Junioreiden SM-kisat käynnistyivät Jyväskylässä

Frisbeegolfin junioreiden SM-kilpailut käynnistyivät tänään 4.8. Jyväskylässä. Lauantaina pelattiin ensin kierros Laajavuoren frisbeegolfradalla ja iltapäivällä toinen kierros Keljonkankaalla. Olosuhteet olivat otolliset ja luokkien kärkinimet olivatkin huimassa iskussa näillä monipuolista osaamista vaativilla radoilla.

Niklas Anttila kuskin paikalla

18-vuotiaiden poikien luokassa (MJ18) Laajavuoren huimia korkeuseroja sisältävällä radalla parhaiten pärjäsivät Niklas Anttila (Deep in the Forest, Kuopio) ja Jere Kukkurainen (Nummelan Frisbeeseura). Molemmat nakuttivat 11 birdietä ja päätyivät muutaman bogin hidastamana kierrostulokseen 50 (9 alle parin). Tulostaso koko luokassa oli kova, 24/39 pelaajan heittäessä radan alle parin.

Keljonkankaan frisbeegolfrataa pidetään haastavampana kuin Laajavuoren rataa, mutta Anttila lisäsi vain vauhtiaan toisella kierroksella. Bogivapaa 52 heiton (-11) kierros oli huikea suoritus kuopiolaiselta lupaukselta ja auttoi ottamaan kuuden heiton eron kilpakumppaneihin avauspäivän jälkeen. Kahden kierroksen jälkeen Anttila on tuloksessa 102 (-20).

Samuel Stenman (Liitokiekkoseura Mustavaris, Pori) lähti toiselle kierrokselle neljänneltä sijalta, mutta nousi 55 heiton kierroksellaan (-8) toiselle sijalle avauspäivän jälkeen. Stenman on siis ennen päätöskierrosta toisena tuloksella 108 (-14) ennen kolmantena olevaa Kukkuraista, joka on kaksi heittoa Stenmania perässä.

Niklas Anttila on 18-vuotiaiden kärkipaikalla avauskierroksen jälkeen. Kuva: SFL / Jesse Kyytinen

Oskari Vikström iski Keljonkankaalla

15-vuotiaissa pojissa (MJ15) oltiin tasaisessa tilanteessa ensimmäisen kierroksen jälkeen. Casper Ahonen (Padasjoen Frisbeegolf) ja Daniel Davidsson (Tampereen Frisbeeseura) heittivät vahviten ensimmäisellä kierroksella ja pitivät tuloksella 54 (-5) jaettua kärkipaikkaa. Yhden heiton päässä kolmantena avauskierroksen jälkeen oli järjestäjäseura Jyväskylän Liitokiekkoilijoiden Oskari Vikström.

Toisella kierroksella Vikströmin peli lähti liitoon ja hän pystyi Keljonkankaalla 18-vuotiaiden Anttilan tavoin 11 heiton pakkastulokseen (50 heittoa). Kahden kierroksen jälkeen Vikström on kilpailun kärjessä tuloksella 107 (-15). Parhaiten Vikströmin heittämään haasteeseen pystyi vastaamaan Davidsson. Vahva 58 heiton (-5) kierros piti Davidssonin mukana voittotaistelussa yhteistuloksella 112 (-10). Elias Luukkonen (Puskasoturit, Espoo) nousi jaetulle kolmannelle sijalle Ahosen kanssa. Kaksikko on hyvissä iskuasetelmissa vain kolmen heiton päässä toisesta sijasta.

Kotikisoissaan pelaava Oskari Vikström johtaa 15-vuotiaiden luokan kilpailua kahden ensimmäisen kierroksen jälkeen. Kuva: SFL / Jesse Kyytinen

Anni Mäkelällä erinomainen toinen kierros

15-vuotiaiden tyttöjen luokassa (FJ15) Vampulan Urheilijoiden Anni Mäkelä pelasi tasaisen ensimmäisen kierroksen Sonja Laineen (Jyväskylän Liitokiekkoilijat) kanssa. 70 heittoa (+11) oli hieno tulos molemmilta Laajavuoressa ja auttoi ottamaan kuuden heiton etumatkan kolmantena olevaan Sinna Talvensolaan (Jyväskylän Liitokiekkoilijat).

Keljonkankaan haastava rata tuntui sopivan Mäkelälle mainiosti ja toiselta kierrokselta tuloksena oli erinomaiset 71 heittoa (+8). Mäkelä otti tuntuvan 14 heiton johdon toisen kierroksen turvin päätymällä yhteistulokseen 141 (+19). Toisena avauskierrosten jälkeen on Laine (155, +22) ja kolmantena Talvensola (165, +43).

Viime vuonna 15-vuotiaiden tyttöjen luokan Suomen mestaruuden voittanut Anni Mäkelä avasi tämän vuoden kilpailunsa vahvasti. Kuva: SFL / Jesse Kyytinen

Finaalikierros jäljellä

Junioreiden SM-mitalien kohtalo ratkaistaan sunnuntaina Laajavuoren frisbeegolfradalla. Ryhmät lähtevät finaalikierrokselle klo 9 alkaen golflähdöillä. FJ15-luokan kärkiryhmä lähtee matkaan klo 11, MJ15-luokan kärkiryhmä klo 11.20 ja MJ18-luokan kärkiryhmä klo 12.

Yleisöllä on vapaa pääsy seuraamaan kisoja.

Teksti: Mikko Poikonen

Tulokset Metrixissä.

Kuvia täydennetään liiton kuvapankkiin.