Ähtärissä ratkottiin frisbeegolfin junioriluokkien Suomen mestaruudet

Frisbeegolfin junioriluokkien SM-kilpailut järjestettiin 1.-2.8.2020 Ähtärissä, Mustikkavuoren frisbeegolfradalla. Viikonlopun aikana ratkottiin yhteensä neljän eri luokan Suomen mestaruudet: 18-vuotiaiden poikien (MJ18) ja tyttöjen (FJ18) sekä 15-vuotiaiden poikien (MJ15) ja tyttöjen (FJ15).

Ähtärin Urheilijoiden järjestämä SM-kilpailu koostui kolmesta kierroksesta, joista kaksi ensimmäistä pelattiin lauantaina ja kilpailun huipentanut finaalikierros sunnuntaina.

Davidsson ja Kindstedt uusivat mestaruutensa

FJ18-luokassa Olivia Kindstedt (Porvoon Frisbeegolfseura) voitti toisen perättäisen Suomen mestaruutensa. Kilpailua avauskierrokselta saakka johtaneen Kindstedtin voittotulos oli 220 heittoa (+16). Toiseksi kilpailussa sijoittui Vampulan Urheilijoiden Anni Mäkelä (233, +29). Viime vuonna Mäkelä voitti FJ15-luokan SM-kultaa. Sonja Laine (Jyväskylän Liitokiekkoilijat) piti hänkin sijoituksensa finaalikierroksella, ja otti SM-pronssia (247, +43).

Olivia Kindstedt. Kuva: Petri Anttiroiko

MJ18-luokan kilpailussa mestaruuttaan puolustanut Daniel Davidsson (Tampereen frisbeeseura) jatkoi vahvassa vireessä myös finaalikierroksella. Päätöspäivänä Davidsson heitti kisaviikonlopun parhaan kierroksensa lukemiin 9 alle parin. Vakuuttavalla vireellään Davidsson vei myös toistamiseen luokan Suomen mestaruuden. Ähtärissä voitto irtosi huimalla kokonaistuloksella 180 heittoa (-24).

Daniel Davidsson. Kuva: Petri Anttiroiko

Luokan kakkossijasta käytiin useamman pelaajan voimin erittäin tasaväkistä kamppailua. Tasaisessa otatuksessa lopulta kolme pelaajaa päätyi jakamaan SM-hopeasijan tuloksella 193 heittoa (-11). SM-hopealle sijoittuivat Leevi Isotalo (Ylöjärven Ryhti), Ricko Kokko (Nastola Woodpeckers Disc Club) ja Samuli Rantanen (Liitokiekkoseura Mustavaris).

Luukkonen ja Oikarinen 15-vuotiaiden mestareiksi

MJ15-luokan kilpailua neljän heiton turvin johtanut Elias Luukkonen (Puskasoturit) piti etumatkansa myös finaalikierroksella. Viime vuonna hopealle sijoittunut Luukkonen kirkasti näin sijoituksensa SM-kultaan. Luukkosen voittotulos oli 185 heittoa (-19). Viime vuoden SM-pronssimitalisti Ossi Valkeajärvi (Frisbeegolfseura 7k) puolestaan pelasi finaalikierroksella viikonlopun parhaan kierroksensa 8 alle parin, ja nousi tämän myötä hopeasijalle (189, -15). Mikael Hautala (Frisbeegolf Ruka) puolestaan nappasi ensimmäisen SM-mitalinsa oltuaan kolmas (194, -10).

Elias Luukkonen. Kuva: Petri Anttiroiko

FJ15-luokassa Sanni Oikarinen (Arctic Circle Disc Golf) pelasi nousujohteisesti parhaan kierrostuloksensa päätöspäivänä. Kokonaistuloksissa Oikarinen johti kilpailua finaalikierrokselle tultaessa, ja piti asemansa loppuun saakka. Viime vuonna SM-pronssille sijoittunut Oikarinen voitti mestaruuden tuloksella 276 heittoa (+72). Oulun frisbeeseuran nuori lupaus Jemina Koskela sijoittui puolestaan SM-hopealle (+125).

Sanni Oikarinen. Kuva: SFL / Heikki Saunanen

Tulokset Disc Golf Metrixissä