Frisbeegolfin Euroopan mestaruuskilpailut Tšekin Konopištěssä 11.-14.8.2021

Frisbeegolfin Euroopan mestaruuskilpailut pelataan Tšekin Konopištěssä 11.-14.8.2021. EM-kisoissa pelataan yhtä aikaa sekä avoimien luokkien että mastereiden ja junioreiden kilpailut.

Teksti: Laura Heikkilä
Kuvat: Heidi Könssi ja Susanna Lindqvist

Ensimmäiset Suomen joukkueen pelaajat saapuivat paikalle torstaina ja perjantaina

Suomen joukkue, Disc Golf Team Finland on valmiina kilpailuihin. Osa joukkueesta on jo matkustanut kisapaikalle ja osa matkustaa vielä viikonlopun ja alkuviikon aikana. Suomen kiristynyt koronatilanne on tuonut oman jännityksensä kisavalmisteluihin, mutta ainakaan toistaiseksi maahantulorajoitukset eivät ole tiukentuneet suomalaisten osalta. Kilpailuissa on kiinnitetty paljon huomiota turvallisuuteen. Kaikki joukkueiden jäsenet testataan tiistaina ja pelaamaan ei pääse ilman negatiivista testitulosta. Koronatilanteesta johtuen myös useita oheistapahtumia, kuten perinteinen sunnuntain parikilpailu on jouduttu perumaan.

Suomen joukkueeseen kuuluu 38 pelaajaa ja 9 pelaajien vanhempaa tai caddieta. Eniten pelaajia Suomesta on lähdössä avoimeen luokkaan (MPO), johon on ilmoittautunut 10 pelaajaa. Ratingvertailun perusteella etukäteen suomalaisista on MPO:ssa kymmenen parhaan joukossa neljä pelaajaa; Väinö Mäkelä, Niklas Anttila, Luukas Rokkanen ja Seppo Paju. Avoimessa luokassa pelaavat myös Joona Heinänen, Niko Rättyä, Oskari Vikström, Samuel Hänninen, Toni Jaatinen ja Tuomas Hyytiäinen.

Naisten avoimessa luokassa (FPO) Eveliina Salonen on Euroopan korkeimmalla rating-arvolla oleva naispelaaja ennen Viron Kristin Tattaria ja Suomen Henna Blomroosia. Ratingvertailussa kymmenen kärkeen mahtuvat Suomesta myös Heidi Laine ja Jenni Eskelinen. FPO:ssa pelaavat myös Maija Laitinen, Senja Kantanen ja Terhi Tuorilainen.

Avoimien luokkien kisasivut PDGA:lla: https://www.pdga.com/tour/event/50171

Koska EM-kilpailut jouduttiin viime vuonna perumaan, pelataan kilpailuissa alle 18-vuotiaiden luokkien sijaan MJ19 ja FJ19 luokkia, jotta viime vuodelle paikan saaneet pääsevät edelleen pelaamaan junioriluokissa. MJ19-luokassa on Suomesta kuusi pelaajaa, joista Daniel Davidson, Severi Saviniemi, Lauri Hämäläinen ja Elias Luukkonen ovat etukäteisvertailussa kymmenen kärjessä. Luokassa pelaavat myös Jooa Saari ja Topias Jokinen.

FJ19-luokassa Suomen edustajat Sonja Laine ja Silva Saarinen paistattelevat kymmenen kärjessä Olivia Kindstedtin ollessa etukäteisvertailussa korkeimmalla arvolla.

Junioriluokkien kisasivut: https://www.pdga.com/tour/event/50169

Radat ovat Euroopan kauneimpia ja viritetty upeaan kuntoon.

Masters-ikäisissä pelaajissa MP40-luokassa Juhani Vainio ja joukkueen kapteeninakin toimiva Tapani Aulu yltävät etukäteisvertailussa kymmenen kärkeen Marko Hämäläisen, Teemu Malmelinin ja Ville Piipon ollessa aivan kintereillä.  FP40-luokassa Suomen korkeimmasta ratingista vastaa Annemari Lumppio. Saija Anttila ja Mari Kaipio ovat etukäteisvertailussa muutaman sijan alempana. Muut luokan pelaajat ovat Heidi Könssi ja Susanna Lindqvist.

MP50- ja FP50 -luokissa Suomea edustavat Kari Vesala ja Pirjo Hollemo. MP60 ja MP65 -luokissa Suomesta ei ole edustajia.

Mastersluokkien kisasivut: https://www.pdga.com/tour/event/50170

MPO-, FPO- ja MJ19-luokat pelaavat Franz Ferdinand -rataa, masters-luokat ja FJ19 pelaavat Konopiště Meadows -rataa.

Kilpailuista tuotetaan videomateriaalia MPO- ja FPO -luokista. MPO:n videoinnista vastaa SpinTV:n virolainen tiimi ja FPO:n More Disc Golf.

SpinTV: https://www.youtube.com/user/TheSpinTVcom

More Disc Golf: https://www.youtube.com/channel/UCJJzKH19F0C88KRxCL1bD-w

Seuraa Suomen joukkuetta Facebookissa https://www.facebook.com/discgolfteamfinland. Sivuille päivitetään joukkueen kuulumisia ja fiiliksiä kilpailujen aikana.

Lisätietoja: https://edgc2021.com

Yhteystiedot: