Helsingin osakilpailussa jännittävä finaalipäivä

Frisbeegolfin kotimaisen kärkikiertueen Prodigy Disc Pro Tourin ensimmäinen osakilpailu ratkesi finaalipäivän loppukireihin. Kaikki kuusi luokkaa olivat kutkuttavan jännittäviä viimeisille väylille asti.

Avoin luokka jatkoväylille

Finaalikierrokselle kolmannelta sijalta lähtenyt Turun Foren Joonas Aalto piti paikkansa kolmantena vakuuttavalla kierrostuloksella -6 (yhteistulos -18). Aallon kanssa tasatuloksesta lähtenyt kolminkertainen protourin kokonaiskilpailun voittaja Väinö Mäkelä (Dark Flight Disc Golf) nokitti heitolla ja näytti olevan matkalla voittoon. Kärjen takaa kakkoskortista nousi kuitenkin Jyväskylän liitokiekkoilijoide Lauri Lehtinen jakamaan Mäkelän kanssa kärkeä rataennätyksellä -11. Lehtisen kierroksen PDGA-rating 1081 on yksi kaikkien aikojen kovimpia Suomessa heitettyjä kierroksia.

Mäkelä ja Lehtinen lähtivät siis ratkaisemaan kilpailua uusintaväylille. Ensimmäisellä jatkoväylällä (radan väylä 11) molemmat ottivat upeat birdiet. Toisena uusintaväylänä oli väylä 12, johon oli koko kisassa saatu vain kourallinen birdieitä. Mäkelä onnistui tässä haamusuorituksessa ja kuittasi näin itselleen osakilpailuvoiton ja 100 pistettä.

Mäkelä kommentoi: ”Voiton ratkaisi peräksinantamattomuus. Heikon startin jälkeen sain koottua oman pääkopan vielä voittoon asti”.

Salonen vei naisten kaksinkamppailun huippukierroksella

Henna Blomroos (Rauman Frisbee) ja Eveliina Salonen (Valkeakoski Disc Golf) jatkoivat tasaista kilpailua läpi viikonlopun. Voitto ratkesi Salosen eduksi vasta aivan viimeisillä väylillä. Eveliina pelasi haastavat viisi viimeistä väylää kaksi alle parin, kun Blomroos joutui tyytymään samoilta väyliltä tuloksen +3. Näin Salonen voitti neljän heiton erolla ja huippuluokan kierrostuloksella -1.

Salonen kertoi että ”oli kiva päästä pitkästä aikaa pelaamaan ja nähdä muitakin pelaajia. Lähipeliä on harjoiteltu talvella paljon hallissa ja nyt se toimi hyvin. Hennan kanssa oli taas kerran kiva vääntää tasaista kisaa ja aivan varmasti taistelu jatkuu Tampereella kahden viikon päästä.”

Jaetulle kolmannelle sijalle naisten luokassa pelasivat Heidi Laine (LFC) ja Justine Bitka (Mifg Ry).

Mastersluokissa tiukkaa loppuun asti

Nelikymppisissä miehissä viimeiselle kierrokselle lähdettäessä vielä kymmenellä pelaajalla oli täydet mahdollisuudet voittoon. Kärjessä lähtenyt Ville Piippo (Team Hippo) vastasi parhaast alusta ja piti kärjen aina väylälle 13 asti, jossa epäonninen OB tuotti tuplabogeyn. Tässä vaiheessa kärkeen siirtyi Tapani Aulu (Tomoottajat Disc Golf), joka pelasi lopun puhtaasti ja venytti johdon lopulta neljään heittoon. Piippo piti kakkospaikkansa ja kolmossijalle nousi Vikingsin Pasi Vuoristo.

Juuri 40 vuotta täyttänyt Aulu pelasi uransa ensimmäisen kisan mastersluokassa. ”Kanssakilpailijat vitsailivat, että antaa juniorin voittaa, ettei tule heti paha mieli”, kommentoi ensimmäisen A-tierinsä voittanut Aulu.

FP40-luokassa Järvenpään frisbeegolfin Nina Rajala (+33) otti voiton reilummalla erolla Ekenäs IF:n Susanna Virtaseen (+40). Kolmanneksi luokassa sijoittui Annemari Lumppio (Nummelan frisbeeseura).

Rajala kertoi pelanneensa ensimmäistä kertaa pro-tour-tasolla ja onnistuneensa heti hienosti ja olleensa varsin tyytyväinen suoritukseensa kokonaisuudessaan.

MP50-luokassa sijoitukset kärkipäässä vaihtuivat useita kertoja viimeisellä kierroksella. Kärkiheittäjät kirjasivat tuloskortteihinsa kaikkea birdiestä triplabogeyhyn viimeisillä viidellä väylällä ja tilanne eli aivan viimeiseen heittoon saakka. Lopulta voittoon nousi nelossijalta lähtenyt Patrik Ekström (Ekenäs IF) hienolla par-kierroksella. Kakkosija meni jakoon Mikke Haaraselle (Wirmo Disc Golf) ja Juha Pohjalaiselle (Talin Tallaajat) värikkäiden vaiheiden jälkeen.

MP60-luokka ratkesi myös viimeisen väylän viimeiseen heittoon. Kakkossijalta päivään lähtenyt Jari Väyrynen (Bats) nipisti Seppo Kuikan (Talin Tallaajat) 8 heiton johtoa väylä väylältä ja heitto heitolta, kunnes viimeisellä väylällä eroa oli enää 2 heittoa. Väyrysen par ei aivan riittänyt, vaan Kuikka piti paikkansa niukimmalla mahdollisella erolla.

Tour jatkuu seuraavaksi Tampereen osakilpailulla 28.-30.5. ja sen jälkeen vuorossa ovat Turku, Kuopio ja Heinola.

Talin kilpailun tulokset:

Sosiaalinen media

Videotuotanto

• Jokaiselta osakilpailupäivältä tuotetaan videomateriaalia. Videot kultakin kilpailupäivältä julkaistaan jälkituotantona muutaman päivän sisällä päivän päättymisestä: 2 ryhmää MPO:ta ja 1 ryhmä FPO:ta
  • Videotuotantoa julkaistaan Youtube-kanavilla: Natural Born Disc Golfer ja Disc Golf Finland

Kilpailukoosteet

• Suomenkieliset tiedotteet kunkin kisapäivän tapahtumista julkaistaan kiertueen nettisivuilla

Kilpailujen aikataulut

Päiväkohtaiset alustavat aikataulut: https://protour.frisbeegolfliitto.fi/paivakohtaiset-aikataulut/