Parifrisbeegolfin SM-kilpailut 29.-30.8. Laukaassa

Parifrisbeegolfin Suomen mestaruudet ratkotaan Laukaassa Peurungan frisbeegolfradalla 29.-30.8.2020.

Kilpailu koostuu kolmesta kierroksesta. Parifrisbeegolfin Suomen mestaruuksista kilpaillaan yhteensä viidessä eri luokassa: avoimessa luokassa (MPO), naisten avoimessa (FPO), junioreissa (MJ18), 40-vuotiaissa miehissä (MP40) sekä ensimmäistä kertaa 40-vuotiaissa naisissa (FP40).

Puolustavat mestarit mukana useassa eri luokassa

Laukaassa kilpailee useita puolustavia Suomen mestareita viime vuonna Valkeakoskella pelatuista parifrisbeegolfin SM-kilpailuista. Avoimen luokan parikilpailussa mestaruuttaan puolustavat Oskari Vikström (Jyväskylän Liitokiekkoilijat) ja Niklas Anttila (Vuorelan Veikot). Eveliina Salonen (Valkeakoski Disc Golf) ja Henna Blomroos (Rauman Frisbee) puolustavat naisten avoimen luokan mestaruuttaan Laukaassa.

Junioreissa mukana ovat puolustavat SM-hopeamitalistit Jooa Saari (Puskaputtaajat) ja Casper Ahonen (Padasjoen Frisbeegolf). MP40-luokan kilpailuun osallistuvat puolestaan muun muassa viime vuonna parifrisbeegolfin SM-hopealle sijoittunut Kalle Lehto (Frisbeegolfseura Kouvolan Lentävät Lautaset), tällä kertaa parinaan Tommi Nyberg (Talin Tallaajat), sekä viimevuotinen pronssipari Pasi Karhu (Valkeakoski Disc Golf) ja Mika Koljonen (Disc Golf Hyvinkää).

FP40-luokassa kilpaillaan ensi kertaa Suomen mestaruudesta. Mukaan kilpailuun ovat ilmoittautuneet parina muun muassa FP50-luokan tuore Suomen mestari Kirsi Kaikkonen (Lohjan Liitokiekkoilijat) ja FP40-luokan SM-hopeamitalisti Anna Elo (Liitokiekkoseura Mustavaris).

Kilpailu Disc Golf Metrixissä

Parifrisbeegolfissa kilpaillaan nimensäkin mukaisesti parina. Kilpailijat kiertävät rataa kahden kisaparin muodostamissa ryhmissä, joissa vastinparit tuomaroivat pelikumppaniensa peliä. Kilpailussa on käytössä kolme eri pelimuotoa.

• ”Alternate shot”-pelimuodossa parin pelaajat heittävät vuorotellen. Toinen parista jatkaa aina siitä, mihin parin toisen osapuolen heittämä kiekko on jäänyt.
  • ”Tough shot”-muodossa molemmat parin pelaajat heittävät avausheitot, minkä jälkeen samassa ryhmässä oleva toinen pari määrää, kummalta kiekolta pari jatkaa peliä. Näin jatketaan, kunnes kiekko on korissa.
  • ”Best shot”-muodossa parin molemmat pelaajat niin ikään heittävät molemmat avausheitot, mutta pari saa itse päättää, kumman kiekolta he jatkavat peliä. Näin jatketaan, kunnes kiekko on korissa.