Suomi ja Ruotsi käynnistävät kansainvälisen yhteistyön frisbeegolfissa

Suomi ja Ruotsi panostavat pelaajien ja lajin kokonaisvaltaiseen kehittämiseen.

Mustalla pohjalla Suomen lipun ja Ruotsin lipun väreissä kasvi, vierellä kori

Suomen ja Ruotsin kansainvälisen yhteistyön virallinen logo.

Lajin kasvaessa ja pelaajamäärien lisääntyessä Suomessa ja Ruotsissa molemmat maat ovat järjestäneet erillisiä leirejä, jotka ovat tukeneet yksittäisiä pelaajia. Samaan aikaan taustalla on rakennettu kansainvälistä yhteistyötä, jonka tarkoituksena on kehittää sekä lajia että pelaajia.

Tänään voimme iloksemme ilmoittaa, että yhteistyö tulee sisältämään yhteisiä leirejä. Yhteistyön tarkoitus on kehittää pelaajia kokonaisvaltaisesti. Tulevat leirit sisältävät teoriaopintoja, kokemuksien jakamista, ammattilaisten toteuttamat fysiikkatestit, lajitekniikkaa & biomekaniikkaa, psykologisia osuuksia sekä vammojen ehkäisyä.

Teoriaopinnot keskittyvät loukkaantumisten ja vammojen ehkäisyyn, harjoittelurutiineihin, terveyteen & ravintoon, psykologiaan ja lajitekniikkaan. Fysiikkatesteihin sisältyy voima- ja nopeustestit, liikkuvuusanalyysi, puttitestit ja heittotestit. Aloitustestien tarkoitus on antaa pelaajille syvällisempää informaatiota heidän yksilöllisistä kehityskohdistansa, joiden työstämiseen pelaajat saavat leiriltä suosituksia off-seasonin harjoittelua varten.

Vuodessa järjestetään kaksi suurta leiriä, joista ensimmäinen pidetään Helsingissä Olympiavalmennuskeskuksen (URHEA-halli) tiloissa 4-6.11.2022. Toinen leiri järjestetään Tukholmassa (Bosön) maaliskuussa 2023. Lisäksi suunnitelmissa pääleirien lisäksi on järjestää leiri Espanjassa tammikuussa 2023, jossa keskitytään ensisijaisesti pelaamiseen.

Lisätietoa molempien maiden pelaajavalinnoista on tulossa pian.

Yhteistyön takana on seuraavat henkilöt: Joonas Merelä (Ortopedinen osteopaatti / voima- ja fysiikkavalmentaja / Suomen maajoukkue), Johan Sleman (Urheilufysioterapeutti / Ruotsin maajoukkue), Leo Piironen (Koulutuskoordinaattori / Valmentaja / Suomen maajoukkue), Tapani Aulu (Toiminnanjohtaja / Suomen frisbeegolfliitto) ja Mattias Nilsson (Toiminnanjohtaja / Ruotsin frisbeegolfliitto).