana teimme lajitreeniä sekä kuvasimme ja analysoimme pelaajien heittotekniikkaa. Lisäksi leirillä tehtiin liikkuvuus- ja fysiikkaharjoitteita ja välitestit. Luentopuolella aiheina olivat antidoping sekä sosiaalinen media. Lisäksi kävimme läpi tulevaa harjoittelujaksoa ja harjoittelun seurantaa”, Piironen kertoo.

Kauden 2022-2023 toisella leirillä yhtenä luentoteemana oli antidoping. Kuva: SFL / Leo Piironen

Akatemiakauden kaksi viimeistä leiriä järjestetään maalis-huhtikuussa. Erityisesti kauden viimeisellä leirillä keskitytään alkavaan kilpailukauteen ja esimerkiksi pelin taktiseen puoleen.

Akatemian haku järjestetään syksyisin. Valinnat tehdään yhdeksi vuodeksi eteenpäin. Akatemiaan valinta tapahtuu SFL:n valintaprosessin kautta, joka perustuu hakijan hakulomakkeella antamiin tietoihin ja kilpailutilastoihin. Akatemian hausta tiedotetaan liiton kanavissa.