EM-kisat Kroatiassa avattu – sinivalkoiset värit valtasivat kärkipaikat

Nelipäiväiset frisbeegolfin EM-kilpailut Kroatian Sveti Martinissa ovat käynnistyneet. Euroopan mestaruuksista mitellään kahdeksassa eri luokassa. Suomen 26-jäsenisen joukkueen taival Kroatiassa alkoi keskiviikkona erinomaisesti — sinivalkoiset värit löytyvät avauskierroksen jälkeen kisan kärkipaikalta seitsemässä eri luokassa.

Paju ja Salonen kärkipaikoille avoimissa luokissa

Avoimen luokan (MPO) kärkipaikkaa pitää ensimmäisen päivän jälkeen hallussaan vuoden 2014 Euroopan mestari Seppo Paju (Frisbeegolfseura 7k, Turku) bogey-free-kierroksellaan 51 heittoa (9 alle parin). Toisena avauspäivän jälkeen on Viron Silver Lätt tuloksella 52 heittoa (-8). Kolmatta sijaa jakavat puolestaan mainiosti avannut Pasi Koivu (Lords of DiscGolf, Heinola) sekä Saksan Simon Lizotte tuloksella 53 (-7). Luokan puolustava mestari vuoden 2016 Oulun kisoista, Leo Piironen (Nummelan frisbeeseura), on avauskierroksen jälkeen viidentenä, vain heiton päässä kolmossijasta.

Naisten avoimen luokan (FPO) kärjessä on puolustava EM-kultamitalisti Eveliina Salonen (Nummelan frisbeeseura) 59 heiton kierroksellaan (-3). Kilpailussa toista sijaa jakavat Ruotsin Sofie Björlycke, Saksan Antonia Faber sekä tuore naisten luokan Suomen mestari Henna Blomroos (Rauman Frisbee) tuloksella 62 heittoa (par).

Suomen 26-jäseninen joukkue avasi EM-kisat loistavasti.

Vikström, Asikainen, Hirsimäki, Elo ja Tohni avasivat luokissaan parhaiten

18-vuotiaissa junioreissa (MJ18) johtopaikkaa pitää avauspäivän jälkeen hallussaan Oskari Vikström (Jyväskylän Liitokiekkoilijat) yhdessä Viron Maico Rimmelin kanssa tuloksella 57 (-3). Samuel Stenman (Liitokiekkoseura Mustavaris, Pori) on hienosti kolmantena.

Simpeleen Discgolfia seuratasolla edustava Maria Asikainen pitää puolestaan hallussaan 18-vuotiaiden tyttöjen (FJ18) luokan kärkipaikkaa kuuden heiton kaulalla toisena olevaan Ruotsin Matilda Ringbomiin.

40-vuotiaiden (MP40) kisan kärkipaikalta löytyy niin ikään Suomen edustaja. Ensimmäisen päivän jälkeen johdossa on Nummelan frisbeeseuran Janne Hirsimäki tuloksella 56 (-4). Ranskan Sylvain Gouge on toisena heiton päässä Hirsimäestä, ja Sveitsin Andreas Gertsch kolmantena kolme heittoa Hirsimäen takana. Yhteensä viisi pelaajaa jakaa avauskierroksen jälkeen neljättä tilaa, joukossaan myös Teemu Holappa (Oulun Bogitikat) ja Marko Hämäläinen (Hämeenlinnan Discaajat).

Suomen joukkueen kapteeni Janne Hirsimäki johtaa MP40-luokan kilpailua avauskierroksen jälkeen. Kuva: Rene Westenberg

40-vuotiaissa naisissa (FP40) johtopaikkaa pitää hallussaan Anna Elo (Liitokiekkoseura Mustavaris, Pori) viiden heiton erolla kakkospaikkaa jakaviin Tanskan Lydie Hellgreniin ja Ruotsin Niloofar Mosavar Rahmaniin.

50-vuotiaiden (MP50) kilpailua johtaa Ruotsin Hans Tegebäck. Puolustava mestari Kari Vesala (Talin Tallaajat, Helsinki) on kilpailussa neljäntenä yhden heiton päässä kolmossijasta. 60-vuotiaiden luokassa (MP60) Suomea edustava Markku Tohni (Nokian frisbeeseura) puolestaan johtaa kilpailua kolmen heiton erolla Sveitsin Paul Francziin.

Pelaajat suuntaavat toiselle kierrokselle torstaina Kroatiassa klo 7.30 (Suomen aikaa klo 8.30) alkaen väliaikalähdöin.

EM-joukkueen yhteistyökumppani:

Seuraa EM-kisoja

Suomen joukkue päivittää kisatunnelmia paikan päältä omalla Facebook-sivullaan Disc Golf Team Finland at EDGC.