Frisbeegolfin juniorimestaruudet ratkottiin Jyväskylässä

Frisbeegolfin junioreiden SM-kilpailut on saatu päätökseensä Jyväskylässä. Suomen mestaruudet ratkottiin 18-vuotiaiden ja 15-vuotiaiden poikien luokissa sekä 15-vuotiaiden tyttöjen luokassa. Kilpailu koostui kolmesta kierroksesta. Lauantaina pelattiin avauskierros Laajavuoren radalla ja toinen kierros Keljonkankaalla. Kilpailuiden päätöspäivänä pelattiin finaalikierros Laajavuoren haastavalla, runsaasti korkeuseroja sisältävällä radalla.

Mäkelä uusi mestaruutensa

15-vuotiaiden tyttöjen luokassa (FJ15) puolustava Suomen mestari Anni Mäkelä (Vampulan Urheilijat) piti pintansa kilpailun loppuun saakka ja uusi mestaruutensa hienolla tuloksella 209 heittoa (28 heittoa yli parin).

Anni Mäkelä uusi FJ15-luokan Suomen mestaruutensa. Kuva: SFL / Jesse Kyytinen

Hopealle sijoittui järjestäjäseuran Sonja Laine 231 heitolla (+50) ja pronssille saman seuran edustaja Sinna Talvensola 239 (+58). Samassa luokassa hienosti pelasi myös ensimmäisissä SM-kisoissaan pelannut Oulun frisbeeseuran nuori lupaus, Jemina Koskela.

FJ15-luokan kärkikolmikko, kuvassa vasemmalta lukien: Sonja Laine, Anni Mäkelä ja Sinna Talvensola. Kuva: SFL / Jesse Kyytinen

18-vuotiaiden mestaruustaisto eteni ratkaisupeliin

18-vuotiaiden poikien luokassa (MJ18) kilpailua johti ensimmäisen päivän jälkeen Niklas Anttila (Deep in the forest, Kuopio) kuuden heiton erolla Samuel Stenmaniin (Liitokiekkoseura Mustavaris, Pori) ja kahdeksan heiton erolla kolmantena olleeseen Jere Kukkuraiseen (Nummelan frisbeeseura).

Ensimmäisen päivän jälkeen toisella sijalla ollut Stenman laittoi finaalikierroksella hurjan kirivaihteen päälle, pelaten kierroksen 49 heitolla (10 alle parin). Loistava finaalikierros riitti siivittämään Stenmanin kierroksen päätteeksi tasatulokseen läpi viikonlopun upeasti pelanneen Anttilan kanssa. Mainion kokonaistuloksen 157 heittoa (-24) nakuttanut kaksikko päätyi näin ratkaisemaan Suomen mestaruuden kohtalon äkkikuolema-periaatteella pelatulla ratkaisupelillä.

Niklas Anttila. Kuva: SFL / Jesse Kyytinen

Ratkaisupelissä mestaruus ratkesi ensimmäisellä väylällä Anttilan hyväksi. SM-hopealle sijoittui näin ollen viime vuonna 15-vuotiaissa mestariksi kruunattu Stenman. Pronssikorokkeelle nousi puolestaan ensimmäisen päivän jälkeen neljäntenä ollut Eetu Jansson (Frisbeegolf Forssa) tuloksella 164 heittoa (-17).

MJ18-luokan kärkikolmikko: 1. Niklas Anttila 2. Samuel Stenman 3. Eetu Jansson. Kuva: SFL / Jesse Kyytinen

Vikström mestariksi kotikisoissaan

15-vuotiaiden poikien luokassa (MJ15) ensimmäisen kisapäivän jälkeen johtoa piti hallussaan kotikisoissaan pelannut Oskari Vikström (Jyväskylän Liitokiekkoilijat). Vikström jatkoi vakuuttavaa menoaan myös finaalikierroksella ja kirkasti viime vuoden SM-hopeansa Suomen mestaruudeksi kokonaistuloksellaan 157 (-24).

Oskari Vikström. Kuva: SFL / Jesse Kyytinen

Hopealle nousi niin ikään loistavan päätöskierroksen pelannut Jooa Saari (Puska Puttaajat, Laukaa) kokonaistuloksella 166 (-15) ennen pronssille sijoittunutta Daniel Davidssonia (Tampereen Frisbeeseura) 167 (-14).

MJ15-luokan kolmen kärki: 1. Oskari Vikström 2. Jooa Saari 3. Daniel Davidsson. Kuva: SFL / Jesse Kyytinen

Tulokset Metrixissä.

Kuvia kilpailusta.