Järjestelmäuudistusten tilannekatsaus 28.2.2018

Frisbeegolfliitossa on käynnissä kaksi keskeistä järjestelmäuudistusta. Liiton vanhaa jäsenrekisteriä siirretään osaksi urheiluyhteisössä laajasti käytössä olevaa Suomisport-järjestelmää. Suomisport-järjestelmän kautta voi tällä hetkellä ostaa liiton lisenssejä sekä vakuutuksen. Seurajäsenyysmyynti avataan Suomisportiin heti kun mahdollista. Kilpailunhallintaa ollaan puolestaan siirtämässä Kisakoneesta Metrix-alustalle.

Tästä tiedotteesta löydät ajankohtaista tietoa uudistuksista. Uusi tilannekatsaus on tiedossa ensi viikon (vko 10) alussa.

Suomisport

Maksuturvassa viimeistellään sopimusalustaa vielä tällä viikolla. Kunhan saamme tiedon sopimusalustan valmistumisesta, ohjeistamme seurat sen osalta eteenpäin. Tämän viikon osalta mennään siis vielä vanhoilla ohjeistuksilla.

Seura:

Ilmoittakaa seuran hallinnoijaksi eli seurakäyttäjäksi lisättävien tiedot toiminnanjohtajalle. Tästä on lähetetty teille infoviesti viikolla 8. Mikäli ette ole saaneet viestiä, olettehan yhteydessä toiminnanjohtajaan. Sopimuksen allekirjoituksen yhteydessä seuran on toimitettava Maksuturvalle maksimissaan 3 kuukautta vanha yhdistysrekisteriote. Pidättehän siis huolen, että prh:hon on myös päivitetty osaltanne ajantasaiset nimenkirjoitustiedot.

Pelaaja:

Mikäli et ole osallistumassa kisoihin vielä, suosittelemme lisenssin oston viivyttämistä seuramyynnin alkuun saakka, jolloin saat hankittua kaiken yhdellä kerralla. Mikäli tarvitset lisenssin jo nyt, sen voi käydä ostamassa Suomisportista. Huomaathan tällöin, että sinun tulee ostaa Suomisportista tällöin seurajäsenyys jälkikäteisesti. Suomisportista ostettujen lisenssien käsittelyaika liitossa on tällä hetkellä 0-7 vrk. Nopeutettua käsittelyaikaa voi pyytää sähköpostitse tai puhelimitse toiminnanjohtajalta.

Kaikkien pelaajien osalta pyytäisimme teitä tutustumaan myös tiedotteesta alempaa löytyviin Metrix-ohjeistuksiin, joita noudattamalla Suomisport-Metrix-yhteispelin käynnistyessä pääsemme navigoimaan eteenpäin mahdollisimman sujuvalla tavalla.

Metrix

Taustaa

Suomen frisbeegolfliitto ry ja DiscGolf Metrix ovat tehneet sopimuksen kilpailunhallinta-alustan kustomoinnista ja kehittämisestä liiton käyttöön. Tällä hetkellä uudistus etenee hyvässä tahdissa, mutta liiton spesifimpien tarpeiden osalta palvelu ja sen toiminnallisuudet vaativat vielä täsmennyksiä ja kehitystä ennen suurempaa liiton kilpailuvirtaa. Liiton kilpailuiden järjestäminen ja hallinnointi Metrixissä on jäsenseurojen ilmainen jäsenetu Kisakoneen tapaan. Metrixin Premium-ominaisuudet ovat liiton kilpailuissa käytettävissä maksutta.

Palveluun siirtymisen osalta eletään tällä päivämäärällä ns. siirtymäkautta. Liiton kilpailuja on lisätty esille vanhalle alustalle Kisakoneeseen, jotta pelaajat löytävät tietoa tulossa olevista kilpailutapahtumista. Kisakone toimii siis alustavana kilpailukalenterina, ja myöhemmin kilpailut löytyvät myös liiton sivujen kisakalenterista. Uudistuksen tiimoilta olemme sitoutuneet ilmoittamaan kisajärjestäjälle viimeistään kalenterikuukautta ennen kilpailua, kummalla alustalla kilpailuilmoittautumiset olisi tarkoituksenmukaista avata.

Maalis-huhtikuussa järjestettävistä kisoista suurin osa toteutetaan ilmoittautumisten osalta vielä Kisakoneessa. Metrixiä pilotoidaan osan näistä kilpailuista kanssa. Pilottikisat saavat siis suoran lisätuen järjestelyihin Metrixiltä ja pääsevät yhteistyön kautta myös vaikuttamaan palvelun ominaisuuksien kehittämiseen kilpailunjärjestäjän näkökulmasta. Näiltä tiimoilta olemme suoraan yhteyksissä ko. kilpailuiden järjestäjiin.

Liiton osalta Metrixiin ovat tällä hetkellä rakentumassa mm.

• Uudistettu kisojen haku- ja listausnäkymä (liiton kisat oman kategorian alle)
  • Mahdollisuus uutisoida ja lähettää uutisia sähköpostitse pelaajille
  • Uusia rekisteröitymisehtoja, kilpailuiden info-osiot
  • PDGA:n vakioluokat sekä muita Kisakoneesta tuttuja toimintoja
  • Suomisport-integraatio (lisenssien tarkistus)

Metrix tarkastaa lisenssit alusta lähtien Suomisport-tunnuksen kautta. Kunhan Suomisportin kautta on myyty myös seurajäsenyyksiä, osallistumisvaatimus kilpailuihin on seurajäsenyys + lisenssi, kuten aiemminkin. Tämän takia pelaajan on varmistettava, että hänen Metrix-profiiliinsa tulee merkityksi oma Suomisportin Sportti-ID, PDGA-numero sekä syntymävuosi, ja että Suomisportin profiiliin merkitään lisenssin ostamisen jälkeen oma PDGA-numero.

Pelaaja, palveluun tutustuminen ja käyttöönotto

Valmistaudu liiton kilpailunhallintajärjestelmän uudistukseen:

• Luo itsellesi omat Metrix-tunnukset, jos sinulla ei sellaisia vielä ole
  • Kirjaudu sisään palveluun ja klikkaa oman nimesi alta Asetukset-osioon päivittämään tietosi ajantasaisiksi
  • Rekisteröidy myös Suomisport-palveluun, jolloin saat palvelusta yksilöllisen Suomisport tunnisteesi eli Sportti-ID:n
  • Lisää oma Sportti-ID-numerosi, PDGA-numerosi sekä syntymävuotesi Metrixin tietoihisi
  • Lisää oma PDGA-numerosi Suomisport-profiiliisi lisenssin ostamisen jälkeen
  • Liity Metrixissä omaan seuraasi (= pyydä seuran ylläpitäjiä lisäämään sinut seuraan)

Kilpailunjärjestäjä, palveluun tutustuminen ja käyttöönotto

Huolehdi osaltasi kuntoon pelaajan näkökulmasta kirjoitetut asiat (kts. edellä)

• Tarkista myös, että Metrixistä löytyy tuleviin kisoihisi tarvittavat radat.
  • Mikäli radat puuttuvat, luo radat järjestelmään
  • Jos radasta löytyy jo jonkinlainen versio, ota yhteyttä version tekijään tai palvelun ylläpitoon

Tutustu myös palveluun ja sen ohjeisiin.

Lähetä Metrixille palautetta, mikäli mieleesi herää kysyttävää.

Metrix Suomi -Facebook-ryhmä.

Lisätietoja: