Vuoden junioriksi valittu Anni Mäkelä aikoo ottaa itsestään kaiken irti frisbeegolfaajana

Suomen frisbeegolfliitto palkitsi helmikuussa vuoden 2019 parhaita frisbeegolfareita. Vuoden juniorin palkinnon pokannut Anni Mäkelä on ehtinyt harrastaa lajia aktiivisesti nyt noin viiden vuoden ajan.

Nuori lahjakkuus löysi tiensä frisbeegolfväylille varsin tyypillisellä tavalla – perheen esimerkin kautta.

“Isäni ja veljeni harrastivat ja lähdin aikanaan heidän mukaansa kierrokselle. Huomasin nopeasti, että heittely olikin aika kivaa ja aloin heittää jatkossa koko ajan vain enemmän. Jonkin aikaa heitin vain perheeni kanssa ja minua sai hieman houkutella kisaamaan, mutta ei se sitten lopulta kovin kauaa ottanut, kun osallistuin viikkokisoihin”, Mäkelä muistelee.

“Frisbeegolf tuntui alusta asti helpolta ja luontevalta. Muitakin kiinnostuksen kohteita on ollut, mutta frisbeegolf on nyt ainoa harrastukseni”.

Mäkelä on kehittynyt vauhdilla ja muiden perheenjäsenten etumatka on hiljalleen kurottu umpeen.

“Isän ohi on jo menty ja jos sattuu hyvä päivä kohdalle, niin velikin jää toiseksi. Riippuu toki vähän, millaisella radalla pelaamme.”

Anni Mäkelä. Kuva: SFL / Marika Salmi

Mäkelän perhe asustaa Alastarolla, pienellä paikkakunnalla Varsinais-Suomessa. Entinen Suomen kunta on nykyään osa Loimaata. Vaikka piirit pienet ovatkin, on lähiseudulla varsin kiitettävästi ratoja, kiitos Suomen alati kasvavan lajikulttuurin. Alastaro sai myös oman ratansa, kun 10-väyläinen rata valmistui viime vuonna.

“Viime syksynä valmistunut rata on houkutellut mukavasti uusia ihmisiä heittämään. On täällä hyvin frisbeegolfväkeä, vaikka pienempi paikkakunta onkin”, Mäkelä kertoo.

Mäkelä pitää Vampulan 28-väyläistä metsärataa kotiratanaan, mutta myös oman kylän rata on tullut varsin tutuksi – onhan Mäkelän perhe ollut vahvasti mukana sen perustamisessa.

“Isäni ja veljeni suunnittelivat radan muutaman muun paikallisen kanssa ja otin itsekin hieman osaa. Alastaron Rotaryklubi oli myös paljolti mukana.”

Nelinkertainen Suomen mestari

Mäkelä täytti tämän vuoden tammikuussa 16 vuotta, mutta nuoresta iästään huolimatta hän on jo nelinkertainen Suomen mestari. Hän on voittanut alle 15-vuotiaiden tyttöjen Suomen mestaruuden peräti kolme kertaa, mutta uran toistaiseksi suurin saavutus irtosi elokuussa 2019, kun tuloksena oli voitto amatöörien SM-kisoissa Sipoossa. Mestaruus heltisi FA1-luokassa lopulta kahden heiton erolla toiseksi tulleeseen Maria Asikaiseen.

Mäkelä lähti kyseisiin kisoihin varsin maltillisin tavoittein – sillä ennakkoasetelmien pohtimiseen ei oltu liiemmin aikaa uhrattu.

“Lähdin amatöörien SM-kisoihin ilman minkäänlaisia tavoitteita. Ideana oli vain katsoa miten pärjään. Ensimmäisen kierroksen jälkeen olin kuitenkin niin hyvissä asetelmissa, että tavoitteeni nousivat korkeammalle kisan edetessä. Se oli vähän sellainen kokeilu, mikä päättyikin odotettua paremmin”, Mäkelä toteaa.

Anni Mäkelä. Kuva: SFL / Marika Salmi

Kuluvalla kaudella Mäkelä on kilpaillut toistaiseksi varsin vähän. Kesäkuun lopussa Raaseporissa pelatusta Piazza Openista tuloksena oli toinen sija ja samaa sijoitusta kirjattiin tuloskorttiin myös Tampereen Wild Card Openissa.

“Kisakausi lähti hyvin liikkeelle, varsinkin, jos vertaa viime vuoden huonoon aloitukseen. Tulokset ovat olleet hyviä, mutta on sellainen tunne, että pystyn kyllä parempaankin”, Mäkelä analysoi”.

“Olen treenannut paljon ja olen nostanut treenimääriä varsinkin nyt, kun junioreiden SM-kisat lähestyvät.”

Junioreiden SM-kisat pelataan elokuun ensimmäisenä viikonloppuna Ähtärissä. Mäkelä kilpailee tuolloin ensimmäistä kertaa SM-tasolla FJ18-luokassa. Viikko Ähtärin kisojen jälkeen ovat puolestaan vuorossa avoimen luokan SM-kilpailut Sipoossa.

“Ähtärissä Kindstedtin Olivia ja Laineen Sonja ovat varmasti yksiä kovimmista vastuksista. En ole Ähtärissä koskaan aiemmin heittänyt, mutta siellä on toki harjoituskierroksia ennen varsinaista kilpailua. Lähden hyvillä fiiliksillä kisaan ja toivottavasti kamppailen kärkisijoista”.

“Avoimen SM-kisoihin osallistun ensimmäistä kertaa. Siellä on jo niin kovia pelaajia, että on vaikea arvioida, millaiset tavoitteet sinne olisivat realistiset. Katsotaan sitten, miten lähtee sujumaan.”

Pitkäjänteisen työn kautta huipulle

16-vuotiaan Mäkelän uran parhaat vuodet ovat vielä edessä päin, eikä kiirettä ole vielä mihinkään. Kehittyminen mahdollisimman hyväksi pelaajaksi on keskiössä, ja tuohon tavoitteeseen pääsee hiljalleen, askel kerrallaan.

“Olisi myös hienoa päästä kiertämään ulkomaille, sillä en ole Suomen ulkopuolella vielä kisannut. Tietty Jenkkeihin olisi joskus todella siistiä päästä, mutta on tässä toki lähempänäkin mahdollisuuksia, esimerkiksi Ruotsissa ja Virossa.

“Kämmenheitto on vielä sen verran heikko, että siihen pitäisi panostaa. Puttaamiseen olisi myös hyvä saada enemmän varmuutta, ettei taso ailahtelisi liikaa eri päivinä. Draivien pituus minulla on jo suhteellisen hyvä, mutta lisämetrit tekisivät siihenkin hyvää. Jos saan otettua itsestäni kaiken irti frisbeegolfissa, niin se olisi hienoa. Aion harjoitella pitkäjänteisesti sen eteen”, Mäkelä linjaa päättäväisesti.

Kuka?

Anni Mäkelä