Seuroista parhaat: JyLi / Albatrossit

Seuroista parhaat juttusarja on etenee vuoden tauon jälkeen seuraavaan osioon. Sarjan perimmäisenä tarkoituksena on tuoda seuratoimintaa tutummaksi kaikille frisbeegolfin parissa toimiville, sekä antaa vinkkejä seuratoiminnan parantamiseksi. Seuraava artikkeli käsittelee Jyväskyläläisen JyLi ry:n vaiheita matkalla Suomen suurimmaksi frisbeegolfseuraksi.

Jyväskylän Liitokiekkoilijat ry

JyLi

Jyli perustettiin 2000-luvun alkupuolelle edistämään liitokiekkokulttuuria Jyväskylän seudulla. Alkuaikoina toiminta keskittyi pääasiassa ultimateen. Frisbeegolftoiminta alkoi vilkastumaan vuosikymmenen loppupuolella ja vuonna 2010 perustettiin seuraan frisbeegolfjaosto Albatrossit.

albatrossit

Ensimmäiset radat Jyväskylään 2011

Jyväskylä oli pitkään isoista kaupungeista ainoa, jossa ei ollut frisbeegolfrataa ja ensimmäinen 6-väyläinen rata saatiin Harjulle kaupungin rakentamana vuonna 2011. Kaupungin myytyä kesällä 2011 Laajavuori Oy:n liiketoiminnan, sai seura nopeasti sovittua uusien omistajien kanssa 18-väyläisen kilparadan rakentamisesta Laajavuoreen. Radan suunnittelijaksi saatiin Jussi Meresmaa ja Laajavuori DGP avattiin harrastajien käyttöön 24.9.2011.

Rata rahoitettiin kokonaisuudessaan yhteistyökumppaneiden väyläsponsoroinnilla ja rakennettiin talkoovoimin. Myös yhteistyö Laukaalaisen naapuriseuran Puska Puttaajien kanssa on ollut todella arvokasta ja sieltä saatiin apuja rakentamiseen ja kisojen järjestämiseen sekä ideoita seuratoimintaan. Monet alueen harrastajat kuuluvatkin molempiin seuroihin.

Laajiksen kuuluisa alamäkiväylä #16

Kesällä 2014 Laajavuoren 18-väyläisen pro-rataa muokattiin ja rakennettiin Laajis Oy:n kanssa uusi 9-väyläinen amatöörirata. Myös talviharrastaminen on mennyt eteenpäin ja radoista on ollut viimeiset kaksi vuotta käytössä talviversiot, joissa on pressut heittopaikkojen suojana.

Talviradan tiiauspaikka

Vuosi 2015 toi mukanaan isoja muutoksia Laajavuoreen radan siirtyessä enemmän Laajis Oy:n alaisuuteen ja pro-radan muuttuessa maksulliseksi muille kuin JyLin jäsenille. Amatöörirata eli Vuorilammen rata pysyi edelleen kaikille ilmaisena. Pro-radan kahden euron päivämaksu on edullinen ja sen tavoitteena on saada radan käyttäjät muiden palveluiden kuten Laajiksen Pro-Shopin ja kahvion äärelle. Lisäksi Laajis Oy on perustanut oman tiimin edistämään Laajiksen kehittymistä yhdeksi Suomen parhaista frisbeegolfkeskuksista.

Neljässä vuodessa JyLi on ollut monessa rataprojektissa mukana ja syksyllä 2015 Jyväskylästä löytyy 13 rataa.

Lajinäkyvyys ja jäsenmäärän kasvu

Seura oli kesällä 2013 mukana paikallistelevision Intona Liikkeelle – sarjassa, josta laji sai hyvää mainosta Jyvässeudulla. Lisää näkyvyyttä saatiin kun seuran jäsen Esa Salonen (MJ1, frisbeegolfin SM-hopea 2013 ja -pronssi 2014) esitteli frisbeegolfia Mun Harrastus -sarjassa.

Talvella 2013 Jyväskylän kaupunki kysyi kuntalaisilta mitä liikuntapalveluja he haluaisivat asuinalueillensa ja frisbeegolfia toivottiin eniten. Kaupunki palkkasi liikuntasuunnittelijan toteuttamaan kuntalaisten toiveita jonka jälkeen yhteistyö kaupungin kanssa on ollut helppoa ja frisbeegolf on ollut vahvasti mukana lähiliikuntapaikkarakentamisessa.

