Ensimmäinen Amateur Series -SM-karsintakilpailu pelattiin Ähtärissä

Kauden ensimmäinen frisbeegolfin Amateur Series -SM-karsintakilpailu pelattiin Ähtärissä Mustikkavuoren frisbeegolfradalla 4.-5.5.2019. Turnausvoittojen ja pokaalien lisäksi kilpailuissa panoksena olivat paikat junioreiden ja amatöörien SM-kilpailuihin. Kilpailun järjestelyistä vastasi Ähtärin Urheilijoiden frisbeegolfjaosto.

Kaksipäiväisessä kilpailussa pelattiin yhteensä kolme kierrosta 18-väyläisellä radalla. Erityisesti kilpailuiden avauspäivää sävytti kolea ja vaihteleva sää.

Juniorit esittelivät varmoja otteitaan

18-vuotiaissa junioreissa (MJ18) Jyväskylän Liitokiekkoilijoiden kolmikko Lauri Lehtinen, Matias Puikkonen ja Otto Lehtonen oli loistavassa vireessä sunnuntaina. Kolmikosta parhaan finaalikierroksen pelasi Lehtonen, lukemin 53 heittoa (-6), Lehtinen ja Puikkonen käyttivät kumpikin kierrokseen yhden heiton enemmän. Lehtinen, Puikkonen ja Lehtonen olivat myös kokonaiskilpailun kolme parasta. Lehtinen voitti tuloksella 157 heittoa (-20), Puikkonen oli toinen ja Lehtonen kolmas. Lehtinen vastasi koko viikonlopun parhaasta kierrostuloksesta pelattuaan lauantaina toisen kierroksensa 50 heitolla (-9).

Multian Jyskettä edustava Timi Huisman nappasi 15-vuotiaiden (MJ15) kilpailun johtopaikan haltuunsa lauantain päätteeksi, ja onnistui pitämään asemansa loppuun saakka. Huisman pelasi hienon kauden avauksen voittaen yhteisheitoin 192 (+15). Toiseksi sijoittui Aaro Huttunen (Disc Golf Hyvinkää) ja kolmanneksi Rasmus Puikkonen (Jyväskylän Liitokiekkoilijat).

18-vuotiaiden tyttöjen (FJ18) ykkönen oli Sonja Laine (Jyväskylän Liitokiekkoilijat) yhteistuloksella 211 heittoa (+34), toiseksi sijoittui Hanna Könssi (Puskaputtaajat, Laukaa). 15-vuotiaissa tytöissä (FJ15) voitto meni myös Jyväskylän Liitokiekkoilijoiden edustajalle, Sinna Talvensolalle lukemin 239 heittoa (+62).

Koleasta kelistä huolimatta Ähtärissä käytiin mainiot taistot SM-kisapaikoista. Kuvassa FJ18-luokan ykkönen Sonja Laine Jyväskylän Liitokiekkoilijoista. Kuva: SFL / Heikki Saunanen

Talvitie ja Kivimäki säilyttivät johtoasemansa

MA1- ja FA1-luokissa avauspäivän jälkeen johtaneet pelaajat pitivät pintansa, ja veivät turnausvoitot kotiin. FA1-luokassa voiton yhteistuloksella 198 heittoa (+21) nappasi Sipoon Discstroyersin Vilma Kivimäki ennen Heidi Helin-Harista (Valkeakoski Disc Golf). Sekä Kivimäki että Helin-Harinen pelasivat sunnuntaina viikonlopun parhaat kierroksensa.

Jonne Talvitie (Frisbeegolf Club Keinukallio) voitti MA1-luokan kilpailun yhteistuloksella 174 heittoa (-3). Jani Korvenala (Frisbeegolfseura 7k, Turku) nousi kolmannelta sijalta hopealle. Jaetulle kolmannelle sijalle sijoittuivat Teemu Pietarinen (Joen Liitokiekko, Joensuu) sekä Markus Virkki (FrisbeeGolfClub Hyrylä).

Kuva: SFL / Heikki Saunanen

Masteriluokissa nähtiin hienoja nousuja kärkisijoille

40-vuotiaissa naisissa (FA40) voiton vei Jenni Grönvall (Team Hippo, Espoo) ennen toiseksi sijoittunutta Heidi Könssiä (Puskaputtaajat, Laukaa) ja kolmanneksi sijoittunutta Sari Töyrälää (Hämeenlinnan Discaajat). Grönvall oli päätöskierrokselle lähdettäessä kolmannella sijalla, mutta puristi mainiolla finaalipäivän vedollaan kilpailun voittoon yhteisheitoin 229 (+52).

MA40-luokassa avauspäivän jälkeen johtanut Marko Kindstedt (Porvoon Frisbeegolfseura) piti asemansa loppuun saakka ja voitti kilpailun tuloksella 176 heittoa (-1). Kilpailun hopeasijan jakoi peräti kolme kilpailijaa: avauspäivän jälkeen toisena ollut Jani Toivonen (Disc Golf Club Provinssi) sekä hienoa nousua tehneet Markku Kivelä (Frisbeegolf Petäjävesi) ja Kalle Tapola (Pirkkalan Frisbeeseura Aviaattorit).

50-vuotiaiden (MA50) kilpailun voitti Sami Wirkkula (Pirkkalan frisbeeseura Aviaattorit) yhteisheitoin 193 (+16). Toiseksi sijoittui Mika Lehtonen (FrisbeeGolfClub Hyrylä) ja kolmanneksi viidenneltä sijalta tulosluetteloa ylöspäin kivunnut Marko Suvanto (Mäntsälän Frisbeegolf).

Kauden ensimmäinen Amateur Seris -SM-karsinta pelattiin Mustikkavuoren radalla Ähtärissä. Seuraavan kerran Amateur Seriesin merkeissä pelataan Raaseporissa. Kuva: SFL / Heikki Saunanen

Seuraava Amateur Series -SM-karsintakilpailu järjestetään 1.-2.6. Raaseporissa Urheiluopisto Kisakeskuksessa. Junioreiden SM-kilpailut järjestetään 3.-4.8. Riihimäellä ja amatööriluokkien SM-kilpailut 9.-11.8. Sipoossa.