SM-viikolla 2021 kilpaillaan pituusheiton SM-mitaleista

Suomen frisbeegolfliitto ry on ilmoittautunut ensimmäistä kertaa mukaan SM-viikolle. SFL tuo monilajitapahtumaan toteutettavaksi frisbeen pituusheiton SM-kilpailut.

SM-viikko on urheilun monilajitapahtuma, jossa neljän päivän aikana tuhannet urheilijat kilpailevat omien lajiensa SM-mitaleista. SM-viikko on järjestetty vuosittain vuodesta 2016 alkaen.

Vuoden 2021 tapahtuma järjestetään Salossa 1.-4.7.2021. SM-viikko toteutetaan Suomen Olympiakomitean sekä mukana olevien lajien ja lajiliittojen välisenä yhteistyönä. Operatiivisesta toteutuksesta vastaa KOKO Tapahtuma OSK yhdessä Ylen ja isäntäkaupungin kanssa.

Salon SM-viikon toteutukseen valikoitui mukaan frisbeen eri kenttälajeista pituusheitto. Edelliset kenttälajien SM-kilpailut on järjestetty vuonna 2010 Oulussa. Pituusheiton SM-kilpailuja organisoi SFL:n hallitus ja henkilökunta yhdessä salolaisten frisbeetoimijoiden kanssa.

Kilpailuformaatti

Pituusheiton SM-kilpailuiden ja karsintakilpailuiden formaatiksi on suunniteltu seuraavaa:

• Kaksi kilpailuluokkaa (naiset ja miehet)
  • 2-3 kappaletta etukäteen järjestettäviä, yksipäiväisiä karsintakilpailuja loppuvuodesta 2020 ja/tai keväällä 2021
  • Lisäksi viimeinen karsintakilpailu järjestetään Salossa, alustavasti tapahtumaviikolla
  • Karsinnoista jatkoon päässeet pelaajat jatkavat Salossa järjestettävään erävaiheeseen, joka huipentuu SM-finaaleihin
  • Sekä karsintakilpailut että finaalitapahtuma sanktioidaan virallisiksi kilpailuiksi (sanktiointitaho: World Flying Disc Federation), joten niissä on mahdollisuus rikkoa esimerkiksi ikäkausiennätyksiä.

Virallinen sanktiointi asettaa karsintakilpailuiden ja finaalitapahtuman toteutukselle tiettyjä vaatimuksia. Kilpailuolosuhteiden kannalta keskeistä on tasainen, esteistä vapaa ja pitkille heitoille riittävän laaja kilpailupaikka. Käytettävää kilpailualustaa ei ole määritelty (voi siis olla esim. hiekkakenttä, matalaksi leikattu nurmialue, tekonurmi). Pelaajien suoritukselle on oltava käytettävissä viisi heittoaluetta (koko: 3 x 3-15 metriä, alueiden välissä vähintään 6 metriä).

Tiivistelmään pituusheiton sääntövaatimuksista voi lukea tarkemmin täältä.

SFL kartoittaa karsintakilpailuiden järjestäjiä

Nyt SFL kartoittaa karsintakilpailuiden järjestämisestä kiinnostuneita jäsenseuroja ja kilpailunjärjestäjiä eri puolilta Suomea. Mikäli seuranne on kiinnostunut karsintakilpailun järjestämisestä, pyydämme teitä täyttämään oheisen lomakkeen. Ilmoittautuminen lomakkeen kautta on auki 30.4.2020 saakka.

Linkki ilmoittautumislomakkeelle.

Tässä vaiheessa SFL siis kartoittaa järjestämisestä kiinnostuneet tahot. Ilmoittautumisen päätyttyä jatkamme keskustelua karsintojen järjestämisestä kiinnostuksensa ilmaisseiden toimijoiden kanssa sekä teemme lopulliset valinnat karsintakilpailuiden järjestäjiksi.

Lisätiedot

Kilpailuiden toteutusvaatimusten ja yksityiskohtien osalta yhteyshenkilönä toimii Mikko Kaakinen (040 750 5555).

Muissa asioissa yhteyshenkilönä toimii Anniina Ihamäki (toiminnanjohtaja@frisbeegolfliitto.fi / 050 596 0310).

Vuonna 2018 Oulun pro-tourin yhteydessä kisailtiin pituusheitossa. Kuva: SFL / Kajsa Wickström