Kesän ensimmäinen Amateur Series -SM-karsintakilpailu käydään Muhoksella

Suomen frisbeegolfliiton ja sen jäsenseurojen kesällä järjestämät Amateur Series -kilpailut starttaavat Muhokselta 30.6.-1.7.2018. Kilpailun järjestämisestä vastaa Oulun frisbeeseura. Kussakin Amateur Series -kilpailussa on jaossa paikkoja amatöörien sekä junioreiden omiin SM-kilpailuihin.

Muhoksella kilpaillaan kahdeksassa eri luokassa. Amatööriluokat on tarkoitettu pelaajille, jotka eivät ota vastaan rahapalkintoja kilpailuista. Muhoksella kilpaillaan kahdeksassa eri amatööriluokassa: yli 40-vuotiaissa miehissä (MA40) ja naisissa (FA40), yli 50-vuotiaissa miehissä (MA50) sekä kahdessa ikärajattomassa amatööriluokassa, miehet MA1-luokassa ja naiset FA1-luokassa. Junioreiden puolella kilpaillaan alle 18-vuotiaissa (MJ18) ja alle 15-vuotiaissa (MJ15) pojissa sekä alle 15-vuotiaissa (FJ15) tytöissä.

Kilpailupaikkana toimii Muhoksen Discgolf Park, jota kilpailunjohtaja Joni Tuomiranta kuvailee seuraavasti:

”Muhoksen rata on ahdas metsärata, jossa avausheiton tarkkuudella on suurempi rooli kuin heittopituudella. Rata ottaa mittaa pelaajan monipuolisuudesta, erityisesti lähestymisissä, jos avausheitto epäonnistuu.”

Nousevia kykyjä ja kokeneita menestyjiä

Alle 18-vuotiaissa mukana on muun muassa ensimmäistä kauttaan lisenssipelaajana kisaava Kristian Kuoksa (Oulun frisbeeseura). Alkukaudesta Kuoksa on napsinut vakuuttavaan tahtiin voittoja, muun muassa Ainon päivän kisasta 12.5. omassa luokassaan sekä aikuisten avoimessa luokassa Perämeri Openista 19.-20.5. Kuoksa kilpaili myös frisbeegolfin kotimaisen kärkikiertueen, Prodigy Disc Pro Tourin, Oulun osakilpailussa sijoittuen avoimessa luokassa kovassa seurassa sijalle 10.

Kristian Kuoksa pelasi vakuuttavasti Prodigy Disc Pro Tourin osakilpailussa Oulun Pikkaralassa. Kuva: SFL / Kajsa Wickström

MA1-luokassa kisapaikkaa amatöörien SM-kilpailuihin ovat metsästämässä puolestaan muun muassa viime vuonna amatöörien SM-kilpailuissa luokan lopputuloksissa seitsemänneksi sijoittunut Henri Sirniö sekä sijalle 10 sijoittunut Riku Oivo, kumpikin Oulun frisbeeseurasta.

Kilpailu on kaksipäiväinen ja koostuu yhteensä kolmesta kierroksesta. Lauantaina pelataan kierrokset noin klo 9 ja klo 14.30 alkaen ja sunnuntaina päätöskierros väliaikalähdöillä klo 10 alkaen.

Amateur Series -kilpailuja käydään myöhemmin heinäkuun aikana vielä Keuruulla, Tampereella sekä yhdistetty kisa Hyvinkäällä ja Riihimäellä. Junioreiden SM-kilpailut järjestetään 4.-5.8.2018 Jyväskylässä ja amatöörien SM-kilpailut 20.-23.9.2018 Tahkolla.

Tulospalvelu Metrixissä.