Vuosina 2013-2014 seuraan liittyi runsaasti uusia jäseniä ilman aktiivista jäsenhankintaa. Kaudelle 2015 myös jäsenhankintaan panostettiin ja nousimme Suomen suurimmaksi frisbeegolfseuraksi. Jäseniä frisbeegolfpuolella on 438, joista 47 edustaa jotain toista frisbeegolfseuraa. JyLin kaikilla jäsenillä on samat jäsenedut ja kaikki ovat tervetulleita seuraan mukaan.

Juniorityö

Haimme ja meille myönnettiin keväällä 2013 valtion seuratukea 2500 euroa junioritoiminnan aloittamiseen. Siitä lähtien olemme ohjanneet kouluilla frisbeegolfkerhoja sekä olleet esillä erilaisissa koululaisten ja nuorten tapahtumissa. Syksyllä 2014 haimme ja saimme myös SFL:lta seura-avusta 850 euroa vastaavaan junioritoimintaan.

Kauden 2015 tavoite oli saada juniorit myös seuran jäseniksi ja talven aikana teimme kunnianhimoisen suunnitelman saada 200 juniorijäsentä seuraan. Tiesimme jo että koulujen kautta tavoittaa helpoiten alueen lapset joten pidimme kouluilla frisbeegolfkerhojen lisäksi esittelyjä ja suunnittelimme Jyväskylän koulujenvälistä mestaruuskisaa, mutta sitä emme saaneet toteutettua vielä tänä vuonna.

Kehittelimme myös starttipaketin saadaksemme juniorit liittymään myös seuraan ja tulemaan mukaan junioritreeneihin. Starttipakettiin kasasimme kaiken mitä aloitteleva frisbeegolfari tarvitsee ja annoimme paketin jokaiselle jäsenmaksun maksaneelle juniorijäsenelle (10€/vuosi).

Starttipakettia kootessa lähestyimme ensin kiekkovalmistajia ja saimmekin Innovasta koko seuran tukijan sekä yhden tärkeimmistä yhteistyökumppaneista. Innova toimitti seuran logolla varustetun kiekon meille yhteistyöhintaan ja lisäksi haimme paketille muita yhteistyökumppaneita. Nyt juniorin starttipaketti sisältää arvoltaa yli 50 euron edestä tavaraa mm. kiekon ja markkerin (Innova), pyyhkeen (Silkkisiipi), juomapullon (Intersport – keskusta), kynän ja alennuslipun kylpylään (Rantasipi Laajavuori), tarroja (PowerGrip ja Intersport), kangaskassin (Visit Jyväskylä), jäsenkortin,  jäsenedut sekä BagTagin (JyLi).

Junioreiden starttipaketti

200 juniorin tavoitteeseen ei päästy kesän aikana, mutta reilu 100 juniorijäsentä liittyi seuraan, joista noin kolmasosa kävi kesän aikan myös junioritreeneissä. Talven 2015-2016 sisätreeneihin on ilmoittautunut jo 30 junioria. Lisätietoa seuran juniorisivuilta http://jyli.fi/junnut/.

Kilpailut

Kesäkaudella viikkokisat ovat pyörineet säännöllisesti ja tänä kesänä kisat tulivat täyteen jo ennakkoilmoittautuneista. Seura käyttää omissa kisoissa SFL:n kisakonepohjaa (http://jyli.fi/kisakone/), jota suosittelemme muillekin seuroille.

JyLi ry on järjestänyt myös paljon SFL:n kisoja. Isoimmat ovat olleet Sekaparigolfin SM-kisat 2014  ja Junioreiden ja amatöörien SM-kisat 2015.

Tulevaisuus

Seura kasvaa kovaa vauhtia ja kohta ollaan siinä tilanteessa että seuran kehittämiseen ja toiminnan organisoimiseen täytyy palkata toiminnanjohtaja. Tämä olisikin seuraava iso askel seuralle ja mahdollistaisi seuran pitkäjänteisen kehittämisen tulevaisuudessa.

Keväällä 2015 perustimme facebookiin suljetun ryhmän Albatrossien Aktiivit. Siellä keskustelemme seuran kehittämisestä ja jaamme tehtäviä. Sitä kautta on on helpompi saada porukkaa innostumaan seuran vapaaehtoistyöstä ja ryhmässä onkin jo 40 aktiivia mukana.

Ratatilanne on lähialueella hyvä mutta 18-väyläisiä ratoja tarvitaan lisää ja tämä on yksi seuran painopisteistä tulevaisuudessa.

Seuran nettisivut löytyvät osoitteesta www.jyli.fi ja jos haluat kysyä JyLin seuratoiminnasta niin laita viestiä osoitteeseen frisbeegolf@jyli.fi.

Syysterveisin,

JyLi ry:n frisbeegolfvastaava