Prodigy Disc Pro Tour huipentui Kuopiossa

Frisbeegolfin kotimainen kärkikiertue Prodigy Disc Pro Tour huipentui tänään sunnuntaina Puijon frisbeegolfradalla Kuopiossa. Osakilpailusijoitusten lisäksi panoksena olivat kokonaiskiertueen loppupisteet. Neljästä osakilpailusta koostuneen kiertueen pistelaskussa otettiin huomioon pelaajan kolme parasta osakilpailupisteytystä.

Mäkelä heitti voittoon ja uusi samalla kiertuemestaruutensa

Avoimen luokan kärkikortissa finaalikierrokselle suunnattiin Väinö Mäkelän (Puskaputtaajat) johdolla. Mäkelän johtomarginaali ennen päätöskierrosta oli kolme heittoa Albert Tammiin (Viro) ja neljä heittoa kolmantena olleeseen Mikael Räsäseen (Deep in the Forest) nähden. Neljäntenä ollut Jesse Nieminen (Vuorelan Veikot) oli hänkin puolestaan vain heiton päässä Räsäsestä. Kokonaiskiertueen voiton kannalta asetelma oli jännittävä: Mäkelältä vaadittiin kiertuemestaruuden uusimiseen Kuopion osakilpailun voittoa.

Lauantaina Mäkelä vastasi parhaasta Kuopiossa kisaviikonlopun aikana nähdystä kierrostuloksesta 14 alle parin. Sunnuntaina jyväskyläläinen tiukensi otettaan entisestään, ja heitti huiman bogey-freen kierroksen 44 heitolla (-15). Vakuuttavasti läpi viikonlopun pelannut Mäkelä nappasi näin selvän voiton yhteysheitoin 138 (-39). Myös Räsänen ja Nieminen heittivät sunnuntaina parhaat kierroksensa, ja päätyivät lopulta tasatulokseen kilpailun hopeasijalle (145, -32).

Väinö Mäkelä. Kuva: SFL / Jari-Pekka Heimola

Kuopion voitollaan Mäkelä varmisti myös kolmannen perättäisen kiertuemestaruutensa, niukasti vain yhden pisteen erolla Niklas Anttilaan (Vuorelan Veikot). Severi Saviniemi (Frisbeegolfseura 7k) sijoittui kiertuepisteissä puolestaan kolmanneksi.

Saloselle osakilpailuvoitto ja kiertuemestaruus

Naisten avoimessa luokassa päätöskierros avattiin tilanteesta, jossa Eveliina Salosella (Valkeakoski Disc Golf) oli kärjessä kahden heiton etumatka Kristin Tattariin (Viro) ja Heidi Laineeseen (Mikkelin Frisbeegolf) nähden.

Kolmikko jatkoi tasaväkistä ja jännittävää mittelöään osakilpailuvoitosta myös sunnuntain finaalikierroksella. Vahvasti avannut Tattar siirtyi kierroksen aikana Salosen edelle kilpailun johtoon, mutta väylällä 13 Salonen siirtyi jälleen takaisin yksin kärkipaikalle. Viimeiselle väylälle 18 tultaessa tilanne oli kuitenkin jälleen tasan: Salonen ja Tattar jakoivat kärkipaikkaa, ja Laine oli heistä vain yhden heiton päässä. Ratkaisevalla päätösväylällä Salonen ja Laine pelasivat birdiet, kun taas Tattarin oli tyytyminen par-tulokseen. Tämän myötä Salonen nousi Kuopion osakilpailuvoittajaksi yhden heiton erolla hopeasijan jakaneisiin Tattariin ja Laineeseen. Salosen loppulukemat olivat 164 heittoa (-13), Tattarin ja Laineen tuloksen oltua 165 (-12).

