Sekaparifrisbeegolfin Suomen mestaruudet ratkottiin helteisessä Jyväskylässä

Sekaparifrisbeegolfin SM-kilpailut järjestettiin 10.-11.7.2021 Jyväskylän Laajavuoressa. Huomattavia korkeuseroja sisältävä 18-väyläinen rata haastoi kilpailijoita kunnolla. Oman lisänsä toi viikonlopun sää, joka tarjoili kuuman helteen lisäksi myös ajoittaisia ukkoskuuroja.

Teksti: Markus Viljanen

Salonen ja Rokkanen jyräsivät ylivoimaiseen mestaruuteen

Eveliina Salonen (Valkeakoski Disc Golf) ja Luukas Rokkanen (Woodpeckers Disc Golf) olivat avoimessa luokassa selvästi paras pari koko SM-viikonlopun ajan. Kaksikko pääsi onnistuneen lauantain ansiosta päätöspäivään peräti kuuden heiton johdossa ja ero muihin pareihin vain kasvoi kilpailun edetessä. Salonen ja Rokkanen heittivät sunnuntaina huikean kierrostuloksen -10, jota avitti hieno kahdeksan peräkkäisen birdien aloitus. Salonen ja Rokkanen paransivat sijoitustaan pykälän verran, sillä viime vuonna pari sai SM-hopeaa. Kolmen kierroksen yhteistulos oli lopulta -21, jolla irtosi Suomen mestaruus peräti 12 heiton erolla toiseksi sijoittuneeseen pariin Samu Kesonen (Joen Liitokiekko) – Silva Saarinen (Riihimäen Frisbeegolf).

Kesonen ja Saarinen ottivat hienon kehitysaskeleen viime vuodesta, sillä viime vuoden junioriluokan hopea vaihtui nyt hopeaan avoimessa luokassa. Päätöspäivään jaetulta kakkossijalta lähteneet Tero Jaatinen (Joen Liitokiekko) – Jenni Karppinen (Joen Liitokiekko) heittivät sunnuntaina tuloksen -2 ja sijoittuivat pronssille. Karppiselle pronssi oli toinen peräkkäinen, sillä hän sijoittui kolmanneksi myös viime vuoden SM-kisoissa, tuolloin parinaan Samuli Koskinen.

Matilainen ja Aulu säilyttivät kärkipaikkansa loppuun asti

Anne Matilainen (Frisbeegolfseura 7k) ja Tapani Aulu (Tomoottajat Disc Golf) pitivät lauantailta kerryttämänsä vakuuttavan johdon myös sunnuntaina. Pari juhli MP40-luokan Suomen mestaruutta kolmen kierroksen yhteistuloksella -4. Matilainen ja Aulu olivat lopulta MP40-luokassa ainoa pari, jonka yhteistulos jäi alle par-lukeman. Viime vuonna mestaruuden Mika Koljosen kanssa napannut Saija Anttila (ReTee ry) tuli tänä vuonna Jani Parkkosen (Talin Tallaajat) kanssa hopealle yhteistuloksella +1. Sunnuntaina heitetty par-tulos riitti varmistamaan hopeasijan tasaisessa kilpailussa.

Pronssimitalit jaettiin kahden parin kesken, kun Nina Rajala (Järvenpään Frisbeegolf) ja Riku Tähtinen (Pieksämäen Palloilijat) sekä Kouvolan Lentävien Lautasten Riitta Savolainen ja Kalle Lehto heittivät tulokset -1, päätyen lopulta yhteistulokseen +2. Päätöspäivään toiselta sijalta lähteneiden Kristiina Sylmanin ja Tommi Nybergin (Talin Tallaajat) sunnuntai oli haastava ja he tipahtivat lopputuloksissa viidennelle sijalle.

Kaikkonen ja Savolainen kirivät MP50-luokan mestaruuteen

Pirjo Hollemo (Team Hippo) ja Kari Vesala (Talin Tallaajat) lähtivät MP50-luokan päätöspäivään kärkisijalta johtotuloksen ollessa +8. Sunnuntai ei kuitenkaan ollut parille suotuisa ja kierrokselta kertyi tuloskorttiin yhteensä +9. Kilpailun yhteistulos parille siis +17 ja Hollemo sai SM-hopeaa toista vuotta putkeen. Viime vuoden SM-kisoissa Hollemon parina pelasi Jukka Kälkäjä.

Kirsi Kaikkonen (Lohjan Liitokiekkoilijat) ja Heikki Savolainen (Talin Tallaajat) olivat lauantain jälkeen vain yhden heiton perässä Hollemoa ja Vesalaa ja kun sunnuntailta irtosi tulos +5, juhli kaksikko Suomen mestaruutta kolmen kierroksen yhteistuloksella +14. Kaikkonen ja Savolainen kirkastivat samalla viime vuoden pronssin kultaiseksi. Kolmanneksi sijoittuivat viime vuonna mestaruuden voittaneet Joroisten Urheilijoita edustavat Taina Ylelä ja Maco Moilanen (+18).

SM-kisojen lopputulokset:

Kuvia kisoista SFL:n kuvapankissa.

Lisätiedot:
Mikko Poikonen
Jyväskylän Liitokiekkoilijat ry.
Sekaparifrisbeegolfin SM-kisojen mediavastaava

Eveliina Salonen sekaparifrisbeegolfin SM-kisoissa.
Kuva: Jesse Kyytinen / SFL