Amatööriluokkien SM-kilpailut Tahkolla

Kuopiossa Tahko Golfin New Coursen kentällä pelataan 21.-23.9.2018 frisbeegolfin amatööriluokkien SM-kilpailut. Kilpailuihin osallistumiskelpoisia ovat amatööristatuksella pelaavat frisbeegolfpelaajat.

Frisbeegolfin SM-kilpailuvuosi 2018 huipentuu Tahkon SM-kilpailuihin. Aiemmin tänä vuonna mestaruuksista on mitelty jo avoimissa luokissa, junioreissa, ikäluokissa sekä joukkue-, pari- ja sekaparikilpailuissa. Tahkolla amatööripelaajien parhaimmisto ratkoo mestaruudet viidessä eri luokassa. Paikkoja SM-kilpailuihin on jaettu neljän SM- karsintakilpailun perusteella sekä villein kortein.

Mukaan on ilmoittautunut yhteensä täydet 100 kilpailijaa. Advanced (MA1) ja Advanced Women (FA1) -luokkien lisäksi Suomen mestaruuksista pelataan ensimmäistä kertaa myös 40-vuotiaiden miesten (MA40) ja naisten (FA40) sekä 50-vuotiaiden miesten (MA50) amatööriluokissa.

Mustonen puolustaa FA1-luokan mestaruuttaan

FA1-luokassa ovat mukana viime vuoden Suomen mestari Jonna Mustonen (Pieksämäen Ohiheittäjät) sekä saman luokan puolustava pronssimitalisti Terhi Tuorilainen (Rovaniemen Rolffarit). Mukaan ovat ilmoittautuneet myös kaikkien Amateur Series -SM- karsintakilpailuiden voittajat Emmi Kivi (Ylivieskan Frisbeekarhut), Suvi Manninen (Deep in the Forest, Kuopio), Vilma Kivimäki (Sipoon Disctroyers) sekä Marjo Haarala (Pirkanmaan Frisbeegolf).

Jonna Mustonen voitti Oulussa viime vuonna FA1-luokan mestaruuden. Kuva: SFL

MA1-luokan mestaruutta jahtaavat muun muassa Muhoksella SM-karsinnan voittanut Juha Kehusmaa (Oulun Frisbeeseura) sekä Keuruulla vastaavan kilpailun voittanut Aarne Ahvenainen (Jyväskylän Liitokiekkoilijat). Seurantaan kannattaa ottaa myös esimerkiksi ilmoittautuneiden rating-listauksen kärkipaikkoja pitävät Touko Hänninen (Jyväskylän Liitokiekkoilijat), Sammy Pylkki (Joen Liitokiekko) ja Eetu Jansson (Frisbeegolf Forssa).

Rajala jahtaa kauden kolmatta SM-mitaliaan

Tahkolla FA40-luokan mestaruudesta mittelevä Järvenpään Frisbeegolfin Nina Rajala on pelannut ensimmäisen lisenssikautensa vakuuttavasti. Rajala on napannut jo muun muassa sekaparifrisbeegolfin SM-kultaa toukokuussa Laukaassa sekä FP40-luokan SM-hopeaa elokuun lopussa Joensuussa.

Nina Rajalan ensimmäinen kisakausi lisenssipelaajana on ollut onnistunut. Kuva: SFL / Urmas Saks

Vastaavasti miesten MA40-luokassa mukana ovat muun muassa karsintavoittajat Jori Ervasti (Oulun Frisbeeseura) ja Markus Hyttinen (Deep in the Forest, Kuopio) sekä ilmoittautuneiden rating-kärkeen lukeutuvat Marko Kindstedt (Loviisan Frisbeegolf), Jari Lehtonen (Disc Klubi Kuhmoinen) ja Marko Pikkumäki (Oulun Frisbeeseura).

MA50-luokan kilpailuun ovat ilmoittautuneet puolestaan kaikkien SM-karsintakilpailuiden voittajat, Eero Achren (Voimistelu ja Urheiluseura Ruukin Into), Ilkka Moilanen (Vuorelan Veikot, Siilinjärvi), Jarkko Lindholm (Frisbeegolf Forssa) ja Sami Wirkkula (Pirkkalan Frisbeeseura Aviaattorit).

Kussakin luokassa pelataan jokaisena kilpailupäivänä yksi pelikierros golflähdöillä. Perjantaina 21.9. liikkeelle lähdetään arvotuin ryhmin, lauantaina ja sunnuntaina luokittain käänteisessä tulosjärjestyksessä.

Kilpailun järjestää Frisbeegolfkummit ry ja tapahtumatuotannosta vastaa Natural Born Disc Golfer (NBDG).

Lisätietoja:

Kilpailuiden viralliset nettisivut