Eveliina Salonen. Kuva: Anna-Kaisa Savinainen

Kuopion osakilpailuvoittonsa myötä Salonen varmisti myös toisen perättäisen kiertuemestaruutensa. Salonen vei kiertuemestaruuden kotiin täysillä pisteillä, sillä hän voitti neljästä pro-tourin osakilpailusta kolme. Henna Blomroos (Rauman Frisbee) sijoittui kiertueella toiseksi ja Laine nousi puolestaan pisteissä kolmossijalle.

Lehto osakilpailuvoittoon, Hämäläiselle kiertuemestaruus

Kalle Lehto (Frisbeegolfseura Kouvolan Lentävät Lautaset) siirtyi lauantaina MP40-luokan piikkipaikalle, eikä luopunut sijoituksestaan myöskään seuraavan päivän päätöskierroksen edetessä. Lehto pelasi viimeisen kierroksensa lukemiin 4 alle parin. Osakilpailuvoittoon oikeutti yhteistulos 166 heittoa (-11). Hole-in-onenkin finaalikierroksella heittänyt Henri Salminen (Team Spirit) ja Joen Liitokiekkoa edustava Mikko Makkonen jakoivat toisen sijan tuloksella 168 heittoa (-9). Marginaali neljänneksi sijoittuneeseen Teemu Holappaan (Oulun Bogitikat) oli niukasti vain yhden heiton verran.

Kalle Lehto. Kuva: Anna-Kaisa Savinainen

MP40-luokan kiertuemestaruuteen mestariksi heitti toista kertaa perättäin Marko Hämäläinen (Hämeenlinnan Discaajat). Lehto kiri kiertueella kakkossijalle ja Makkonen puolestaan kolmanneksi.

Savolaiselle Kuopion voitto, Elolle kokonaiskiertueen ykkössija

FP40-luokassa Riitta Savolainen (Frisbeegolfseura Kouvolan Lentävät Lautaset) pelasi lauantain tapaan kierroksensa lukemiin 7 yli parin. Kuopion osakilpailuvoittoon oikeuttanut yhteistulos oli 203 heittoa (+26).

Kokonaiskiertueella luokan mestaruuden veti Anna Elo (Liitokiekkoseura Mustavaris), joka voitti kaikki kolme aiempaa kiertueen osakilpailua Helsingissä, Turussa ja Tampereella. Savolainen sijoittui kiertueella toiseksi ja Susanna Lindqvist (Team Hippo) puolestaan kolmanneksi.

Seeck Kuopion ykkönen, Vesala kiri kiertuevoittajaksi

MP50-luokassa nousujohteisesti kierros kierrokselta tuloksiaan parantanut Peter Seeck (Valkeakoski Disc Golf) voitti osakilpailun 168 heiton (-9) tuloksellaan. Päätöskierroksella Seeck heitti parhaan luokassa viikonlopun aikana nähdyn kierroksen 7 alle parin. Janne Louhi (Lohjan Liitokiekkoilijat) sijoittui toiseksi (+3) ja Kari Vesala (Talin Tallaajat) kolmanneksi (+4).

Kokonaiskiertueella mestariksi heitti Vesala, joka voitti aiemmin kesällä pelatut Helsingin ja Tampereen osakilpailut. Marko Rauha (Frisbeegolfseura 7k) sijoittui kiertueella toiseksi ja Seeck puolestaan kolmanneksi.

Kuva: Jari-Pekka Heimola

Osakilpailuvoitto Timoselle, Niemipelto kiertuemestariksi

MP60-luokassa kilpailua avauskierroksesta alkaen johtanut Marko Timonen (Liitokiekkoseura Mustavaris) piti pintansa loppuun saakka. Kuopion osakilpailun voitto irtosi kokonaistuloksella 184 heittoa (+7). Arto Hyvönen (Deep in the Forest) sijoittui toiseksi (+20) ja Ilari Niemipelto (Frisbeegolfseura 7k) kolmanneksi (+26).

Kokonaiskiertueella aiemmin Turussa kilpaillut Niemipelto vei nimiinsä luokan kokonaiskiertueen ennen Timosta ja Hyvöstä.

Tulokset

Sosiaalinen media