Junioreiden ja amatöörien SM-kisat päätökseen

AMAJUNSM-Pokaalit-skaalattu

Jyväskylään saapui 144 kisaajaa mittelemään junioreiden ja amatöörien frisbeegolfin SM-pokaaleista 19.-20. syyskuuta. Lähes kaikkien luokkien ratkaisuja saatiin odottaa viimeisille väylille asti, ja kolmessa luokassa (Naiset, Juniorit-16 ja Juniorit-13) tarvittiin vielä Sudden Death -ratkaisu palkintosijoista. Kisojen pääratana toimi Laajavuori DGP ja lauantaita varten kisailijoille rakennettiin ainutlaatuinen The Albatross -rata Tuomiojärvi DGP:n ja Viitaniemen puiston alueella.

Alkuviikon ja perjantain sateiden jälkeen sää kirkastui ja kisat saatiin vietyä läpi poutaisessa, joskin hieman puuskaisen tuulen värittämässä, säässä. Hyvä keli näkyi myös tulostasossa ja molemmilla radoilla vaadittiin huippuonnistumisia menestymiseen. Uudet junioreiden ja amatöörien Suomen mestarit ovat:

Miehet: Lauri Tammisto, Mustavaris
Naiset: Heidi Laine, Jyväskylän Liitokiekkoilijat
Juniorit-19: Väinö Mäkelä, Puska Puttaajat
Juniorit-16: Joonatan Häme, Lahden Frisbee Club
Juniorit-13: Samu Åström, Jyväskylän Liitokiekkoilijat
Tytöt-19: Tinja Väisänen, Puska Puttaajat
Tytöt-16: Sinna Talvensola, Jyväskylän Liitokiekkoilijat

Tulokset kokonaisuudessa löytyvät Frisbeegolfliiton kisakoneesta.

Kisojen kovimmasta yhteistuloksesta vastasi Puska Puttaajien Väinö Mäkelä (168, -20) voittamalla Juniorit-19-luokan. Samassa luokassa toisena Talin Tallaajien Riku Vink (172, -16) ja kolmantena Hämeenlinnan Discaajien Aleksi Lohtander (176, -12). Kaksi ensimmäistä kierrosta mentiin hyvin tasaisissa merkeissä kolmen kärjen ollessa heiton sisällä toisistaan ennen finaalikierrosta. Väinö Mäkelä heitti finaalikierroksella vastustamattoman -9 tuloksen ja otti mestaruuden Laukaaseen.

Juniorit-19 TOP 3: Väinö Mäkelä, Riku Vink ja Aleksi Lohtander

Miesten luokan voiton nappasi Mustavariksen Lauri Tammisto 172:lla heitolla (-16) viiden heiton erolla Jylin Simo Töllikköön (177, -11).  Kolmantena Vampulan urheilijoiden Jari Madekivi (179, -9). Lauri Tammisto nykäisi lauantain toisella kierroksella kolmen heiton eron kilpakumppaneihinsa heittämällä The Albatross -radan parhaan tuloksen (50, -9) ja pystyi kasvattamaan eroa vielä muutamalla heitolla finaalikierroksella. Lauri Tammiston viimeisen väylän (#18, 158m) avaus osui maan kautta alarautaan ja hänellä oli helppo työ nostaa mestaruuden varmistanut avaus koriin.

Miesten TOP 3: Lauri Tammisto, Simo Töllikkö ja Jari Madekivi

Naisissa finaalikierrokselle lähdettiin hyvin tasaisissa merkeissä, mutta voiton vei Jylin Heidi Laine(209, +21) heittämällä finaalikierroksella huipputuloksen 73 (+2). Toisesta sijasta käytiin Sudden Death -taistelu Oulun Frisbeeseuran Kajsa Wickströmin ja Kouvolan Lentävien Lautasten Riitta Savolaisen kesken molempien päätyessä kolmen kierroksen jälkeen yhteistulokseen 219 (+31). Kajsa Wickström vei tällä kertaa pidemmän korren ratkaisuväylillä ja sai kotiinviemisiksi hieman suuremman pokaalin.

Naisten TOP 3: Heidi Laine, Kajsa Wickström ja Riitta Savolainen

Juniorit-16-luokassa nähtiin uskomattoman tiukka ja kaikinpuolin mielenkiintoinen taistelu mitalisijoista.

Lahden Frisbee clubin Joonatan Häme ja Turun 7k:n Jasper Heino aloittivat kisan väkevästi The Albatrossilla, mutta Rauman Frisbeen Erik Aalto ja 7k:n Antti Suominen nousivat toisella kierroksella taistelemaan kärkisijoista. Joonatan Häme ja Erik Aalto päätyivät kolmen kierroksen jälkeen tulokseen 175 (-13), mutta Joonatan vei mestaruuden ratkaisuväylillä. Antti Suominen ja Jasper Heino joutuivat niinikään Sudden Deathiin kolmannesta sijasta heitettyään tuloksen 178 (-10) ja Antti Suominen vei kolmannen sijan.

Neljän parhaan lisäksi Tampereen Frisbeeseuran Luukas Rokkanen oli sekoittaa vielä pakkaa heittämällä finaalikierroksella huikean 63 heiton kierroksen (-8), mutta jäi niukasti mitaliratkaisujen ulkopuolelle.

Juniorit-16 TOP 3: Joonatan Häme, Erik Aalto ja Antti Suominen

Juniorit-13-luokassa jouduttiin myös turvautumaan ylimääräisiin väyliin mestaruuden ratkaisemiseksi.

Tampereen Frisbeeseuran Aaro Koskela heitti parhaan finaalikierroksen (67, -4) nousemalla kärkitaisteluun, mutta Jylin Samu Åström otti finaalikierroksen viimeiseltä väylältä birdien ja siirsi ratkaisun tasatilanteessa 188 Sudden Deathiin. Samu Åström oli etevämpi ratkaisuväylillä ja vei mestaruuden. Kolmanneksi tuli Hämeenlinnan Discaajien Lauri Hämäläinen tuloksella 193 (+5).

Juniorit-13 TOP 3: Samu Åström, Aaro Koskela ja Lauri Hämäläinen

Tytöt-19- ja Tytöt-16 luokissa oli vain yhdet kilpailijat, mutta Puska Puttaajien Tinja Väisänen ja Jylin Sinna Talvensola edustivat tyylikkäästi nuorempia naisfrisbeegolfaajia heittäen hienosti läpi kolme kierrosta haastavilla radoilla.

Tytöt-19 ja Tytöt-13 voittajat: Tinja Väisänen ja Sinna Talvensola

(Osa sisällöstä sekä kuvat: Jyväskylän Liitokiekkoilijat ry – Alkuperäinen artikkeli http://jyli.fi/junioreiden-ja-amatoorien-sm-kisat-paatokseen/)