Nummelan Pajuniittyyn avattiin esteetön multigolfrata

Multigolfradan avajaisissa testattiin esteetöntä frisbeegolfia. Suunnittelun ja rakentamisen aikana saatujen kokemusten perusteella luodaan esteettömyysarviointi frisbeegolfratojen käyttöön. Mukana Vihdin kunta, Paralympiakomitea, Nummelan Frisbeeseura ja Frisbeegolfliitto.

Nummelan Pajuniityn frisbeegolfrataa on remontoitu kesän aikana uuteen uskoon. Aikaisempi puistorata on kokenut suuren muodonmuutoksen, kun siitä on muokattu 18-väyläinen multigolfrata. Rata koostuu kahdesta eri 9-väyläisestä kokonaisuudesta; yhdeksästä 23-57 metrisestä väylästä (sininen) ja yhdeksästä 10-15 metrisestä väylästä (punainen). Multigolf tarkoittaa sitä, että samalla radalla voidaan pelata frisbeegolfin lisäksi pallogolfia jalkapallolla sekä puistogolfia, joka muistuttaa perinteistä pallogolfia, mutta sitä pelataan sählypallolla ja normaalia golfmailaa suuremmilla mailoilla.

Radan suunnittelussa on ollut vahvasti mukana pitkään SFL:n hallituksessa vaikuttanut ja Nummelan Frisbeeseuran puheenjohtajana toimiva Ari Penttala. ”Hommahan lähti käyntiin VAU:n Tiina Siivosen kanssa keskusteltuani Nummelassa muutama vuosi sitten. Mukaan projektiin saatiin pyörätuolikelaaja ja Paralympiakomitean lasten ja nuorten liikunnansuunnittelija sekä esteettömyyskartoittaja Henry Manni ja muutaman muun työntekijän kanssa on konsultoitu, miten asiaa viedään eteenpäin.”

Avajaisten osallistujia

Radan lisäksi tavoitteena esteettömyysarviointi

Rataprojektilla on ollut kaksi tavoitetta. Ensimmäisenä tietysti varsinainen radan rakennus. Pajuniityn multigolfrata on nyt 18-väyläinen kokonaisuus, jossa on oikeastaan kaksi eri 9-väyläistä kenttää. Pidemmätkin väylät ovat frisbeegolfiin lyhyitä ja ne onkin suunniteltu ottaen huomioon liikuntarajoitteiset, kertoo Penttala. Lyhyemmät väylät ovat todella lyhyitä ja niissä on koitettu ottaa huomioon pyörätuolilla liikkuvat niin, että väylien välillä liikkuminen tapahtuu asvaltoitua reittiä pitkin. Kenttä soveltuu myös näkövammaisille korien ja opasteiden kontrastien sekä korin ketjujen kilistelymahdollisuuden ansiosta. Pistekirjoitusta ei ole käytössä, koska kentän saavuttaminen täysin sokeana ilman avustajaa on käytännössä mahdotonta.

Henry Manni ja Erkki Eerola
Kuva: SFL / Tuomo Rikman

Toinen tavoite, joka jatkuu nyt radan rakentamisen jälkeen, on esteettömyysarvioinnin kehittäminen. Pohjaksi on ajateltu saada kokemus Pajuniityn suunnittelusta ja toteutuksesta. Luontopolkujen esteettömyysarvioinnin kautta ollaan lähdössä rakentamaan sellaista pohjaa, joka olisi helposti ymmärrettävissä niille, jotka esteettömyysarviointia tarvitsevat arvioidessaan onko kohde itselle sopiva liikuntapaikka. Tämä projektin osa on ollut paljon monimutkaisempi kuin etukäteen osattiin ajatellakaan.

Esteettömyysarvioinnin suhteen todennäköisesti edetään niin, että Pajuniitystä saadun pohjan avulla voidaan arvioida sellaisia ratoja, jotka ovat omasta mielestään ottaneet esteettömyysasioita huomioon. Esteetön frisbeegolfratahan ei tarkoita, että rata olisi esteetön vaan sitä että sinne on suoritettu esteettömyysarviointi.

Kilpailua ja uusia kokemuksia avajaisissa

Multigolfradan avajaisia oli saapunut juhlistamaan arvovaltainen joukko vihtiläisiä ja frisbeegolffareita. Avausheittojen jälkeen pelattiin kolmen väylän leikkimielinen kilpailu esteettömyyden hengessä. Henry Manni ja Vihdin kunnanjohtaja Erkki Eerola pelasivat pyörätuolifrisbeegolfia. Kisaan osallistui myös frisbeetä heittäen Vihdin kunnanhallituksen puheenjohtaja Leevi Pursiainen. Frisbeegolfliittoa ja radan toteutuksesta vastannutta Spin18 edustanut Mikko Kaakinen ja SFL:n nuoriso- ja koulutuskoordinaattori Leo Piironen pelasivat silmät sidottuina SFL:n puheenjohtajan Laura Heikkilän toimiessa oppaana ja Vihdin liikuntapalveluista Joni Honkala ja Sari Sarpaneva pelasivat jalkapalloilla.

Tavallisesti kävelemällä tai näkevänä liikkuvalle erilainen pelitapa toi uusia näkökulmia pelaamiseen ja herätti paljon keskustelua osallistujien kesken. Mikäli esteettömyys ja vammaisurheilu kiinnostaa frisbeegolfin näkökulmasta, on lokakuun alussa mahdollisuus osallistua Henry Mannin ja Leo Piirosen yhteiseen Frisbeeegolfia kaikille -ohjaajakoulutusviikonloppuun Urheiluopisto Kisakeskuksessa Raaseporissa, jonka jälkeen tunnet perusteet esteettömyydestä, vammaisurheilusta ja frisbeegolfista, sekä osaat soveltaa osaamistasi hyvinkin erilaisten ryhmien ohjaamisessa frisbeegolfin saloihin. Lisätietoa ohjaajakoulutuksesta löydät täältä

Leo Piironen ja Mikko Kaakinen valmistautumassa heittämään silmät peitettynä. Avustamassa Laura Heikkilä.
Kuva: SFL / Tuomo Rikman

Esteettömyysnäkökulman lisäksi radalla oli avajaisten aikaan nähtävillä paljon nuoria pelaajia harjoittelemassa heittoja ja putteja. Oletettavasti Pajuniityn rata jatkaa lähiseudun nuorten suosittuna harrastuspaikkana ja innostaa lapsia ja nuoria liikkumaan vapaa-ajallaan myös jatkossa.