Prodigy Disc Pro Tourin osakilpailu Oulussa huipentui — Mäkelä nousi avoimen luokan voittoon

Frisbeegolfin kotimaisen kärkikiertueen Prodigy Disc Pro Tourin kolmas osakilpailu pelattiin 3.-4.8.2019 Oulussa. Päätöspäivänä sunnuntaina Virpiniemen radalla pelattiin osakilpailun kolmas ja samalla viimeinen kierros.

Mäkelä nousi osakilpailuvoittoon

Avoimessa luokassa laukaalaisseura Puskaputtaajia edustava Väinö Mäkelä lähti finaalikierrokselle viiden heiton takaa-ajoasemasta kilpailua johtaneeseen Mikael Räsäseen (Deep in the Forest, Kuopio) nähden. Päätöspäivänä Mäkelä oli pelaajajoukosta terävimmässä vedossa ja pelasi parhaan sunnuntaina Virpiniemessä nähdyn, bogey-freen kierroksen lukemiin 53 heittoa (-12).

Avoimen luokan kärkikortti lähdössä kierrokselleen. Kuva: SFL / Kajsa Wickström

Mainiolla finaalipäivän vireellään Mäkelä nousi osakilpailun voittajaksi lukemin 164 heittoa (-31). Kahdesta kiertueen ensimmäisestä osakilpailusta Mäkelällä on plakkarissaan kakkossijat.

Väinö Mäkelä. Kuva: SFL / Kajsa Wickström

Räsänen jäi Mäkelästä lopulta kaksi heittoa, ollen toinen lukemin 166 heittoa (-29). Kolmanneksi sijoittui toinen pohjoissavolainen, siilinjärveläisseura Vuorelan Veikkoja edustava Niklas Anttila tuloksella 171 heittoa (-24). Nelossijan jakavat Lauri Lehtinen (Jyväskylän Liitokiekkoilijat) ja Jesse Nieminen (Vuorelan Veikot) jäivät Anttilasta vain yhden heiton päähän.

Eskeliselle voitto naisten avoimessa luokassa

Naisten avoimen luokan piikkipaikalla oli avauspäivän jälkeen Oulun frisbeeseuraa edustava Jenni Eskelinen. Eskelinen jatkoi varmoja otteitaan myös päätöskierroksella, ja voitti osakilpailun lukemin 202 heittoa (+7).

Naisten avoimen luokan kärkikolmikko, vasemmalta lukien: Maija Laitinen, Jenni Eskelinen ja Heidi Laine. Kuva: SFL / Kajsa Wickström

Kakkos- ja kolmossijasta nähtiin tiukka otatus luokan muiden kilpailijoiden välillä. Päivän parhaaseen kierrostulokseen 66 heittoa (+1) ylsi Mikkelin Frisbeegolfia edustava Heidi Laine. Mainiolla kirillään Laine nousi kilpailussa toiselle sijalle lukemin 210 heittoa (+15). Kolmanneksi sijoittui Maija Laitinen (Rovaniemen Rolffarit) lukemin 212 heittoa (+17).

Sylman, Hämäläinen ja Kälkäjä pitivät johtoasemansa

FP40-luokassa Kristiina Sylman (Talin Tallaajat) otti kolmannen perättäisen osakilpailuvoittonsa tämän vuoden pro-tourilla. Sylman vei voiton nimiinsä lukemin 238 heittoa (+43). Toiseksi sijoittui Riitta Savolainen (Frisbeegolfseura Kouvolan Lentävät Lautaset) 241 heitolla (+46).

Kristiina Sylman. Kuva: SFL / Kajsa Wickström

Aiemmissa kiertueen osakilpailuissa kakkos- ja kolmossijat pelannut Marko Hämäläinen (Hämeenlinnan Discaajat) nappasi sarjan jatkeeksi osakilpailuvoiton. Avauspäivän jälkeen johtanut Hämäläinen vei ykkössijan lukemin 182 heittoa (-13). Toiseksi sijoittui Mikko Makkonen (Joen Liitokiekko) 184 heitolla (-11) ja kolmanneksi Kalle Lehto (Frisbeegolfseura Kouvolan Lentävät Lautaset) 190 heitolla (-5).

MP50-luokan kilpailua avauspäivän jälkeen johtanut Jukka Kälkäjä (Oulun Bogitikat) ei luovuttanut sunnuntain kierroksella johtoasemaansa. Oulun pro-tourin voitto irtosi yhteistuloksella 203 heittoa (+8). Voittomarginaali toiseksi nousseeseen Jukka Määttään (Kempeleen Frisbeeseura) oli yksi heitto. Kolmanneksi sijoittui Jari Niskanen (Oulun frisbeeseura) 206 heitolla (+11).

Kuva: SFL / Kajsa Wickström

Neljästä osakilpailusta koostuvan Prodigy Disc Pro Tourin finaaliosakilpailu pelataan 31.8.-1.9. Kuopiossa Tahkovuoren radalla.