Liitopäivien antia

Liitopäivien ohjelmaan sisältyneet esitykset Harrastamisen Suomen mallista, JyLin junioritoiminnasta, Tähtiseura -ohjelmasta ja lajin nykytilanteesta ja kasvusta ovat katsottavissa liiton Facebook-sivuilla.

Liitopäiviä vietettiin Urheiluopisto Kisakeskuksella Raaseporissa 30-31.10.2021. Paikalla oli liiton hallituksen ja työntekijöiden lisäksi noin 40 osanottajaa. Tänä vuonna paikalla oli ennätysmäärä naisia.

Perinteisen parifrisbeegolfkisan jälkeen Liitopäivät jatkuivat esityksillä Harrastamisen Suomen mallista, Jyväskylän Liitokiekkoilijat ry:n junioritoiminnasta, Olympiakomitean Tähtiseura -ohjelmasta sekä analyysillä frisbeegolfin nykytilanteesta ja kasvusta.

Tarja Vartiainen Suomen Harrastamisen Suomen mallin yhteyspisteeltä kannusti Suomen frisbeegolfliiton jäsenseuroja hakeutumaan mukaan Harrastamisen Suomen mallin toimintaan. Vartiainen muistutti, että vuoden 2020 koululaiskyselyssä 22 % yläkoulujen pojista toiveharrastuksena oli frisbeegolf. Valtakunnallisessa koululaiskyselyssä oli mukana lähes 200 000 alakoululaista ja frisbeegolf sai 76 eri harrastusvaihtoehdon listalla sijan 27.

JyLin junioritoiminnasta olivat kertomassa seuran edustajina Jouni Kallio ja Sami Talvensola. JyLin junioritoimintaan sisältyy harjoituksia, joissa on mukana yli 100 junioria, sekä viikkokisoja ja mestaruuskisoja. JyLi on tarjonnut harrastustoimintaa hyvin erilaisille, eri lähtökohdista tulevista lapsille ja harjoitukset sisältävät erilaisia leikkejä ja pelejä. Kallio ja Talvensola esittelivät myös Tähtiväylää, joka soveltuu esimerkiksi erityisryhmille ja päiväkoti-ikäisille lapsille.

Eija Alaja esitteli Olympiakomitean Tähtiseura -ohjelmaa. Alaja muistutti frisbeegolfseuroja siitä, että Tähtiseura -ohjelma tarjoaa hyödyllisen työvälineen seuran toiminnan työstämiseen ja kehittämiseen. On hyvä muistaa, että seurat voivat suorittaa myös yksittäisiä Tähtiseura -ohjelmaan kuuluvia osa-alueita. Ohjelman sivuilla on myös runsaasti hyödyllistä tukimateriaalia seuroille vapaasti käytettävissä.

Yllä olevat esitykset voi katsoa videolta, joka löytyy liiton Facebook-sivuilta.

Juho Rantalaiho Spin18 -yrityksestä analysoi esityksessään frisbeegolfin kasvua ja kehitystä lajina. Hän herätteli kuulijat miettimään, mihin toimintaan seurojen tulisi tulevaisuudessa panostaa, jotta lajin suosio ei laannu. Rantalaiho nosti esille junioritoimintaan panostamisen tärkeyden. Esitysvideon voi katsoa liiton Facebook-sivuilla.

Ihmiset istuvat salissa kuuntelemassa esitystä.

Liitopäivät 2021.

Liitopäiviä jatkettiin esityksen jälkeen ryhmätöillä. Ryhmätöiden aiheet liittyivät sääntöjen rikkomiseen puuttumiseen kilpailutilanteissa, ratojen kestävään käyttöön, nykyiseen kilpailutarjontaan, lajikulttuurin vaalimiseen, laatukäsikirjaan sekä urheilijan polkuun seuroissa. Liitopäivät päättyivät sääntömääräiseen syyskokoukseen.

Suomen frisbeegolfliitto kiittää kaikkia Liitopäiville osallistuneita antoisista keskusteluista ja aktiivisesta osallistumisesta!