Frisbeegolfin EM-kilpailut 2023 Virossa ja Unkarissa

EM-kisat järjestetään ensimmäistä kertaa jaettuina kilpailuina.

Avoimet luokat ja juniorit Virossa, masterit Unkarissa

Euroopan frisbeegolfliitto (EDGF) on julkaissut vuoden 2023 EM-kilpailujen järjestäjämaat ja -kaupungit. Avoimien luokkien EM-kilpailut (EDGC) ja juniorien EM-kilpailut (EJDGC) järjestetään Tallinnassa Virossa 12.-20.8. ja yli 40-vuotiaiden eli mastereiden EM-kisat (EMDGC) Szarvasissa Unkarissa 19.-27.8.

EDGF myönsi kilpailut ensimmäistä kertaa kahteen eri tapahtumaan ja kahdelle eri viikolle.

Viro on yksi suurimpia frisbeegolfmaita yli 180 radalla ja yli 2000 lisenssipelaajallaan ja isännöi nyt EM-kilpailuja ensimmäistä kertaa. Viron kilpailupaikkana toimii Tallinnan Laululavan ympäristö, jossa järjestetään suurtapahtumia säännöllisesti ja jossa on pelattu myös aiemmin merkittäviä frisbeegolfkilpailuja. Kilpailupaikan keskeinen sijainti takaa sen, että kilpailuun odotetaan runsaasti yleisöä ja näkyvyyttä.

Tapahtuman johtajina toimivat kokeneet kilpailunjärjestäjät Silver Leetma ja Raimo Kimmel.

Masterit kilpailevat Szarvasin kaupungin upeassa arboretumissa, jossa on yli 1600 eri kasvilajia. Vuonna 2021 samassa paikassa järjestettiin Keski-Euroopanmestaruuskilpailut (CEC). Järjestäjän toimii Unkarin liitokiekkoliitto (Hungarian Flying Disc Federation) ja kilpailunjohtajana Dani Hatvani.

EM-joukkueen valinnat 2023

Edellisten kisojen tapaan edustuspaikat jaetaan henkilökohtaisina paikkoina ja maapaikkoina. Henkilökohtaiset paikat myöntää suoraan EDGF ratingin ja tiettyjen muiden kriteerien mukaan. Kansalliset liitot valitsevat maapaikoilleen omien kriteereidensä mukaisesti.

Suomen maapaikat jaetaan myöhemmin julkistettavan maajoukkueen pelaajille sekä hakemusmenettelyn kautta kausien 2022 ja 2023 kisamenestyksen perusteella. Tarkennukset tiedotetaan kun henkilökohtaisten ja maapaikkojen määrät julkaistaan. Edustuspaikkoja odotetaan Suomelle suunnilleen saman verran kuin 2021-kisoihin.

SFL:n puheenjohtaja Laura Heikkilä kommentoi valintakriteeriä: ”Myöhemmin perustettavan maajoukkueen pelaajille halutaan varmistaa paikka kisajoukkueeseen ja hakumenettelyn kautta valinnat osuvat varmasti motivoituneisiin pelaajiin, mikä helpottaa suuren joukkueen viimeisten paikkojen varmistumista.”

lisätietoja EDGF:n verkkosivuilta: https://discgolffederation.eu/