Junioritour 2022 starttaa tänään

Lauantaina 30.4. käynnistyvä Junioritour 2022 koostuu kuudesta eri puolella Suomea pelattavasta osakilpailusta. Kysyntä juniorikiertueelle on kova.

Junioritour 2022

Suomalaisen frisbeegolfin valtakunnallisten kilpailukiertueiden sesonki käynnistyy tänä vuonna juniorikiertueella. Kuudesta eri puolella Suomea järjestettävästä osakilpailusta koostuva Junioritour 2022 starttaa tänään Etelä-Pohjanmaalla Ähtärissä yli sadan junioripelaajan voimalla. Suomen frisbeegolfliiton alainen juniorikiertue järjestetään tänä vuonna ensimmäistä kertaa.

–  Kiertueelle oli selvästi kysyntää ja tilausta. Kolmeen ensimmäiseen osakilpailuun on kuhunkin ilmoittautunut jo yli sata nuorta, toteaa liiton toiminnanjohtaja Tapani Aulu

Junioritour jatkuu aina heinäkuun puoliväliin saakka, jolloin viimeisen osakilpailun näyttämönä toimii Heinola. Muut osakilpailut järjestetään Karkkilassa, Riihimäellä, Kankaanpäässä ja Oulussa.

Näkymä Tuomarniemen frisbeegolfradalta. Kuva: SFL/Ähtärin Urheilijat.

Taustalla junioripelaajien määrän raju kasvu

Frisbeegolfharrastajien määrän kasvu on ollut nähtävissä jo pitemmän aikaa, mutta viimeisen kahden vuoden aikana tapahtunut kasvu nimenomaan junioripelaajien määrässä on yllättänyt, myös liiton toiminnanjohtajan:

– Liiton jäsenseurojen juniorijäsenten määrä kasvoi vuoden 2021 aikana yli 200 %. Yhteensä junioreita on seuroissa jo yli 2500, ja kasvu jatkuu edelleen voimakkaana. Pelkästään junioreille suunnatun kiertueen perustaminen vastaa osaltaan tähän kasvuun.

Kiertue on herättänyt ainakin näin alkuvaiheessa erityisesti poikien kiinnostuksen, sillä suurin osa kiertueelle tähän asti ilmoittautuneista on poikia. Myös tyttöjen kiinnostus lajia kohtaan on tasaisessa kasvussa.

– On mahtavaa, että nuoret, ja tässä vaiheessa erityisesti pojat, ovat ottaneet kiertueen vastaan näin innostuneesti. Samaa innostusta odotamme enenevässä määrin myös tyttöjen keskuudessa, ja haluamme lajiliittona kannustaa tyttöjä osallistumaan Junioritourille, summaa Aulu.

Uusi väylä Junioreiden SM-kilpailuihin

Kiertue tarjoaa pelaajille uudenlaisen väylän vuosittain järjestettäviin Junioreiden SM-kisoihin. Aiemmin SM-kisoihin karsittiin pelaajat Amateur Series -kiertueella, jossa järjestettiin sekä amatööri- että junioriluokat. Tänä vuonna amatööreille ja junioreille järjestetään molemmille omat kiertueet.

– Junioritourin kilpailut ovat erillisiä kilpailuja, joten SM-paikan voi saada osallistumalla yhteen kilpailuun ja sijoittumalla siellä hyvin, muistuttaa Aulu.

Junioritourin osakilpailuissa pelataan neljässä eri luokassa: MJ18- ja FJ18 -luokissa pelaavat alle 19-vuotiaat pojat ja tytöt, MJ15 ja FJ15 -luokissa puolestaan korkeintaan 15 vuotta täyttäneet pojat ja tytöt.

Junioreiden SM-kilpailut järjestetään tänä vuonna Jyväskylässä 13.-14. elokuuta.

Pelaajia Junioreiden SM-kisoissa 2020 Ähtärissä. Kuva: SFL/Heikki Saunanen

Radan vaihtuminen lumiolosuhteiden vuoksi tuo haasteita ja yllätyksiä

Tourin ensimmäinen osakilpailu pelataan Ähtärissä Tuomarniemen frisbeegolfradalla. Kilpailu oli alun perin tarkoitus järjestää Mustikkavuoren frisbeegolfpuistossa, mutta pitkälle kevääseen jatkuneet talviset olosuhteet pakottivat järjestäjät muuttamaan suunnitelmia. Ähtärin Urheilijat ry:tä edustava kilpailunjohtaja Heikki Saunanen näkee Tuomarniemen kesäkuussa 2020 valmistuneen 18-väyläisen metsäradan ominaisuudet haastavina ja mielenkiintoisina:

– Rata vaihtui pitkästä ja haastavasta lyhyeen ja erittäin tekniseen, koska talvi on ollut ylipitkä. Ähtärin lukion vieressä oleva tarkkuutta kehittävä Tuomarniemen frisbeegolfrata haastaa pelaajat scrämbläämään usealla väylällä, jos heitto ei ole aivan tikkarissa. Radalla ei ole koskaan kisattu kuin vain kaksi PDGA-kisakierrosta, joten rata on todennäköisesti aika monelle tuntematon ja sen takia yllättäviäkin kärkinimiä voidaan kisassa nähdä.

Juniorikiertueen osakilpailut

Osakilpailuista suurin osa ajoittuu toukokuulle, mutta kaksi viimeisintä osakilpailua päästään kilpailemaan heinäkuun mahdollisissa helteissä. Junioritourin osakilpailuihin ilmoittautuminen on menossa tällä hetkellä Karkkilan, Riihimäen ja Kankaanpään osakilpailuihin. Oulun osakilpailuun ilmoittautuminen alkaa toukokuussa ja Heinolan osakilpailuun kesäkuussa. Katsojat toivotetaan tervetulleiksi kaikkiin osakilpailuihin.

30.4. Ähtäri, Tuomarniemen frisbeegolfrataÄhtärin Urheilijat ry

14.-15.5. Karkkila, Karkkilan frisbeegolfrataKarkkilan frisbeegolf Ry

21.-22.5. Riihimäki, Riutta DGPRiihimäen Frisbeegolf ry

28.5. Kankaanpää, ViidentienristeysTomoottajat. Huom! Kisaa jouduttiin siirtämään lumiolosuhteiden vuoksi, ilmoittautuminen alkoi uudelleen 26.4. (aiemmin ilmoittautuneilla paikka kilpailuun).

9.7. Oulu, Hiironen DGP. Oulun frisbeeseura ry. Ilmoittautuminen alkaa toukokuussa.

16.-17.7. Heinola, Kippasuo Pro & Kippasuo AM. Lords of DiscGolf ry. Ilmoittautuminen alkaa kesäkuussa.

Lisätietoja Junioritourista 2022 liiton sivuilla: https://frisbeegolfliitto.fi/junioritour/