Sekaparifrisbeegolfin SM-kisat käynnistyivät Jyväskylän Laajavuoressa

Jyväskylän Laajavuoressa 10.-11. heinäkuuta pelattavat sekaparifrisbeegolfin SM-kilpailut alkoivat lauantaina kahden kierroksen voimin. Kaikki parit pelaavat kilpailussa yhteensä kolme kilpailukierrosta erilaisilla pelimuodoilla. Lauantaina pelataan kaksi kierrosta kahdessa eri lohkossa yhteislähdöin ja sunnuntaina kisattava kolmas kierros pelataan väliaikalähdöllä.

Kilpailun järjestelyistä vastaa Jyväskylän Liitokiekkoilijat yhteistyössä Suomen frisbeegolfliiton kanssa. Suomen mestaruuksista pelataan kolmessa eri luokassa: avoimessa, 40-vuotiaissa ja 50-vuotiaissa.

Salonen ja Rokkanen lähtivät lauantaina karkumatkalle

Lauantain jälkeen avoimen luokan johtopaikkaa pitää selvästi hallussaan viime vuonna SM-hopealle sijoittunut kaksikko Eveliina Salonen (Valkeakoski Disc Golf) ja Luukas Rokkanen (Woodpeckers Disc Golf) mainiolla yhteistuloksella -11. Pari teki tasaista työtä ja heitti kierroksillaan tulokset -5 ja -6, vaikka pelimuodot erosivatkin toisistaan selvästi. SM-kisojen aamun avauskierros pelattiin alternate modified throw -pelityylillä, kun taas iltapäiväkierroksella ensimmäiset yhdeksän väylää tahkottiin tough shot -pelimuodolla ja viimeiset yhdeksän väylää käytössä oli best shot.

Salosen ja Rokkasen takana jaetulla toisella sijalla kuusi heittoa perässä väijyvät Samu Kesonen (Joen Liitokiekko) ja Silva Saarinen (Riihimäen Frisbeegolf) yhteistuloksella -5 sekä Tero Jaatinen (Joen Liitokiekko) ja Jenni Karppinen (Disc Klupi Kuhmoinen), myöskin yhteistuloksella -5. Kolme alle parin tuloksessa on lisäksi kolme paria, joten mitalitaisto on vielä mukavasti avoin. Jaetulla neljännellä sijalla majaileva pari Olivia Kindstedt (Porvoon Frisbeegolfseura) – Tuukka Lappi (Pieksämäen Palloilijat) teki päivän komeimman nousun, kun aamukierroksen +3 vaihtui iltapäivän kierroksella hienoon tulokseen -6.

Viime vuonna Suomen mestaruuden Jani Ikosen kanssa voittanut Henna Blomroos (Rauman Frisbee) pelaa tällä kertaa Teemu Montosen (Rauman Frisbee) kanssa. kaksikon lauantai oli haastava ja he ovat vasta 21. sijalla.

Aulu ja Matilainen hallitsivat MP40-luokkaa

MP40-luokassa aamupäivän kierroksen parasta vauhtia piti pari Anne Matilainen (Frisbeegolfseura 7k) – Tapani Aulu (Tomoottajat Disc Golf) tasokkaalla tuloksella -3. Viime vuoden Suomen mestari Saija Anttila (ReTee ry) kilpailee tänä vuonna Jani Parkkosen (Talin Tallaajat) kanssa. He jäivät kärkikaksikosta kolmen heiton päähän. Kristiina Sylman ja Tommi Nyberg (+1) jäivät puolestaan Anttilasta ja Parkkosesta vain heiton verran.

Aulu ja Matilainen jatkoivat lauantaita vahvasti heittämällä iltapäivän kierroksella tuloksen -1, joten heidän kahden kierroksen johtotuloksensa on -4. Anttila ja Parkkonen kirjasivat tuloksen +1, mikä tiputti heidät kokonaiskilpailussa kolmanneksi yhteistulokseen +1. Sylman ja Nyberg heittivät -1 ja nousivat kokonaistuloksissa toiselle sijalle yhteistuloksen ollessa tasan par. Aulu ja Matilainen lähtevät sunnuntaihin siis neljän heiton johdossa. Useampikin pari on vain muutaman heiton päässä mitalisijoista, joten tärkeitä heittoja piisaa vielä rutkasti.

Hollemon ja Vesalan johdossa päätöspäivään

MP50-luokassa kärkikolmikko oli avauskierroksen jälkeen todella tasainen. Kärkipaikkaa tuloksella +3 jakoivat viime vuoden hopeamitalisti Pirjo Hollemo (Team Hippo) parinaan Kari Vesala (Talin Tallaajat) sekä viime vuonna pronssia voittaneet Kirsi Kaikkonen (Lohjan Liitokiekkoilijat) ja Heikki Savolainen (Talin Tallaajat). Viime vuoden mestaripari Taina Ylelä ja Maco Moilanen (Joroisten Urheilijat) heitti tuloksen +4.

Hollemo ja Vesala heittivät toisella kierroksella tuloksen +5, joka pitää heidät yhä kokonaiskilpailun kärjessä yhteistuloksella +8. Kaikkonen ja Savolainen (+6) lähtevät sunnuntain päätöspäivään yhden heiton kärkeä perässä yhteistuloksellaan +9. Niin ikään yhteistuloksessa +9 ovat Ylelä ja Moilanen, joten sunnuntaista tulee MP50-luokassa jännittävä, kun kolme kärkiparia on vain yhden heiton sisällä.

Sekaparifrisbeegolfin SM-kisojen pelimuodot

Parifrisbeegolfissa kilpaillaan nimensä mukaisesti parina. Kilpailijat kiertävät rataa kahden kisaparin muodostamissa ryhmissä, joissa vastinparit tuomaroivat pelikumppaniensa peliä.

Kilpailussa on käytössä kolme eri pelimuotoa:

”Alternate shot”-pelimuodossa parin pelaajat heittävät normaalisti vuorotellen ja toinen parista jatkaa aina siitä, mihin parin toisen osapuolen heittämä kiekko on jäänyt. Tämän vuoden SM-kisoissa on käytössä niin sanottu modified alternate throw, jossa on pieniä eroja. Nyt pari saa itse päättää kumpi avaa parittomat ja kumpi parilliset väylät.

”Tough shot”-muodossa molemmat parin pelaajat heittävät avausheitot, minkä jälkeen samassa ryhmässä oleva toinen pari määrää, kummalta kiekolta pari jatkaa peliä. Näin jatketaan, kunnes kiekko on korissa.

”Best shot”-muodossa parin molemmat pelaajat niin ikään heittävät molemmat avausheitot, mutta pari saa itse päättää, kumman kiekolta he jatkavat peliä. Näin jatketaan, kunnes kiekko on korissa.

Teksti: Markus Viljanen

Tervetuloa seuraamaan kilpailua

Yleisöllä on tapahtumaan vapaa pääsy. Turvaväleistä ja hygieniasta tulee pitää huolta sekä jättää reilu etäisyys pelaajiin.

Kilpailun järjestelyistä vastaa Jyväskylän Liitokiekkoilijat yhteistyössä Suomen Frisbeegolfliiton kanssa.

Tulospalvelu: https://discgolfmetrix.com/1736240

Lisätiedot: