Vuoden parhaat 2019 valittu

SFL:n hallitus on tehnyt perinteiset Vuoden parhaat -valintansa.

Vuoden naisurheilija: Eveliina Salonen

• FPO, MM-hopeaa 2019

Eveliina Salonen. Kuva: SFL / Tomi Mäkipää

Eveliina Salonen voitti upeasti naisten avoimen luokan MM-hopeaa Peoriassa, Yhdysvalloissa järjestetyissä MM-kilpailuissa. Kaudella 2019 Salonen nappasi myös kansallisen pro-tourin kokonaisvoiton luokassaan, naisten avoimen luokan SM-hopeaa sekä parifrisbeegolfin SM-kultaa yhdessä Henna Blomroosin kanssa.

Salonen oli myös Urheilutoimittajain Liiton valinta vuoden 2019 parhaaksi frisbeegolfurheilijaksi.

Vuoden miesurheilija: Väinö Mäkelä

• MPO, Prodigy Disc Pro Tour 2019 -kokonaiskiertueen voitto

Väinö Mäkelä. Kuva: SFL / Tomi Mäkipää

Väinö Mäkelä voitti kaudella 2019 frisbeegolfin kotimaisen kärkikiertueen, Prodigy Disc Pro Tourin, avoimen luokan kokonaiskilpailun toista kertaa peräkkäin. Mäkelä kilpaili yhteensä kolmessa kiertueen osakilpailussa napaten yhden voiton sekä kaksi kakkossijaa. Kauden aikana palkintokaappi täydentyi myös muun muassa sekaparifrisbeegolfin SM-pronssilla Tinja Väisäsen kanssa.

Vuoden 2019 viimeisessä ratingtilastossa Mäkelä on suomalaispelaajien tilaston kärkitilalla.

Vuoden juniori: Anni Mäkelä

• FJ15, SM-kultaa
  • FA1, SM-kultaa

Anni Mäkelä. Kuva: SFL / Marika Salmi

Vampulan Urheilijoita edustava Anni Mäkelä nappasi kaudella 2019 kolmannen peräkkäisen Suomen mestaruutensa FJ15-luokassa. Huimaa juniorimenestystä niittänyt Mäkelä täydensi vuonna 2019 palkintokaappiaan myös toisen luokan SM-kultapokaalilla, voittaessaan Sipoossa FA1-luokan Suomen mestaruuden.

Vuoden läpimurto: Olivia Kindstedt

• FJ18, SM-kultaa

Olivia Kindstedt. Kuva: Juho Vuotila

Porvoon Frisbeegolfseuraa edustava 16-vuotias Olivia Kindstedt pelasi vuonna 2019 ensimmäisen kautensa lisenssipelaajana. Avauskausi oli hyvin menestyksekäs ja nousujohteinen.

Orimattilan Amateur Series -SM-karsintakilpailusta Kindstedt saavutti paikan FJ18-luokan SM-kilpailuun karsinnan kakkossijallaan. Kuukautta myöhemmin Riihimäen SM-kilpailuissa sijoitus kirkastui, kun Kindstedt nappasi upeasti SM-kultaa. Amatööriluokkien SM-kilpailuissa FA1-luokassa Kindstedt oli puolestaan viides.

Vuoden frisbeegolfteko: Joukkuefrisbeegolfin MM-kultajoukkue

Kuva: Margit Kurvits

Joukkuefrisbeegolfin MM-kilpailut järjestettiin elokuussa Virossa. Suomen joukkue suuntasi MM-kilpailuihin ennakkosuosikkina — ja piti pintansa. Kilpailuihin otti osaa yhteensä 17 eri maata. Suomi pelasi kilpailuissa yhteensä kahdeksan ottelua, alkulohkosta finaaliin saakka. Finaalikierroksella Suomi löi Saksan joukkueen ja nappasi maailmanmestaruuden.

Suomen joukkueessa pelasivat Janne Hirsimäki (kapteeni), Niklas Anttila, Jesse Nieminen, Teemu Nissinen, Mikael Räsänen, Oskari Vikström, Mikael Hyväri ja Sini Lindholm.

Vuoden jäsenseura: Lords of Disc Golf

Valinta vuoden jäsenseuraksi vuosimallia 2019 on aktiivista frisbeegolftoimintaa Heinolan seudulla jo vuodesta 2001 järjestänyt Lords of Disc Golf. Paikallisesti seura on panostanut runsaasti Kippasuon kolmen frisbeegolfradan kehittämiseen sekä pienempien ratojen rakentamiseen alueelle.

Seura järjestää aktiivisesti monipuolista toimintaa, muun muassa viikkokilpailuja, ohjauksia ja lajiesittelyjä. Vuonna 2019 seura perusti myös paikallisesti toimivan naisjaoston madaltamaan kynnystä frisbeegolfin aloittamiseen.