SFL: Vuoden 2022 parhaat

SFL:n hallitus on valinnut vuoden 2022 parhaat frisbeegolfurheilijat ja -teot sekä vuoden parhaan frisbeegolfseuran.

Vuoden naisurheilija: Henna Blomroos (Rauman frisbee)

• MM-hopea, SM-hopea

Blomroos Heinolan Pro Tourin osakilpailussa. Kuva: SFL / Toni Laitiala.

Henna Blomroos saavutti hopeaa naisten luokan frisbeegolfin MM-kisoissa Yhdysvalloissa. FPO-luokan Suomen mestaruuskisoissa Blomroos otti niin ikään hopeaa. Blomroosin huippusijoituksia täydensi Throw Pink Women’s Disc Golf Championship -kilpailussa Yhdysvalloissa saavutettu kolmas sija sekä toinen sija Disc Golf Pro Tourin Playoffs-kilpailussa Discraft’s Green Mountain Championship. Blomroosin saavutukset huomioitiin kansallisesti ehdokkuudella Urheilugaalan Vuoden Urheilija -palkintokategoriassa. Urheilutoimittajain Liitto valitsi Blomroosin frisbeegolfin parhaaksi urheilijaksi vuonna 2022.

Vuoden miesurheilija: Niklas Anttila (Vuorelan Veikot)

• SM-kulta, USDGC:n kakkossija

Anttila tuulettaa voittoaan Suomen mestaruuskilpailussa. Kuva: SFL / Petri Anttiroiko.

Niklas Anttila ylsi toiseen SM-kultaansa Turussa pelatuissa SM-kilpailuissa. Kauden huippusaavutuksiin lukeutuu myös toinen sija frisbeegolfin arvostetuimpiin kilpailuihin lukeutuvasta Yhdysvaltain avoimesta mestaruusturnauksesta USDGC:stä. Anttila menestyi myös European Openissa saavuttaen parhaana eurooppalaisena neljännen sijan. Anttila vei European Pro Tourin Estonian Openin voiton.

Vuoden juniori: Teemu Talikainen (FrisbeeGolfClub Hyrylä)

• Junioreiden SM-kulta, parifrisbeegolfin SM-kulta

Kuva: SFL / Mikko Koskinen.

Teemu Talikainen voitti kultaa Jyväskylässä järjestetyissä junioreiden SM-kisoissa. Parifrisbeegolfin SM-kullan Talikainen saavutti yhdessä Miro Ryhäsen (FrisbeeGolfClub Hyrylä) kanssa. Talikainen voitti myös Tampereen Pro Tourin osakilpailun ja pelasi nousujohteisesti koko kauden, saavuttaen peräti 11 voittoa 36 pelatusta kilpailusta.

Vuoden frisbeegolfteko: Ykkösrinki podcastit

Kuva: Ykkösrinki.

Ykkösrinki -podcast tunnetaan viikottaisista katsauksista ja ajankohtaisiin asioihin pureutumisesta. Maaliskuussa 2022 julkaisut aloittaneen ja sittemmin asemansa frisbeegolfyhteisön parissa vakiinnuttaneen Ykkösringin ansioiksi voidaan lukea erilaisten ilmiöiden monipuolinen käsittely.

Vuoden jäsenseura: Lords of DiscGolf

LDG:n porukkaa Parigolfin Hupi-SM 2021 -tapahtumassa. Kuva: LDG.

Lords of DiscGolf (LDG) on Heinolassa vuosituhannen vaihteessa perustettu frisbeegolfseura, joka tunnetaan parhaiten vuonna 2022 maailman viidenneksi parhaimmaksi frisbeegolfradaksi UDisc-applikaatiossa arvioidun Kippiksen rakentajana, kehittäjänä ja ylläpitäjänä. LDG järjesti vuoden aikana muun muassa Prodigy Disc Pro Tour -osakilpailun ja oli mukana toteuttamassa Power Putt Ladies Open 2022 -kilpailua Kippasuolla.

Muokattu 12.1.: SM-kilpailut 2022 Turussa (ei Lahdessa).