Disc Golf Team Finlandista suomalaisen huippufrisbeegolfin uusi keulakuva

Suomen frisbeegolfmaajoukkue koostuu suomalaisista tähtipelaajista sekä potentiaalisista arvokisamenestyjistä.

Suomalainen urheiluperhe täydentyy uudella maajoukkueella, joka edustaa suomalaisen frisbeegolfin kirkkainta kärkeä. Suomen frisbeegolfliiton alainen Disc Golf Team Finland (DGTF) koostuu 16 suomalaisesta huippu-urheilijasta.

Disc Golf Team Finlandin menestyneimmät pelaajat muodostavat Team Finlandin, johon kuuluu kaudella 2023 kuusi tähtifrisbeegolfaria: Niklas Anttila, Henna Blomroos, Heidi Laine, Lauri Lehtinen, Väinö Mäkelä ja Eveliina Salonen

Eveliina Salonen. Kuva: SFL.

Suomen frisbeegolfmaajoukkueeseen on valittu Team Finland -pelaajien lisäksi kaudelle 2023 kymmenen potentiaalista arvokisamenestyjää. Heidän saavutuksistaan on saatu nauttia kotimaisen ja eurooppalaisen huippufrisbeegolfin kentällä. Maajoukkuerinkiin kuuluu Daniel Davidsson, Jenni Engström, Joona Heinänen, Tuomas Hyytiäinen, Mikael Häme, Samuel Hänninen, Jenni Karppinen, Olivia Kindstedt, Kristian Kuoksa ja Silva Saarinen. Kansainvälisissä arvokisoissa Suomen edustusmaajoukkueeseen voi kuulua myös edellä mainittujen 16 pelaajan lisäksi muita kilpailuihin valittuja suomalaispelaajia eri kilpailuluokissa.

“Suomalaiset frisbeegolfaajat ovat jo vuosia olleet lajin kirkkaimmassa kärjessä Euroopassa ja menestystä on saatu myös Yhdysvalloista. Kestotähtien lisäksi Suomesta nousee jatkuvasti uusia kärkipelaajia. Huipulle pääseminen vaatii harjoittelua, kurinalaista elämäntapaa ja matkustamista kotimaassa, Euroopassa ja Yhdysvalloissa. Tätä matkaa pääsemme nyt seuraamaan ei vain yksilöiden kautta vaan maajoukkueen näkökulmasta. Toiveena on tietysti myös se, että saamme joukkueen kautta nostettua suomalaisten frisbeegolffareiden näkyvyyttä ja suuremman seuraajajoukon koko lajille”, toteaa liiton hallituksen puheenjohtaja Laura Heikkilä

Henna Blomroos. Kuva: SFL.

Frisbeegolfmaajoukkuelaiset osallistuvat kesällä huipentuvan kilpailukauden aikana lukuisiin kansainvälisesti tunnettuihin ja arvostettuihin kilpailuihin. Team Finland -pelaajat edustavat Suomea Tallinnassa 14.-20.8. järjestettävissä avoimen luokkien EM-kisoissa. EM-kisoissa nähdään myös kahdeksan maajoukkuerinkiläistä. Suomen kilpakentillä maajoukkuepelaajia nähdään kauden aikana esimerkiksi frisbeegolfin SM-kisoissa Lahdessa 3.-6.8. sekä vuoden ainoassa Euroopassa pelattavassa Major-tason turnauksessa European Openissa Nokialla 20.-23.7.

Kansainvälinen frisbeegolfkausi huipentuu syksyllä pelattavissa arvoturnauksissa. Frisbeegolfin MM-kisat käydään Vermontissa Yhdysvalloissa 30.8.-3.9. Yhdysvaltojen avoin mestaruusturnaus järjestetään naisten avoimessa luokassa 21.-24.9. ja miesten luokassa 5.-8.10.

Lauri Lehtinen. Kuva: SFL.

Ympärivuotinen maajoukkuetoiminta pelaajien tukena

Maajoukkuetoiminnan tavoitteena on parantaa pelaajien edellytyksiä menestyä ja kehittyä urheilijoina sekä edistää suomalaisen huippufrisbeegolfin näkyvyyttä.

Suomen frisbeegolfliitto käynnisti ympärivuotisen maajoukkuetoiminnan talvella 2022-2023. Maajoukkuetoiminta pitää sisällään kotimaisia ja kansainvälisiä leirityksiä sekä erilaisia tukipalveluita, kuten neuvontaa urheilijan arkeen liittyvissä asioissa sekä psyykkisen valmennuksen palveluita.

