Parifrisbeegolfin mestaruudet ratkottiin Tampereella. Vikström/Anttila ja Salonen/Blomroos jo kolmansiin peräkkäisiin parimestaruuksiin

Finaalipäivänä pelattiin A-lohkossa (MPO+MJ18) yksi kierros ja B-lohkossa kaksi kierrosta (FPO; FP40, MP40). Koko päivän kestänyt sade toi oman lisämausteensa peliin sunnuntaina.

A-lohko (MPO ja MJ18) ratkoi mestaruudet ensimmäisenä pelaamalla viimeisen kisakierroksensa puoliltapäivin. Kolmannen kierroksen pelimuotona oli Best shot max 2. Oskari Vikström (Jyväskylän Liitokiekkoilijat) ja Niklas Anttila (Vuorelan Veikot) ottivat jo kolmannen perättäisen parifrisbeegolfin Suomen mestaruutensa Avoimessa luokassa (MPO). Mestaruus ratkesi vasta uusinnassa. Vikström ja Anttila lähtivät kierrokselle yhden heiton johdossa ennen Joonatan ja Mikael Hämettä (Lahden frisbeegolf). Hämeen veljekset kirivät eron umpeen ja nousivat tasoihin kierrostuloksella -11. Uusinta aloitettiin väylältä 1 ja pelimuotona oli Modified Alternate Shot, jossa parin pelaajat heittävät vuorotellen. Uusinta ratkesi jo ensimmäisellä väylällä Vikström/Anttila -parin neljännen heiton mennessä sisään noin 9 metrisestä putista. Kolmannelle sijalle ylsivät Tuomas Hyytiäinen (Dark Flight Disc Golf) ja Joona Heinänen (Talin Tallaajat).

MPO
Kuva: SFL/ Elina Heino-Lehtimäki

Junioreissa (MJ18) voittoon nousivat Tuukka Lappi (Pieksämäen Ohiheittäjät) ja Kasperi Pakarinen (Deep In the Forest) hienolla -7 kierroksella. Voitto tuli kahden heiton erolla seuraaviin. Hopealle pelasivat Disc Golf Hyvinkäätä edustavat Aaro Huttunen ja Joni Hiisvirta. Yhden heiton päähän hopeasta ylsi yhteensä kolme paria. Kolmannen sijan jakoivat Harjavallan Disc Golfia edustavat Onni Ruusunen ja Joonas Mäkelä, Lempäälän kiekkoa edustavat Onni Arminen ja Eetu Tuominen sekä Timi Huisman (Multi Ace Disc Golf) ja Taavi Mäkelä (DG Rollers Mänttä-Vilppula).

MJ18 voittajat
Kuva SFL / Petri Anttiroiko

MJ18 hopeaa

MJ18 pronssia
Kuva: SFL / Petri Anttiroiko

B-lohko (FPO; FP40, MP40) pelasi aamulla yhden kilpailukierroksen ja klo 15.15 alkaen kolmannen kilpailukierroksen. Finaalikierroksen alkua jouduttiin venyttämään runsaan sateen takia 15 minuuttia. Aamun ensimmäisen kisakierroksen pelimuotona oli Modified Alternate Shot ja iltapäivän finaalikierroksella Best Shot max 2.

Naisten avoimessa luokassa (FPO) mestaruuden veivät kolmatta kertaa peräkkäin Eveliina Salonen (Valkeakoski Disc Golf) ja Henna Blomroos (Rauman Frisbee). Voitto tuli ylivoimaisella 26 heiton erolla seuraavaan. Hopeasta käytiin tiukempi kilpailu. Viimeisellä väylällä hopealle nousivat Maria Asikainen (Frisbeekotkat) ja Hannele Määttä (BSC Disc Golf Team). Pronssille tänään ylsivät Jenni Eskelinen (Oulun Frisbeeseura) ja Maija Laitinen (Rovaniemen Rolffarit).

FPO
Kuva: SFL / Petri Anttiroiko

MP40-luokassa Kimmo Lehtonen (Fore Turku) ja Mikko Kaakinen (7K) nousivat toisella kierroksella johtoon ja pitivät johtoaseman kilpailun loppuun asti. Voitto tuli viiden heiton erolla seuraaviin. Jaetulle hopealle nousivat hienon -5 finaalikierroksen pelanneet Ähtärin Urheilijoiden Heikki ja Team spiritin Raimo Saunanen sekä Hämeenlinnan Discaajien Marko Hämäläinen ja Sami Pollari.

MP40
Kuva: SFL / Petri Anttiroiko

FP40-luokan kärjessä oli tasaista koko kilpailun ajan. Kristiina Sylman (Talin Tallaajat) ja Riitta Savolainen (Kouvolan lentävät lautaset) nousivat sunnuntaiaamun kierroksella kahden heiton johtoon eilisestä tasasijasta ja veivät sen turvin voiton. Hopealle pelasivat Kirsi Kaikkonen (Lohjan Liitokiekkoilijat) ja Anna Elo (Mustavaris) ja pronssille viiden heiton erolla hopeasta Mari Kaipio (Puskaputtaajat) ja Soile Mutikainen (Disc Golf Hyvinkää).

FP40
Kuva: SFL / Petri Anttiroiko

Suomen frisbeegolfliitto onnittelee kaikkia Suomenmestareita ja mitalisteja!

Parifrisbeegolfin SM-kilpailut olivat tämän vuoden viimeiset SM-kilpailut.

Lisätiedot ja yhteystiedot

Kilpailunjohtaja:
Petri Anttiroiko
Tampereen frisbeeseura ry
045 69 56 766

Kilpailun Metrix-sivu, josta löytyvät tulokset, kilpailuinfo ja osallistujaluettelo: https://dgmtrx.com/1830659