Sporttiturva vakuutus – useimmin kysyttyjä kysymyksiä

SFL järjesti alkutalvella 2015 jäsenilleen mahdollisuuden ottaa tapaturmavakuutus frisbeegolfin harrastamisen yhteyteen. Ideana vakuutuksessa on, että se korvaa kaikki lajin parissa sattuneet tapaturmat Pohjolan vakuutusehtojen mukaisesti.

Merkittävin seikka, miksi vakuutus haluttiin liiton kautta järjestää on, että oma tapaturmavakuutus ei korvaa lajin parissa sattuneita vahinkoja silloin kun kyseessä on lisenssin (A tai B) omaava kilpapelaaja. Sinun katsotaan harrastavan kilpaurheilua, kun harrastamassasi urheilulajissa osallistut tai valmistaudut urheiluliiton tai -seuran järjestämiin kilpailuihin tai otteluihin. Tällöin urheiluvakuutus on ainut joka näitä vahinkoja korvaa.

Vakuutusehdot (https://www.pohjola.fi/loso/1333661.pdf) ovat vakuutusyhtiön sanelemat ja niitä liitto ei voi tulkita mielensä mukaan, mutta seuraavassa on vastattu tähän mennessä asiassa esitettyihin yleisimpiin kysymyksiin:

Lasketaanko satunnaiset kierrokset vakuutuksen piikkiin?
Kyllä, vakuutuksen piikkiin lasketaan kaikki harjoittelu. Satunnaiset kierrokset ovat kilpapelaajalle harjoittelua. Valvojaa tai valmentajaa ei tarvita tähän, koska kaikilla ei yksilölajissa voi sellaista olla.

Korvaako vakuutus jos aiheutan ulkopuolisille vahinkoa (henkilöt tai esineet)?
Ei korvaa, tapaturmavakuutus korvaa ainoastaan itselle aiheutuvat tapaturmavammat. Kotivakuutuksesta voi kullakin löytyä vastuuvakuutuskohta, mutta sillä ei ole mitään tekemistä tapaturmavakuutuksen kanssa.

Korvaako vakuutus heitossa tapahtuneen revähdyksen? Entä jos kaatuu heittäessä ja siten loukkaa itsensä?
Heitossa tapahtuvaa revähdystä vakuutus ei korvaa jos tilanteessa ei ole ulkopuolista tekijää. Kaatuminen on kuitenkin tapahtuma joka on lähes aina seuraamus ulkopuolisesta seikasta kuten liukastumien tai kompastuminen johonkin. Tällöin vakuutus korvaa kaatumisen ja siitä aiheutuvat vammat.
Tähän kyseiseen asiaan vakuutusyhtiö on laatimassa muutosta vuodelle 2016.

Korvaako vakuutus kun lyöt kätesi puuhun?
Kyllä, puu on ulkoinen vamman aiheuttava tekijä. Löit kätesi puuhun vahingossa.

Korvaako vakuutus nilkan nyrjähdyksen?
Kyllä, nilkka nyrjähtää ulkoisen tekijän seurauksena, kun kompastut oksaan, kiveen tms. tai vaikka astut vahingossa kuoppaan.

Mistä mihin vakuutus on voimassa?
Vakuutus on voimassa vakuutuksen ostohetkestä kalenterivuoden loppuun (31.12.2015).

Mistä voi kysyä lisää vakuutuksen tarkemmista ehdoista ja mahdollisista korvauksista?
Ottamalla yhteyttä Pohjolaan joko puhelimitse tai sähköpostilla:
https://www.pohjola.fi/pohjola/yhteysti … 00&srcpl=1

Mitä alla oleva teksti tarkoittaa käytännössä?
”Voimanponnistuksen ja liikkeen aiheuttaman venähdysvamman hoitokuluina ei korvata magneettitutkimusta eikä leikkaustoimenpiteitä.”

Vakuutusyhtiön vastaus:
Olemme määritelleet 1.1. 2016 alkaen uuden urheiluvakuutuksen, jossa ei enää tarvitse miettiä tapaturman määritelmää eikä myöskään enää tuota voimanponnistuksen ja liikkeen aiheuttamaa venähdysvammaa ja sitä, että niihin ei saisi magneettitutkimusta ja leikkausta. Uusi tulkinta menee niin, että korvataan kaikki äkilliset vammat (ei siis enää ulkoista tekijää) ja niihin saa myös magneettitutkimuksen ja leikkaushoidon.

Olen ostanut tämän vakuutuksen, mutta en ole saanut mitään vakuutuskirjaa / todistusta vakuutuksesta.
Miten toimin vahinkotilanteessa?
Vakuutuskirja on tässä tapauksessa yleinen, liitolle suunnattu. Se on kaikille osapuolille sama ja löytyy Frisbeegolfliiton sivuilta nimellä Sporttiturva tuoteseloste. Tästä löytyy mm. vakuutusnumero, joka on kaikille SFL:n jäsenille/vakuutuksen ottajille sama.
Vahinkotilanteessa toimitaan oheisen asiakirjan kohdan 6. mukaisesti.