Kiekot lensivät komeasti Imatralla ja Turussa

Huippupelaajamme nauttivat Turussa komeasta kelistä ja hyvästä seurasta. Kuva: Timo Kulmala, 7k

Imatralla luodaan asetelmia amatöörikiertueen finaaliin

DGStore.fi Tourin neljäs ja viimeistä edellinen osakilpailu käydään Imatralla 29.-30.7. Amatööri- ja junioripelaajien kiertueella tutustutaan myös  entuudestaan vähemmän tunnettuihin pelipaikkakuntiin, kun tour on kulkenut etelästä Kokkolan kautta Imatralle.

Sää suosi ja Imatran puitteet keräsivät kiitosta

Uutena tulokkaana SFL:n kiertueille nostettu Imatra tarjosi haasteita juniori- ja amatöörikilpailijoille. Sää selkeni sopivasti kilpailun alkuun ja iltapäivällä hieman noussut tuuli ei päässyt yllättämään kisaajia.

Järjestelyjen keskiössä häärivä kilpailunjohtaja Niko Hietanen kommentoi: ”Kyselimme lauantain kierrosten välissä kilpailijoilta palautetta radasta ja kaikki kommentit puhuivat sen puolesta, että puitteet ovat kunnossa. Kun sääkin suosi täytyy olla oikein tyytyväinen – kisapäivä sujui hienosti aamun ilmoittautumisesta aina illan tuloskorttien palautukseen. Tottakai pieniä parantamisen aiheita löytyy aina.”

Tutut juniorit hienossa iskussa

Edellisessä osakilpailussa 15-vuotiaiden junioreiden luokkavoittoon heittänyt Oskari Vikström jatkoi siitä mihin Kokkolassa jäi. Avauskierroksen tulos 58 heittoa (-12, 22 väylän par 70-radalla) jakoi päivän kovimman tuloksen. Kun toinen kierroskin sujui mallikkaasti 64 heitolla (-6), repi Jyväskylän Liitokiekkoilijoita edustava ennakkosuosikki peräti kymmenen heiton etumatkan seurakaveriinsa Matias Puikkoseen.

Juniorit 18 -luokassa näytti jo siltä, että Keravan avauskisan voittanut ja Kokkolassa kolmanneksi kisannut Deep In The Forestin Niklas Anttila menee menojaan. Anttila avasi päivän Vikströmin tavoin päivän kovimmalla tuloksella 58 (-12) ja karkasi neljän heiton etumatkalle.

Toinen kierros (62 heittoa, -8) lisäsi Anttilan johtoasemaa vielä heiton verran, mutta takana tuloksella 59 (-11) heitti Joona Hänninen komean haasteen. Toiseksi nousseen Hännisen kanssa kakkossijan jakaa Niko Liikkanen. Willimiehen Disc Golfin kaksikolla on siis viisi heittoa kurottavana sunnuntain päätöskierroksella.

Anni Mäkelä ja Sinna Talvensola (Tytöt-15) väläyttelivät komeasti birdieitä lauantaina. Tytöt 18 -luokassa kilpaileva Maria Asikainen puolestaan osoitti pelaavansa amatöörinaisten tasolla: päivän kokonaistulos 149 heittoa (+9) riittäisi jaettuun kärkipaikkaan naisten amatööriluokassa.

Imatralla haetaan alustavia kiinnityksiä kiertuevoittoihin

MA1-amatööriluokassa nousujohteisesti kilpaillut Nummelan Frisbeeseuran Eljas Saarinen (Hangossa sija 8., Kokkolassa sija 3.) onnistui iltapäivän kierroksella erinomaisesti (60 heittoa, -10) ja nousi tasaisesta rintamasta kärkipaikalle.

Kiertueen kokonaispisteissäkin ykköstilaa havittelevan Saarisen  haastajat ovat kuitenkin lähellä. Lähimpinä haastajina Harri Blankenstein (LFC) ja Tommi Jaakkola (HaFG) vaanivat vain kolmen heiton päässä.

Naisten FA1-amatööriluokassa Hangon Kirsi Kaikkonen suoriutui ennakko-odotusten mukaisesti päivästä parhaiten. Pitäessään pintansa Kaikkonen petaa kutkuttavat asetelmat kiertueen päätöskilpailuun Turkuun ajatellen kiertueen kokonaisvoittoa.

Tyttöjuniorit Maria Asikainen (Tytöt-18)

Turussa Kyy Open haastaa huiput – naisten luokassa yllätyskärki

Kyy Open kilpaillaan osana PDGA EuroProTouria. Avoimen luokan ennakkosuosikeista kiertueen kärkimies Seppo Paju joutui jättämään kilpailun väliin viime hetken loukkaantumisen takia.

Sunnuntaina voitosta odotetaan tiukkaa taistoa ennen kaikkea amerikkalaisten Gregg Barsbyn ja Jeremy Kolingin sekä kärkipaikan vallanneen PuskaPuttaajien Väinö Mäkelän ja Nummelan Janne Hirsimäen välillä.

European Open osoitti että Väinö Mäkelä on iskussa. Kuva: Timo Kulmala, 7k ry

Naisten luokassa ykköspaikalle lauantaina nousi Ähtärin Urheilijoiden Anna-Sofia Haipus. Viime vuonna 18-vuotiaiden tyttöjen amatöörikiertueen voittanut Haipus on viiden heiton karkumatkalla Nummelan Frisbeeseuran Eveliina Saloseen ja Raanujärven Kiekkoa edustavaan Maija Laitiseen. Rauman Henna Blomroos ja Slovakian Katka Bodova jakavat neljännen sijan.

Maija Laitinen on ilahduttavasti kilpailussa toisena. Kuva: Timo Kulmala, 7k ry

Tulostilanne

Lisätietoja Kyy Openista löydät kilpailun kotisivuilta.