Mastereiden SM-kilpailut Joensuussa

Mastereiden SM-kilpailut järjestetään 24.-26.8. Joensuussa Lykylammen radalla. Kilpailun järjestävä seura on Joen Liitokiekko ry. Kilpailuun osallistuu 103 Suomen kovatasoisinta ikäluokkapelaajaa (40+ vuotta) yhteensä kuudessa eri kilpailuluokassa. Paikan päälle saapuu pelaajia eri puolilta Suomea yli 30 frisbeegolfseurasta.

Kolmen kilpailupäivän aikana kaikki kilpailijat pelaavat kierroksen päivässä SM-kilpailua varten muokattua Lykynlammen frisbeegolfrataa. Yleisölle onkin tarjolla kaikissa kilpailuluokissa erittäin viihdyttävää frisbeegolfia Suomen parhaimmiston kisatessa sekä fyysisesti että henkisesti haastavalla radalla.

Nappaako Vesala lisää kultaa palkintokaappiin?

Miesten MP40-luokassa on ollut vuosi vuodelta entistä kovempi taso, johon tänäkään vuonna ei tule poikkeusta. Pelaajien keskimääräistä osaamista kuvaavien PDGA Player Rating -lukemien perusteella kilpailun kovinta tulostasoa esittänevät Hämeenlinnan Discaajien Marko Hämäläinen (PDGA-rating 975), Team Hipon (Helsinki) Ville Piippo (972) sekä puolustava MP40-luokan Suomen mestari, Oulun Bogitikkojen, Teemu Holappa (970).

Oulun Bogitikkojen Teemu Holappa puolustaa Joensuussa mestaruuttaan 40-vuotiaissa. Kuva: SFL / Marika Salmi

Miesten MP50-luokassa tullaan näkemään myös kutkuttavan jännittävää kamppailua mestaruudesta. Useita mestaruuksia haalinut, hallitseva MP50-luokan Suomen mestari ja tuore EM-pronssimitalisti, Talin Tallaajia (Helsinki) edustava, Kari Vesala (PDGA-rating 959) saa vastaansa kovia pelaajia, joista yksi on edellisvuoden MP50-luokan pronssimitalisti Maco Moilanen (931). Joroisten Urheilijoiden Moilaselle Lykynlammen frisbeegolfrata on jo monista aiemmista kilpailuista tuttu ja hän on myös noista kilpailuista napannut jo useita voittoja. Muita haastajia ratinglistojen kärkisijoilta ovat Nummelan Frisbeeseuran Jouni Leskinen (950) ja Tomi Nieminen (943) sekä 7K:n (Turku) Marko Rauha (933). Kaiken kaikkiaan koko tämän kilpailuluokan kärki on ennakolta erittäin tasainen.

Kari Vesala voitti viime vuonna mestaruuden 50-vuotiaissa. Kuva: SFL / Marika Salmi

MP60-luokassa on myös tiukka kärkikaarti. Viime vuoden mestari Harri Hynönen ei ole mukana, mutta 18 ratingpisteen sisällä, eli keskimäärin noin kahden heiton keskitasoerolla löytyy kilpailuun neljä kovaa urheilijaa. Mukana ovat Nokian Frisbeeseuran Markku Tohni (882) sekä vuoden 2016 Suomen mestari Esko Jokinen (880) Joroisten Urheilijoista. Tohnin meriittilistalta löytyy tämänvuotisen EM-hopean lisäksi mm. kaksi Euroopan mestaruutta ja neljä Suomen mestaruutta. Viime vuoden SM-hopeamitalistilla, Nummelan Frisbeeseuran, Kauko Laitalalla (898) on myös sanansa sanottavana mittelössä ja ennakkosuosikkien nelikon tässä kilpailuluokassa täydentää Nummelan Frisbeeseuran Matti Alén (883).

Legendojen MP70-luokka on uusi SM-kisojen kilpailuluokka ja siinä käydään kolmen titaanin mittelö, kun EIF Discgolfin (Tammisaari) Göran Nordström (840) saa vastaansa Disc Golf Hyvinkään Ossi Katajan (814) ja Järvenpään Frisbeegolfin Keijo Koskelaisen (789). Ratingien perusteella Nordström lienee ennakkosuosikki, mutta vaativalla radalla mitä vain voi tapahtua, joten kaikki on auki tässä luokassa.

Naisten luokissa tiukkaa kamppailua – uusia mestareita haetaan

Naisten FP40-luokan kärkikorttiin on vapautunut tilaa, sillä edellisvuoden Suomen mestari Anna Elo ei osallistu kilpailuun tänä vuonna. 800-ratingpisteen ylittäneitä naisia on mukana viisi ja tästä joukosta löytyvät myös kilpailun ennakkosuosikit. Viime vuoden SM-hopeamitalisti ja tämän vuoden EM-vitonen, Talin Tallaajien (Helsinki) Kristiina Sylman (844) saa vastaansa tänä vuonna kisauransa vahvasti aloittaneen (kahdeksan voittoa yhdeksässä kilpailussa) Järvenpään Frisbeegolfin Nina Rajalan (838), edellisvuoden SM-nelosen, Kouvolan Lentävien Lautasten, Riitta Savolaisen (827), Hämeenlinnan Discaajien Tiina Pohjalaisen (818) ja Nummelan Frisbeeseuran, kolme kertaa FP40-luokan Suomen mestaruuden voittaneen, Nina Kimingin (810).

Talin Tallaajien Kristiina Sylman jahtaa henkilökohtaista SM-kultaa Joensuussa. Kuva: SFL / Toni Laitiala

Naisten FP50-luokka on täysin uusi SM-kilpailuluokka ja siinä on nyt mukana kolme pelaajaa. Hangon Hyrskyjen Kirsi Kaikkonen (831) on edellisvuoden FP40-luokan SM-kolmonen ja täten hienoinen ennakkosuosikki, mutta Nummelan Frisbeeseuran Riina Kotamäki (811) ja Lohjan Liitokiekkoilijoiden Virva Pääskysmäki (PDGA-rating 738) tarjoavat varmasti kovan vastuksen Kaikkoselle.

Katsojille vapaa pääsy – kilpailun ratkaisuhetket sunnuntaina iltapäivällä

Järjestäjäseura Joen Liitokiekko ry toivottaa frisbeegolfista kiinnostuneen yleisön lämpimästi tervetulleeksi Lykynlammelle seuraamaan kovatasoista frisbeegolfia perjantaista sunnuntaihin. Yleisölle tapahtuma on ilmainen, mutta paikalle saapuvien katsojien odotetaan seuraavan suorituksia hiljaa ja liikkumatta heittojen aikana, jotta pelaajat voivat keskittyä suorituksiinsa täysipainoisesti. Onnistuneille suorituksille toki odotetaan tuuletuksia ja kannustushuutoja!

Sunnuntain finaalikierroksella luokkien kärkiheittäjät aloittavat kierroksensa klo 12.00-13.20 välillä, joten jännittävää seurattavaa riittää tällöin koko iltapäiväksi. Hyviä katselupaikkoja kilpailun ratkaisuhetkiin löytyy heti Lykynlammen hiihtostadionin nurkilta, sillä stadionalueella sijaitsevat kisaradan yleisöystävälliset väylät #1 ja #18.

Ennakkohaastatteluita ja muuta lisäinfoa kilpailun nettisivuilta.

Kilpailun tulospalvelu Metrixissä.

Teksti: Joen Liitokiekko