Näin aloitat kilpailemisen

Aloita kilpaileminen viikkokisoista. Liity seuraan ja voit jatkaa lisenssikilpailuihin.

Viikkokilpailut

Ensimmäinen askel kilpailuihin ovat usein oman seuran järjestämät viikkokilpailut omalla kotiradalla. Viikkokisat ovat matalan kynnyksen kilpailuja, joihin osallistumiseen ei vaadita kilpailulisenssiä. Yleensä riittää, kun osaa säännöt pääpiirteissään ja ilmoittautuu kipailuun ja maksaa mahdollisen osallistumismaksun.

Tavallisesti viikkokisat järjestetään viikottain vakioaikaan samalla radalla ja niihin ilmoittaudutaan verkossa etukäteen. Järjestäjästä riippuen ilmoittautuminen voi olla mahdollista myös kilpailun alkaessa kisapaikalla.

Viikkokilpailujen perustietoja

• yleensä 1 kierros
  • ei edellytä kilpailulisenssiä
  • osallistumismaksu yleensä 0-5 €
  • ilmoittautuminen yleensä verkossa https://discgolfmetrix.com
  • tarkat tiedot seurojen omissa kanavissa ja Metrixissä

Viikkokisat ovat hyvä tilaisuus opetella kisaamista, kysyä vinkkiä, nähdä osaavia pelaajia ja mitata omaa tasoaan muita alueen pelaajia vastaan. Kilpailut lisäävät myös harjoitusmotivaatiota ja antavat aiempaa vahvempia onnistumisen tunteita.

Lisenssikilpailut

Viikkokisojen lisäksi frisbeegolfissa voi kilpailla lukuisilla ylemmillä tasoilla virallisissa Suomen frisbeegolfliiton sanktioimissa kilpailuissa. SFL:n alaiset lisenssikilpailut ovat samalla myös lajimme kattojärjestön, Professional Disc Golf Associationin, PDGA (https://www.pdga.com/), alaisia kilpailuja.

Kaikki SFL:n sanktioidut kilpailut ja ilmoittautumisen löydät osoitteesta sfl.dgmtrx.com

Liiton kilpailuissa pelaavan tulee olla SFL:n jäsenseuran jäsen ja hänellä tulee olla voimassa oleva SFL:n kilpailulisenssi. Kilpailulisenssin hankkiminen edellyttää jäsenyyttä seurassa.

Alle on koottu linkkejä ohjeisiin seuraan liittymisestä, lisenssin hankkimisesta sekä kilpailuihin osallistumisesta:

Kilpailujen tasot alimmasta ylimpään

1. PDGA-liiga:

• ei vaadi SFL:n kilpailulisenssiä, vaan osallistua voivat kaikki halukkaat.
  • 1 kierros per osakilpailu. 6-10 osakilpailua viikottain.
  • ”sanktioitu viikkokisa”
  • kilpailulisenssilliset saavat PDGA-ratingin
  • maksu yleensä 0-10 €

2. Erilliskisat (PDGA C-tier)