“Maajoukkuetoiminta käynnistettiin ennen kaikkea siksi, että voisimme liittona entistä kokonaisvaltaisemmin tukea pelaajien mahdollisuuksia edetä lajin kansainväliselle huipulle. Olemme liitossa systemaattisesti kehittäneet Frisbeegolfarin polkua. Nyt polku etenee yläkoululeirityksestä akatemian kautta aina maajoukkuetasolle saakka”, liiton toiminnanjohtaja Anniina Ihamäki kertoo.

Heidi Laine. Kuva: SFL.

Maajoukkueen matkaa kotimaisella ja kansainvälisellä lajikentällä seurataan tiiviisti

Disc Golf Team Finlandille on perustettu omat nettisivut sekä somekanavat Instagramiin ja Facebookiin. Mediatiedotteita maajoukkuepelaajien edesottamuksista lähetetään kilpailukauden aikana viikoittain.

DGTF:n oman sivuston ja somekanavien kautta on helppoa ja nautinnollista seurata suomalaisen frisbeegolfin tuoreimpia käänteitä sekä tutustua maajoukkueen pelaajiin. DGTF:n seuraajille tarjotaan muun muassa maajoukkuepelaajien kisasuorituksista kertovaa monipuolista ja ympärivuotista uutissisältöä, pelaajien harjoittelua ja persoonia esille tuovaa julkaisumateriaalia sekä pelaajien itse tuottamaa somesisältöä.

Maajoukkuefaneja ilahdutetaan myös muun muassa jatkuvasti päivittyvällä tapahtumakalenterilla ja kuukausittaisilla ratingpäivityksillä. Lisäksi kilpailukauden aikana kanavissa toistuvat esimerkiksi tuloskatsauksiin, pelaajakommentteihin ja kisaennakoihin liittyvät sisällöt.

Tervetuloa mukaan seuraamaan suomalaista huippufrisbeegolfia!

Niklas Anttila. Kuva: SFL.

Disc Golf  Team Finlandin viestintäkanavat:

Disc Golf Team Finland

@discgolfteamfinland

Disc Golf Team Finland | Facebook

Team Finlandin pelaajat

Niklas Anttila teki viime vuonna suomalaista frisbeegolfhistoriaa saavuttamalla toisen sijan lajin arvostetuimpiin kilpailuihin lukeutuvassa Yhdysvaltojen avoimessa mestaruusturnauksessa (USDGC). Kevättalvella 2023 kuopiolainen nappasi toisen Major-tason turnauksen podiumsijoituksensa oltuaan toinen Champions Cupissa. Anttilan tähänastisen uran huippuhetkiin lukeutuu myös vuoden 2021 Euroopan mestaruus.

Henna Blomroos on vakiinnuttanut paikkansa maailman parhaiden naisfrisbeegolfareiden joukossa. Raumalainen jatkoi viime vuonna uransa huippusijoituksia yltämällä MM-hopealle. Hänet tunnetaan myös kaksinkertaisena EM-kultamitalistina. Blomroos onnistui uusimaan vuoden 2018 EM-voittonsa kolme vuotta myöhemmin.

Heidi Laine on kuulunut suomalaisten naisfrisbeegolfareiden ehdottomaan kärkikolmikkoon jo useiden vuosien ajan. Hämeenlinnassa asuvan Laineen nousujohteisen uran huippusaavutuksista voidaan mainita viime kaudella saavutettu eurooppalaisen kärkikiertueen European Pro Tourin voitto.

Lauri Lehtinen aloitti kansainvälisen kilpauransa viime vuonna. Jyväskylästä kotoisin oleva Team Finlandin nuorin pelaaja saavutti useita podiumsijoja Euroopan kärkikiertueilla. Lehtinen on onnistunut kotimaisilla kilpakentillä viime vuosien aikana etenkin Prodigy Disc Pro Tourilla.

Väinö Mäkelä on kiertänyt kansainvälisissä arvokisoissa ja turnauksissa usean vuoden ajan. Turkulainen viihdytti frisbeegolfyleisöä jo reilusti alle parikymppisenä voittaen muun muassa EM-pronssia 2018 avoimessa luokassa sekä EM-kultaa junioreiden luokassa 2016.

Eveliina Salonen on saavuttanut frisbeegolfin kansainvälisissä arvokilpailuissa jo lähes kaiken. Salosen tähänastisen uran parhaimpiin suorituksiin lukeutuu MM-hopea vuodelta 2019. Tamperelaistuneen Salosen palkintokaapista löytyvät EM-mitalit kaikissa väreissään; EM-kulta vuodelta 2016, EM-hopea vuodelta 2018 sekä EM-pronssi vuodelta 2021.