Amatöörien SM-kisat päätökseen – Suomen mestaruuksista käytiin tiukkoja kamppailuja viimeisille väylille asti

Frisbeegolfin amatöörien SM-kisat päättyivät Valkeakoskella sunnuntaina, kun mestaruudet ratkaistiin pitkän kisarupeaman päättäneellä sunnuntain kierroksella.

Mestaruuksista kilpailtiin yhteensä viidessä eri luokassa. Avoimessa luokassa (MA1) mestariksi kruunattiin Teemu Honkanen, naisten avoimen luokan (FA1) mestaruutta juhli Jonna Säkkinen, 40-vuotiaissa miehissä (MA40) voiton nappasi Niclas Nieminen, 40-vuotiaissa naisissa (FA40) Heidi Helin-Harinen otti ylivoimaisen voiton ja 50-vuotiaissa miehissä (FA50) Jani Heiskanen eteni voittoon johdettuaan koko viikonlopun ajan

Honkasen johtoasema riitti voittoon, Säkkinen juhli mestaruutta

MA1-luokan lähtökohdat päätöspäivään olivat erittäin kutkuttavat. Teemu Honkanen (Frisbeegolfclub Hyrylä)lähti viimeiselle kierrokselle yhden heiton johtoasemassa ennen Matti Paussua (Brutal Force). LemKi Disc Golfin Onni Arminen ei ollut hänkään kaukana, vain heiton päässä Paussusta. Lisäksi useammalla pelaajalla oli vielä tilaisuus nousta mitalikantaan onnistuneella kierroksella.

Sunnuntai eteni tasaisesti, eikä kukaan lähtenyt sen suuremmalle karkumatkalle. Honkasen ja Paussun ero oli edelleenkin vain yhden heiton verran, kun kilpailua oli jäljellä enää kaksi väylää. Honkanen lopetti kahteen birdieen ja kun Paussu vastasi kahdella par-tuloksella, juhli Honkanen Suomen mestaruutta yhteistuloksella -20. Paussu päätyi lukemiin -17. Pronssisijasta käytiin tiukka kamppailu ja lopulta mitalisija jaettiin Armisen (-16) ja Joen Liitokiekkoa edustavan Samu Kesosen (-16) kesken. LemKi Disc Golfin Eetu Tuominen (-15) teki upean nousun heittämällä sunnuntaina peräti -11, mutta lopputuloksena oli 4. sija, vain yhden heiton erolla kolmossijaan.

Pieksämäen Palloilijoita edustava Jonna Säkkinen teki FA1-luokassa tasaista työtä päivästä toiseen, mikä kantoi aina mestaruuteen asti. Säkkinen oli avauspäivän jälkeen kolmantena, siirtyi jaetulle kärkipaikalle toisen päivän päätteeksi ja eteni voittoon lopulta kolmen heiton erolla hopealle sijoittuneeseen Nokian Frisbeeseuran Marjo Haaralaan (+24). Mitaleille oli kova tunku ja pronssisija meni MA1-luokan tapaan jakoon, kun Sonja Laine (Jyväskylän Liitokiekkoilijat) ja Sannakaisa Puttonen (Tampereen Frisbeeseura) jakoivat kolmannen sijan tuloksella +25.

Kauas eivät jääneet myöskään Joen Liitokiekon Maria Pääkkönen (+26), LemKi Disc Golfin Sanna Ahlgren (+27) ja Joen Liitokiekkoa edustava Riikka Rautiainen (+27).

Nieminen, Helin-Harinen ja Heiskanen pitivät kärkisijansa loppuun asti

Niclas Nieminen vastasi MA40-luokassa parhaasta kierroksesta niin perjantaina kuin lauantainakin. Vuorelan Veikkojen heittäjä pääsi päätöspäivään mukavassa kolmen heiton johdossa. Muut rakensivat loppukirejään, mutta kukaan ei saanut johtajaa enää kiinni ja Nieminen pääsi tuulettamaan mestaruutta yhteistuloksella -9. Hopealle sijoittui Jari Lahtinen (Valkeakoski DiscGolf)(-7), joka oli ollut Niemisen kannassa koko viikonlopun ajan. Pronssisijalle nousi päätöspäivään viidenneltä sijalta lähtenyt Joen Liitokiekon Teemu Pietarinen (-4)

Heidi Helin-Harinen (Valkeakoski Disc Golf) oli FA40-luokassa viikonlopun kovin nimi. Helin-Harisen tulos oli +27, millä irtosi voitto selvällä 17 heiton erolla ennen Team Hippoa edustavaa Riikka Salménia (+44). Frisbeegolf Forssan Kirsi Lindholm (+59) kiri lopulta pronssille yhden heiton erolla ennen Oulun Frisbeeseuran Riina Körkköä(+60).

Jani Heiskanen (KarTe DiscGolf) heitti vakuuttavasti Suomen mestariksi pelaamalla kolme kierrosta lopulta tasan par-tulokseen. Heiskanen lähti finaalipäivään viiden heiton johtoasemassa ennen Sami Wirkkulaa (Aviaattorit), eikä Wirkkulan päätöspäivän kierrostulos +4 nostanut häntä ylemmäs, vaan lopulta tyytyminen oli pronssiseen mitaliin. Kahden kierroksen jälkeen jaetulla kolmannella sijalla ollut Jouko Talja (Pirkkalan Frisbeegolfseura Aviaattorit) heitti sunnuntaina koko luokan parhaan kierroksen, mikä nosti hänet hopealle.

Kilpailu käytiin Valkeakosken Korkeakangas DGP:ssä, muokatulla 18-väyläisellä radalla.

Tulospalvelu: https://discgolfmetrix.com/1847129&view=result
Kisan Facebook-sivut:

Lisätietoja kilpailunjohtaja Ossi Hariselta:
ossi.harinen@gmail.com

Teksti: Markus Viljanen