Uusi turvallisuussääntö voimaan huhtikuun alussa

Suomen frisbeegolfliiton hallitus on eilisessä kokouksessaan vahvistanut sääntömuutoksen koskien kilpailuturvallisuutta. 1.4.2022 alkaen kaikissa Suomen frisbeegolfliiton alaisissa kilpailuissa pelaajien tulee käyttää virallista kilpailukypärää. Kypäräpakko on voimassa kaikissa kilpailuissa pelaajakokouksesta tuloskortin palauttamiseen asti. Sääntömuutokseen on päädytty Tukesin kanssa käytyjen keskusteluiden perusteella ja säännön tarkoitus on parantaa frisbeegolfin turvallisuutta.

Käytettävä virallinen kilpailukypärä muistuttaa jääkiekkokypärää. Kilpailuluokissa MJ15/FJ15 ja sitä nuoremmilla kypärässä käytetään ristikkoa suojaamaan kasvoja. Liiton virallinen kilpailukypärä on väriltään sininen. Naispelaajilla on mahdollisuus tilata vaaleanpunainen kilpailukypärä. Suomen korkeimmalla rating-arvolla pelaaville mies- ja naispelaajille on varattu kultainen kypärä.

Virallinen kilpailukypärä. Kuva: SFL

Kypäräpakko tuo uusia mahdollisuuksia sponsorointiin ja liitto käykin parhaillaan neuvotteluja virallisen kilpailukypärän mainospaikkojen myynnistä. Liiton puheenjohtaja Laura Heikkilä kommentoi neuvotteluja lyhyesti: ”Odotamme virallisen kilpailukypärän mainostuotoista mittavaa vuosittaista lisäystä liiton budjettiin. Varoja tullaan käyttämään muun muassa liiton näkyvyyden parantamiseen pohjoisemmassa Suomessa.” Toiminnanjohtaja Tapani Aulu on innoissaan uusista kypäristä. ”Uudet viralliset kilpailukypärät saavat frisbeegolfaajat näyttämään enemmän urheilijoilta. Pohdimme myös muita suojaustapoja pelaajaturvallisuuden lisäämiseksi. Esimerkiksi hammassuojista on ollut puhetta.”

Viralliset kilpailukypärät ovat maksuttomia kaikille SFL:n kilpailulisenssin lunastaneille. Tilaa virallinen kilpailukypärä tämän linkin kautta: https://forms.gle/8p9o7mohb4fL7CC29

SFL suosittelee kypärän käyttöä myös harjoituskierroksilla ja viikkokilpailuissa.