Kamppailu sekaparifrisbeegolfin SM-mitaleista käynnistyi Joensuussa ja Kontiolahdella

Joensuussa ja Kontiolahdella 4.-5.7.2020 järjestettävät sekaparifrisbeegolfin SM-kilpailut käynnistyivät lauantaina. Parit heittivät lauantain aikana kaksi kierrosta, yhden Lykynlammen radalla Joensuussa ja toisen Kontiorannan radalla Kontiolahdella. SM-kisat jatkuvat sunnuntaina, jolloin on luvassa Lykynlammella pelattava kolmas kierros.

Kilpailun järjestäjäseurana toimii Joen Liitokiekko ry. Suomen mestaruudet ratkotaan yhteensä neljässä eri luokassa: avoimessa, 40-vuotiaissa, 50-vuotiaissa ja junioriluokassa. Parifrisbeegolfin SM-kisat heitetään nimensäkin mukaisesti parikilpailuna.

Blomroos ja Ikonen vakuuttavassa johdossa avauspäivän jälkeen

Lauantain jälkeen avoimen luokan johdossa ovat naisten hallitseva Suomen mestari Henna Blomroos (Rauman Frisbee) yhdessä parinsa Jani Ikosen (Rauman Frisbee) kanssa. Pari takoi Lykynlammella aamupäivän kierroksella hienon tuloksen -14, jättäen toiseksi parhaan parin, Disc Golf Vikingsia edustavat Mirabella Meltauksen ja Mika Koskikallion, viiden heiton päähän (-9).

Kontiorannassa pelatulla päivän toisella kierroksella pelimuotona oli haastavampi tough shot -pelimuoto. Blomroosin ja Ikosen tulos oli selvästi aamupäivää maltillisempi (+4), mutta tämäkin riitti pitämään kaksikon tukevassa johdossa. Kontiorannassa parhaasta tuloksesta vastasivat Jenni Karppinen (Disc Klupi Kuhmoinen) ja Samuli Koskinen (Disc Klupi Kuhmoinen), tuloksella +3.

Kuva: SFL/ Miika Rajala

Lauantain kahden kierroksen jälkeen Blomroos ja Ikonen ovat kärkisijalla tuloksella -9. Toisella sijalla ovat Karppinen ja Koskinen (-3). Kolmantena, vain heiton kakkossijasta, ovat Eveliina Salonen (Valkeakoski Disc Golf) ja Luukas Rokkanen (Woodpeckers DiscGolf) (-2). SM-mitalien kohtalo on vielä täysin auki, sillä jaetulla neljännellä sijalla on kolme joukkuetta, muun muassa viime vuonna mestaruuden voittaneet Hannele Määttä (Tomoottajat Disc Golf) ja Jarmo Aulu (Tomoottajat Disc Golf), joilla on kolmanteen sijaan eroa vain kolmen heiton verran.

Avoimessa luokassa nähtiin myös ”frisbeegolfarin unelma”, kun Maria Pääkkösen (Willimiehen Disc Golf) parina kisaava Niko Pakarinen (Willimiehen Disc Golf) heitti hole in onen Kontiorannan 10. väylällä.

Taistelu mitaleista käy kuumana monessa eri luokassa

MP40-luokan johdossa ovat avauspäivän kierrosten jälkeen Nina Rajala (Järvenpään Frisbeegolf) ja Riku Tähtinen (Pieksämäen Ohiheittäjät) (+6). Jaetulla toisella sijalla yhden heiton kärkeä perässä ovat viime vuoden mestaruuttaan puolustavat Talin Tallaajien Kristiina Sylman ja Tommi Nyberg (+7) sekä Riitta Savolainen ja Kalle Lehto (Kouvolan Lentävät Lautaset) (+7).

Kuva: SFL/ Miika Rajala

MP50-luokassa kilpaillaan sekaparifrisbeegolfin Suomen mestaruuksista nyt toista kertaa. Kärjessä on tiukkaa, sillä saman tuloksen +12 heittivät Taina Ylelä (Joroisten Urheilijat) ja Maco Moilanen (Joroisten Urheilijat) sekä Pirjo Hollemo (Team Hippo) ja Jukka Kälkäjä (Kempeleen Frisbeeseura). Viime vuonna voittoon yltäneet Kirsi Kaikkonen (Lohjan Liitokiekkoilijat) ja Heikki Savolainen (Talin Tallaajat) ovat avauspäivän jälkeen kolmannella sijalla (+17).

MJ18-luokassa kilpailu oli lauantaipäivänä todella tasaista. Sunnuntain finaalipäivään johdossa lähtevät Olivia Kindstedt ja Tuukka Lappi (+4). Viime vuonna Suomen mestaruuden voittanut Silva Saarinen (Riihimäen Frisbeegolf) on toisena parinsa Samu Kesosen (Joen Liitokiekko) kanssa (+6). Saarisen pari on vaihtunut viime vuodesta, jolloin mestaruus irtosi Veeti Sorsan (ReTee, Janakkala) kanssa. Kolmantena ovat Disc Golf Hyvinkään Piitu Oksanen ja Joni Hiisvirta (+9).

Sekaparifrisbeegolfin SM-kisojen pelimuodot

Parifrisbeegolfissa kilpaillaan nimensäkin mukaisesti parina. Kilpailijat kiertävät rataa kahden kisaparin muodostamissa ryhmissä, joissa vastinparit tuomaroivat pelikumppaniensa peliä.

Kilpailussa on käytössä kolme eri pelimuotoa:

”Alternate shot”-pelimuodossa parin pelaajat heittävät vuorotellen. Toinen parista jatkaa aina siitä, mihin parin toisen osapuolen heittämä kiekko on jäänyt.

”Tough shot”-muodossa molemmat parin pelaajat heittävät avausheitot, minkä jälkeen samassa ryhmässä oleva toinen pari määrää, kummalta kiekolta pari jatkaa peliä. Näin jatketaan, kunnes kiekko on korissa.

”Best shot”-muodossa parin molemmat pelaajat niin ikään heittävät molemmat avausheitot, mutta pari saa itse päättää, kumman kiekolta he jatkavat peliä. Näin jatketaan, kunnes kiekko on korissa.

Kilpailun tulospalvelu: https://discgolfmetrix.com/1162066

Kuvia kilpailusta: https://frisbeegolf.kuvat.fi/kuvat/Sekaparifrisbeegolfin+SM+2020+-+Joensuu/

Kirjoittanut: Markus Viljanen