SFL: Vuoden 2023 parhaat

Suomen frisbeegolfliiton hallitus on valinnut vuoden 2023 parhaat frisbeegolfurheilijat ja -teot sekä vuoden parhaan frisbeegolfseuran.

Vuoden naisurheilija: Heidi Laine (Hämeenlinnan Discaajat)

• SM-kulta, European Open 2. sija, European Pro Tour -kiertueen 2. sija, EM-kilpailuista 4. sija

Laine saavutti uransa ensimmäisen kultamitalin frisbeegolfin SM-kisoissa 2023. Kuva: SFL/Marika Salmi.

Heidi Laine saavutti uransa ensimmäisen naisten avoimen luokan SM-kullan Lahdessa järjestetyissä frisbeegolfin SM-kisoissa. Laine pelasi koko kauden tasaisesti ja saavutti Major-kisassa European Openissa toisen sijan sekä frisbeegolfin EM-kilpailuissa Virossa neljännen sijan. Kauden aikana kertyi myös useita podiumsijoja Euroopan kärkikiertueilta ja kotimaisella kärkikiertueelta. European Pro Tour -kiertueen kokonaistuloksissa Laine ylsi toiselle sijalle.

Vuoden miesurheilija: Niklas Anttila (Vuorelan Veikot)

• SM-kulta, PDGA Champions Cup Presented by Bushnell 2.sija, kaikkien aikojen korkein suomalaispelaajan PDGA-rating

Anttila onnistui uusimaan mestaruuden vuoden 2023 SM-kisoissa. Kuva: SFL/Marika Salmi.

Niklas Anttila onnistui uusimaan suomenmestaruutensa ja ylsi jo kolmanteen SM-kultaansa avoimen luokan SM-kilpailuissa. Kauden saavutuksiin lukeutuu myös seitsemäs sija Tallinnan EM-kilpailuista sekä niin ikään seitsemäs sija frisbeegolfin arvostetuimpiin kilpailuihin lukeutuvasta Yhdysvaltain avoimesta mestaruusturnauksesta USDGC:stä. Anttila saavutti Major-kisassa PDGA Champions Cup Presented by Bushnell toisen sijan sekä Euro Tourilla useita podiumsijoja. Anttila teki suomalaisen frisbeegolfin historiaa yltämällä kaikkien aikojen korkeimpaan PDGA-ratingiin suomalaispelaajien keskuudessa. Urheilutoimittajain Liitto valitsi Anttilan frisbeegolfin parhaaksi urheilijaksi vuonna 2023.

Vuoden masters-pelaaja: Hannele Määttä (BSC Disc Golf Team)

• Parifrisbeegolfin SM-kulta, sekaparifrisbeegolfin SM-kulta, mastereiden EM-kulta

Määttä toi Suomelle kultaa mastereiden EM-kilpailuista Unkarista. Kuva: PDGA Europe.

Hannele Määttä voitti kauden aikana peräti kolme arvokisakultamitalia. Kauden ensimmäinen kultamitali tuli Keuruulla järjestetyistä sekaparifrisbeegolfin SM-kisoista, joissa voitto irtosi yhdessä Jarmo Aulun (Tomoottajat Disc Golf) kanssa MP40-luokassa. Parifrisbeegolfin SM-kisoissa Joensuussa Määttä heitti niin ikään SM-kultaa, parinaan Maria Asikainen (Frisbeekotkat). Kauden kruunasi Unkarissa järjestetyissä mastereiden EM-kisoissa saavutettu voitto FP40-luokassa. Kauden huippusuorituksia täydensivät podium- ja pistesijat kotimaiselta kärkikiertueelta Prodigy Disc Pro Tourilta sekä viides sija mastereiden SM-kisoista.

Vuoden juniori: Iida Lehtomäki (Frisbeegolf Petäjävesi)

• Junioreiden SM-kulta, junioreiden EM-kulta

Lehtomäki voitti junioreiden EM-kilpailuissa Virossa kultaa. Kuva: Marika Salmi.

