Olivia Kindstedtin ensimmäinen kilpailukausi tuotti heti Suomen mestaruuden

Suomen frisbeegolfliitto teki alkuvuodesta perinteiset Vuoden parhaat -valintansa. Vuoden läpimurto 2019 -kunniamaininnan sai porvoolainen Olivia Kindstedt.

Suomen frisbeegolfliiton Vuoden läpimurto 2019 -palkinnon pokannut porvoolainen Olivia Kindstedt oli iloisesti yllättynyt saamastaan tunnustuksesta.

“Olin innoissani, kun sain tietää palkinnosta. Onhan tämä nyt iso juttu, kun olen harrastanut lajia vasta niin vähän aikaa. Se toi lisämotivaatiota ja olen nyt keväälläkin ollut aktiivisesti heittämässä, melkein joka päivä. Heittely on samalla myös hyvä tapa purkaa stressiä”, Kindstedt toteaa.

Yleisurheilusta hyvä pohja frisbeegolfiin

Huhtikuussa 17 vuotta täyttänyt Kindstedt aloitti frisbeegolfin noin kaksi vuotta sitten isänsä vanavedessä. Alkuun hän lähti heittelyseuraksi huvikseen, mutta tekemiseen tuli nopeasti myös astetta totisempaa sävyä. Urheilutausta on antanut hänelle toimivat eväät nykyiseen harrastukseen.

“Toissa kesänä lähdin ensimmäisiä kertoja isäni mukaan heittelemään ja ensimmäisenä talvena aloitin sitten viikkokisoissa käymisen. Sain viikkokisoista lisää intoa heittelyyn ja kävin todella paljon radalla, yleensä jopa viidestä kuuteen kertaan viikossa.”

Kuva: Juho Vuotila

“Minulla on yleisurheilutaustaa heittolajien parissa ja varsinkin kiekonheitosta sain hyvän pohjan frisbeegolfiin. Heittäminen on lajeissa aika samanlaista, mutta frisbeegolfissa tekniikka on ikään kuin väärin päin. Voimaa minulla on ja sain heti alkuun mukavasti pituutta heittoihin, mutta tekniikka ei ollut alkuun vielä hallussa”, Kindstedt taustoittaa.

Nykyään nuoren lukiolaisen vapaa-aika menee pitkälti frisbeegolfin parissa, eikä tie vie enää heittorinkiin kovinkaan usein. Lajivaihdos on ollut kuitenkin varsin mieluinen.

“Yleisurheilukentillä minulla ei muutenkaan ollut juuri kavereita, joiden kanssa treenata. Frisbeegolfissa on mukavampaa, kun voi aina pyytää jonkun mukaansa kierrokselle”, Kindstedt tuumaa.

Nopealla tahdilla menestyksen makuun

Viime kesä oli Kindstedtille erittäin suotuisa. Elokuun ensimmäisenä viikonloppuna hän osallistui Riihimäellä uransa ensimmäisiin SM-kisoihin ja vei heti kotiin FJ18-luokan Suomen mestaruuden neljän heiton erolla Silva Saariseen.

“Olin voitostani aika yllättynyt, sillä minulla ei ollut kovin hyvä fiilis sen aikaiseen heittooni”, Kindstedt naurahtaa.

“Tuli siellä toki onnistumisiakin, mutta vähän sellaista ylä- ja alamäkeä se kilpailu oli kokonaisuudessaan. Aloitin viimeisen kierroksen mandomissillä ja alku oli siinä muutenkin hieman nihkeä. Sinne sisältyi yhdelle väylälle peräti +4, mutta loppuvaiheessa otin enemmän birdieitä.”

Kuva: Juho Vuotila

Myöhemmin samassa kuussa pelattiin Sipoossa amatöörien SM-kisat, jossa Kindstedt sijoittui FA1-luokassa viidenneksi.

“Se kilpailu meni yläkanttiin, sillä odotin ennakkoon olevani sijoilla 7.- 8. Viimeisellä kierroksella satoi aika paljon, mutta se ei minua haitannut ja sain heitettyä sillä kierroksella parhaan tuloksen kaikista naispelaajista. Sade ei minua juuri haittaa, vaan pystyn heittämään säällä kuin säällä.”

Tulevaisuuden tavoitteet lajin parissa vielä auki

Kindstedt oli jo hyvää vauhtia matkalla tämän vuoden elokuussa Tšekissä järjestettäviin frisbeegolfin EM-kisoihin, mutta koronavirus siirsi arvokisat vuodella eteenpäin. Tšekin reissu olisi ollut hänelle ensimmäinen kilpailu ulkomailla.

Kuva: Marika Salmi

Kilpailuita Kindstedt ehtii heittää tulevaisuudessa vielä mittavan määrän, mutta nyt on hyvää aikaa harjoittelulle ja itsensä kehittämiselle.

“Pikkuhiljaa tässä koetetaan kehittyä kohti huippua, mutta ei minulla mitään sen suurempia odotuksia tulevaisuuteen ole. Tällä hetkellä aion yksinkertaisesti vain kehittyä paremmaksi. Jos aivan huipulle haluan tähdätä, niin jokaisella osa-alueella pitäisi kehittyä paljon.”

Kuka?

Olivia Kindstedt