Frisbeegolfin SM-kilpailut 2019 järjestetään Keuruulla

Frisbeegolfin MPO- ja FPO-luokkien SM-kilpailut vuonna 2019 järjestetään Keski-Suomessa Keuruulla, Iso Heiton frisbeegolfradalla. Kilpailuiden päävastuullisena järjestäjäseurana toimii Frisbeegolfseura Mandon Kiertäjät ry.

Mandon Kiertäjät haki avoimen luokan SM-kilpailuja järjestettäväkseen nyt toista kertaa. Aiemmin seura on järjestänyt Iso Heiton radalla esimerkiksi SM-kilpailut sekaparifrisbeegolfissa vuonna 2015.

Tulevien SM-kilpailuiden kilpailunjohtajana toimiva Pentti Miettinen on innoissaan SM- kilpailuiden saamisesta Keski-Suomeen.

”Tunnelmat ovat hienot. Nyt se työnteko kunnolla vasta alkaa. SM-kilpailuiden järjestäminen on hieno asia ja yhteisprojekti koko keskisuomalaiselle frisbeegolfille.”

Vuonna 2018 radalla pelattiin muun muassa Amateur Series -SM-karsintakilpailu. Kuva: SFL / Emmi Leppänen

”Viimeisen viiden vuoden aikana Suomen mestaruuksista on pelattu Oulussa, Lahdessa, Turussa, Hyvinkäällä ja nyt viimeisimpänä Tampereella. Ensi vuonna SM-kilpailut järjestetään näiden paikkakuntien jatkeeksi Keski-Suomessa Keuruulla. Hienoa, että meiltä löytyy aktiivisia ja innokkaita kilpailunjärjestäjiä eri puolilta Suomea”, liiton puheenjohtaja Ari Penttala kommentoi.

Myös Keuruun kaupungin vapaa-aikapäällikkö Heli Peltola on Mandon Kiertäjien kisaisännyydestä mielissään.

”Mahtava juttu. Seura on tavoitellut SM-kilpailuiden järjestämistä, ja olen heitä tässä tavoitteessa kannustanut. Keuruulla halutaan järjestää isoja tapahtumia vastaisuudessakin ja täällä on hyvä, vahva talkootyökulttuuri, vaikka pieni kunta ollaankin. Frisbeegolfin paikallinen seuraväki on innokasta ja laji on hyvässä nousussa.”

Yleisöystävällinen ja haastava rata

Keuruun SM-kilpailuissa tullaan ratkaisemaan mestaruudet miesten avoimessa (MPO) ja naisten avoimessa (FPO) luokassa. Iso Heiton rata on valmistunut kesällä 2013 ja siihen on tehty laajennuksia vuonna 2015.

Kuva: SFL / Emmi Leppänen

Kilpailunjohtaja kuvailee kilpailuareenana toimivaa Iso Heittoa pääosin puistomaiseksi mutta haastavaksi radaksi.

”Rataa on muokattu hieman joka vuosi. SM-kilpailuiden järjestämistä varten muokataan hyvä ja pelaajia haastava 18-väyläinen kokonaisuus. Meillä on tarjota kilpailuille upea miljöö, ja lisäksi Iso Heitto on alueena hyvin yleisöystävällinen”, Miettinen kertoo.

SM-kilpailujen tarkka ajankohta varmistuu myöhemmin syksyllä.