Frisbeegolfin amatöörien SM-kisat pelataan Valkeakoskella 6. –8. elokuuta 2021

Amatöörien SM-kisoissa heitetään viikonlopun aikana yhteensä kolme kierrosta. Ensimmäinen kierros käynnistyy perjantaina 6.8 klo 09.00 alkaen. Mestaruuksista kilpaillaan viidessä eri luokassa: avoimessa luokassa (MA1), naisten avoimessa (FA1), 40-vuotiaissa miehissä (MA40), 40-vuotiaissa naisissa (FA40) sekä 50-vuotiaissa miehissä (FA50). SM-kisoihin on ilmoittautunut yhteensä mukavat 128 pelaajaa.

MA1- ja FA1-luokat saavat uudet mestarit

Miesten avoimessa luokassa viime vuonna mestaruuden voittanut Juhani Rytilä ei osallistu tänä vuonna, joten mestari vaihtuu. Viime vuoden hopeamitalisti Hao Kanerva (Jyväskylän Liitokiekkoilijat) on mukana, mutta pronssimitalisti Aaro Mäkistä ei väylillä nähdä. Vuosi sitten neljännelle sijoittunut Pasi Harjula (Joen Liitokiekko) haluaa varmasti tänä vuonna mitalikantaan. Hyvä ehdokas mitaleille on muun muassa Samu Kesonen (Joen Liitokiekko), joka voitti heinäkuussa sekaparifrisbeegolfin SM-hopeaa. Kesonen on voittanut tänä kesänä myös Amateur Series -osakilpailun sekä Prodigy Disc Amateur Challengen Kotkatharjulla.

Naisten avoimen luokan viime vuonna voittanut Jenni Karppinen kilpailee nykyään pro-statuksella, joten häntä ei Valkeakoskella nähdä. Viime vuoden hopeamitalisti Sonja Laine (Jyväskylän Liitokiekkoilijat) juhli elokuun ensimmäisenä päivänä junioreiden SM-pronssia, joten tulevana viikonloppuna on tähtäimessä kauden toinen SM-mitali. Mervi Syväluoma ja Suvi Yläpuranen (Arctic Circle Disc Golf) jakoivat vuosi sitten pronssisijan, ja heistä mukana on tällä kertaa Yläpuranen. Mukana ovat myös Amateur Series -osakilpailun tällä kaudella voittanut Maria Pääkkönen (Joen Liitokiekko) sekä läpi kauden hyviä sijoituksia napsinut Vilma Kivimäki (Sipoon Discstroyers).

Vaihtuvuus avaa mahdollisuuksia uusille menestyjille

MA40-luokan mitalistit menevät tällä kertaa väistämättäkin täysin uusiksi, sillä viime vuonna voittanut Mika Kumpula, hopeamitalisti Jouni Räinä ja pronssimitalisti Terho Hautala eivät ole kukaan mukana Valkeakosken SM-kisoissa.

Myös MA50-luokassa on vaihtuvuutta, mutta vuoden 2020 hopeamitalisti Timo Pirkola (Pyhäjoen frisbeegolf) ja pronssisijalle yltänyt Pasi Pyykönen ovat mukana.

FA40-luokan viime vuoden mitalikolmikko uupuu kokonaan. Mestari vuosimallia 2020 Annemari Lumppio on tällä kertaa sivussa, kuten myös viime vuoden hopeamitalisti Saija Anttila ja pronssimitalisti Heini Lindroos.

Kilpailu käydään Valkeakosken Korkeakangas DGP:ssä, muokatulla 18-väyläisellä radalla.

Tulospalvelu: https://discgolfmetrix.com/1721935&view=result
Kisan Facebook-sivut: https://www.facebook.com/Frisbeegolfin-SM-2021-Amat%C3%B6%C3%B6rit-Valkeakoski-101526818449801

Lisätietoja kilpailunjohtaja Ossi Hariselta:
ossi.harinen@gmail.com

Teksti: Markus Viljanen