Powergrip Pro Tourin mestarit selvillä

Powergrip Pro Tour ja samalla kotimainen huippufrisbeegolfin kausi 2017 viimeisteltiiin Siilinjärvellä. Mestarit kaikissa kuudessa kilpaluokassa ovat nyt selvillä.

Tarinalaakson päätösosakilpailun finaalikierroksella nähtiin kautta linjan hienoja taisteluja niin osakilpailuvoitoista kuin koko kiertueen sijoituksista. Sää oli sunnuntaina muutamia sadekuuroja lukuunottamatta erinomainen.

Hurja jännitysnäytelmä

Avoimen luokan osakilpailuvoitosta käytiin tiivistä kamppailua viimeiselle väylälle asti. Jukka Leinosen loistava kierros (-12) siivitti hänet kamppailuun Siilinjärven kilpailun voitosta. Väinö Mäkelä onnistui kuitenkin tekemään birdien haastavalle viimeiselle väylälle. Tämä toi PuskaPuttaajien Mäkelälle osakilpailuvoiton yhden heiton turvin.

Mäkelän voiton tuonut yhteistulos kolmelta kierrokselta oli -32. Nummelan Leo Piironen puolestaan onnistui päätöskierroksella pitämään paikkansa kilpailun kolmantena (-29). Leinosen ohella finaalikierroksen parhaasta tuloksesta vastasi viikkoa aiemmin 15-vuotiaiden luokassa SM-hopeaa heittänyt  Jyväskylän Oskari Viksröm. Vikströmin huikea nousu nosti nuorukaisen lopulta osakilpailun neljänneksi (-26).

Osakilpailun kärkikolmikko

Viidenneksi heittivät Jesse Nieminen ja Matias Söderström yhteistuloksella -25.

Nousuja kiertueen kokonaispisteissä

Avoimen luokan kiertuemestari Seppo Paju sai Siilinjärven menestyjistä seuraa kiertueen kokonaiskilpailun kärkisijoille. Väinö Mäkelä onnistui osakilpailuvoitollaan nousemaan Powergrip Pro Tourin toiseksi.

Väinö Mäkelä nousi voitollaan komeasti kiertueen kakkoseksi.

Leo Piirosen kolmas sija Tarinalaaksossa toi puolestaan tarvittavat pisteet  myös kiertueen kolmospallille. SM-mitalistien palkintokaappeihin päätyvät näin ollen myös Powergrip Pro Tourin pokaalit.

Jukka Leinosen kakkossija Siilinjärvellä riitti nostamaan miehen niukasti ohi Jalle Stoorin kiertueen neljänneksi. Yhteensä kymmenen avoimen luokan parasta pääsevät osallisiksi kiertueen bonuksista.

Blomroos allekirjoitti ylivoimansa

Naisten luokassa Henna Blomroos oli aiemmin varmistanut kiertueen voiton ja kilpaili vapautuneesti voittoon. Siilinjärven päätöskierroksella Blomroos onnistui pitämään selkeän johtoasemansa kierrostuloksen +2 turvin ja kuittasi osakilpailuvoiton lopulta yhdeksän heiton erolla.

Naisten osakilpailun kärkikolmikko

Hannele Määttä heitti Tarinalaaksossa toiseksi (+8) ja varmisti samalla kiertueen kolmossijan USA:n Vanessa Van Dykenin takana. Kolmanneksi Siilinjärvellä kilpaili Anna-Sofia Haipus yhteistuloksella +17, ennen Anne Kettusta (+27).

Masters-luokan kärjessä tutut miehet

Masters-40 luokassa Marko Hämäläinen onnistui säilyttämään osakilpailun ykkössijan lopulta kolmen heiton erolla, vaikka luokan suomenmestari Teemu Holappa käväisikin viimeisen kierroksen aikana kertaalleen kärkipaikalla. Kolmanneksi Siilinjärvellä pelasi Jani Winterhalter heiton erolla ennen Jani Lindströmiä.

Siilinjärven top-3 masterit

Kiertueen kokonaispisteissä Hämäläinen nappasi odotetusti voiton. Ville Piippo säilytti kuin säilyttikin kakkossijansa Erkka Leivon epäonnistuttua päätöskierroksella. Leivolle kiertueen kolmossija ennen Jani Winterhalteria ja viidenneksi tourilla heittänyttä Sami Väisästä.

40-vuotiaiden naisten ratkaisu lisäväylillä

Naiset-40 luokassa osakilpailuvoittaja haettiin ratkaisupelin kautta, kun Kristiina Sylman ja ja Riitta Savolainen pelasivat kolme kierrosta tasatulokseen. Sylman ratkaisi voiton itselleen ensimmäisellä uusintaväylälällä. Osakilpailun kolmanneksi heitti Riina Kotamäki.

Osakilpailun voittaja Sylman voitti myös kiertueen.

Kiertueella kaksi osakilpailuvoittoa ja kaksi kakkossijaa saalistanut Sylman kruunattiin luokkansa kiertuemestarina. Kotamäki oli kokonaispisteissä toinen ennen Savolaista.

50-vuotiaiden trilleri

Masterit-50 luokassa nähtiin todella jännittävä kamppailu voitosta. Viimeisen kierroksen aikana peräti neljä pelaajaa jakoi hetkellisesti osakilpailun kärkisijan. Voiton ratkaisi lopulta neljän heiton erolla Jari Niskanen, joka pelasi komean kierroksen (-3). Kakkoseksi neljä heittoa Niskasesta jääneenä kilpaili Janne Sandholm ja kolmanneksi hiipui puolestaan heiton Sandholmista jääneenä Ville Kotamäki.

Jari Niskasen nousu oli merkittävä myös kiertueen kokonaisvoiton kannalta. Oululainen onnistui hienon päätöskierroksensa myötä nousemaan luokkansa voittoon ohi Nummelan Ville Kotamäen. Janne Sandholmille päätösosakilpailun pisteet toivat kiertuepronssia.

Viisikymppisten kiertueen parhaat

Masterit-60 luokassa voittoon tyylitteli +2 kierroksella kiertuemestari Markku Tohni. Kiertueen kokonaispisteissä kakkossijalle ylsi Jouko Rosenqvist ja kolmanneksi Björn Lindholm.

Mestari Tohni.

Powergrip Pro Tour loppupisteet

Siilinjärven osakilpailun tulokset

Valokuvia kilpailusta

Lämmin kiitos kaikille kiertueen yhteistyössä toteuttaneille: Powergrip, Jyväskylän Liitokiekkoilijat, EIF discgolf, Liitokiekkoseura Mustavaris sekä Vuorelan Veikot. Kiitos myös paikaillisille yhteistyötahoille.

Suomen frisbeegolfliiton pro-tour palaa ohjelmistoon jälleen 2018. Osakilpailujen haku avautuu lähihetkinä, joten kannattaa seurata SFL:n kotisivujen tiedotusta.

Stay tuned!

Teksti: SFL sekä Janne Mönkkönen / Vuorelan Veikot