Iida Lehtomäki voitti mestaruuden Heinolassa järjestetyissä junioreiden SM-kisoissa FJ15-luokassa. Tallinnassa järjestetyistä junioreiden EM-kilpailuista Lehtomäki toi Suomelle kultaa FJ18-luokasta. Lehtomäki on kaikkien aikojen nuorin kyseisessä luokassa EM-kultaa voittanut pelaaja. Petäjävedeltä kotoisin oleva Lehtomäki on saavuttanut, vain kahta kilpailua lukuun ottamatta, kaikista kauden aikana pelaamistaan PDGA-kisoista voiton.

Vuoden läpimurto: Silva Saarinen (Riihimäen Frisbeegolf)

• SM-pronssi, EM-hopea

Saarinen saavutti hopeaa elokuussa Tallinnassa järjestetyissä frisbeegolfin EM-kisoissa. Kuva: SFL.

Silva Saarinen saavutti SM-pronssillaan uransa ensimmäisen arvokisamitalin naisten avoimesta luokasta. Frisbeegolfin EM-kisoista Saarinen palasi hopeamitali kaulassaan. Frisbeegolfin MM-kisoissa Yhdysvalloissa Saarinen heitti kuudenneksi. Kauden erinomaisiin suorituksiin lukeutuvat myös viisi osakilpailuvoittoa Euro Tourilla sekä podiumsijat European Pro Tourin ja Prodigy Disc Pro Tourin osakilpailuista.

Vuoden frisbeegolfteko: MM-kisat 2025 Suomeen – Jussi Meresmaa ja Spin18

Kori rakennetulla viheriökumpareella, taustalla puita.

Maailman parhaat frisbeegolfpelaajat nähdään vuoden 2025 MM-kisoissa Tampereen frisbeegolfkeskuksen radalla sekä Nokian ”The Beast” -radalla. Kuva: SFL/Mikko Koskinen

PDGA:n päätös myöntää vuoden 2025 frisbeegolfin MM-kisat Suomeen oli historiallinen. Kisat järjestetään ensimmäistä kertaa historiassa Pohjois-Amerikan ulkopuolella. Tapahtuman johtaja Jussi Meresmaa on tavoitellut MM-kisoja Suomeen jo vuosien ajan ja on tehnyt tavoitteen saavuttamiseksi sitkeästi töitä Spin18-yrityksen kanssa. MM-kisojen näyttämönä toimivat Tampere Disc Golf Centerin rata ja Nokialla sijaitseva, European Openista tuttu ”The Beast”-rata.

Vuoden jäsenseura: Joen Liitokiekko

Joen Liitokiekko rakensi talkoovoimin, yhteistyössä Joensuun kaupungin kanssa, Lykynlammen frisbeegolfradalle uudet layoutit viime vuoden aikana. Kuva: SFL/Mikko Makkonen.

Joen Liitokiekko (JLK) on Joensuun seudulla toimiva frisbeegolfiin ja ultimateen erikoistunut seura. Joen Liitokiekko järjestää monipuolisesti eri tasoisia kisoja eri kohderyhmille, harjoituksia eri ikäisille ja ylläpitää frisbeegolfratoja. JLK järjesti vuoden aikana muun muassa parifrisbeegolfin SM-kisat, Itä-Suomen am-tourin osakilpailun sekä kolmessa eri lohkossa pelatut Pohjois-Karjalan avoimet- ja Susiraja Open -kilpailut. Kaiken kaikkiaan seura järjesti vuoden 2023 aikana peräti 108 kilpailua, joihin osallistui yhteensä yli 5000 pelaajaa.

Suomen frisbeegolfliitto onnittelee kaikkia Vuoden parhaat -valittuja!

Muokattu 12.1.: JLK järjesti yhden osakilpailun Itä-Suomen am-tourilla, lisätty tieto Pohjois-Karjalan avoimista ja Susiraja Open -kilpailuista.