Kokemuksia liigasta

Näin kevätkaudella varmasti suuri osa frisbeegolfaajista latailee akkujaan, mutta seuroissa on ensimmäiset vuosikokoukset ja linjanvedot jo kiivaasti meneillään. Kisojen järjestämistä miettiville ja kisakalenteria suunnitteleville seuroille avaan hieman viime syksynä Talin Tallaajien järjestämää Normitali-liigaa eli PDGA:n L-tieriä järjestäjän näkökulmasta.

normitali_logo

Design: Niko Kempas

Liiga antaa loistavat mahdollisuudet järjestää virallista frisbeegolfliiton ja PDGA:n alaista kisatoimintaa pitkäkestoisesti eli esimerkiksi kesäkaudella vaikka viikoittain. Liiga vaatii järjestävältä seuralta hieman enemmän kuin perinteinen viikkokisatoiminta, mutta toisaalta tuo lisäarvoa pelaajille esimerkiksi PDGA:n ratingin muodossa.  Liigaa voi pitää myös hyvänä vaihtoehtona tulojen keräämiseen seuralle esim. radan kunnossapitoa varten ja se on loistava mahdollisuus levittää lajitietoutta ja kisaetikettiä sekä kasvattaa oman seuran sisältä uusia ja innostuneita kisajärjestäjiä.

PDGA:n erilliskisojen eli yleensä C-tierin kisan vaatimuksena on, että pelataan vähintään 36 väylää. Käytännössä tämä tarkoittaa kahta kierrosta ja yhdelläkin pelattavalla lohkolla koko päivän kilpailua. L-tierin eli liigan vaatimuksena on 18 väylää per kisa. Radan layout voi olla viikosta toiseen sama tai eri ja sitä voidaan pelata vapaasti myös eri kentillä, kunhan järjestävä taho pysyy samana. Liigassa noudatetaan kaikkia lajin sääntöjä ja kilpailuohjeita. Liigan vaatimuksena on, että viikoittaisia kisoja eli osakilpailuja järjestetään 6-10 kappaletta ja ohjeistuksena, että ne järjestettäisiin peräkkäisinä viikkoina yhtenä rupeamana eli ei esimerkiksi kuukausittain. Halusimme Talissa välttää myös radan varaamista toistuvasti koko päiväksi, joten pelasimme osakilpailut sunnuntaisin aamupäivällä alkaen klo 10.00.

Liigan osallistumisehdot eli käytännössä vaadittava lisenssi, pelattavat luokat, pelimaksu ja voitonjako ovat järjestävän seuran vapaasti päätettävissä,  toki noudattaen PDGA:n ohjeistusta esimerkiksi juuri voitonjaon suhteen mikäli palkintoja päätetään jakaa. Liigaan voi osallistua myös ilman lisenssiä, jos seura niin päättää, mutta ilman lisenssiä ei kisakonetta voi käyttää ilmoittautumisten hallintaan.

Tallaajien Normitali-liigassa päätimme kokeilla kisamuotoa aluksi käytännössä mahdollisimman kevyesti ja teimme liigasta yksinkertaisen. Osakilpailuja järjestettiin syyskaudella minimimäärä eli kuusi kappaletta ja kaikki pelattiin samalla rataleiskalla eli Tallaajille tutulla ”Normitalilla”. Ei kikkailuja, ei erikoisväyliä, ei pidennettyjä väyliä tai uusia OB-alueita eikä siten mitään erikoista kisojen vaatimaa rakentelua. Laitettiin pelipäivänä liiton banderolli liehumaan ja pelaajat radalle.

Paikallissäännöt, jos sellaisia radalla on, pitää hyväksyttää ennen liigaa PDGA:n Tournament Managerilla. Selkeästi muotoiltuun paikallissääntöehdotukseen sain sähköpostilla myöntävän vastauksen sähköpostilla samana päivänä. Paikallissäännöt koskevat yleensä drop zone –alueita tai saarisääntöjä tai vastaavia.

Normitalin pokaalit. Design: Niko Kempas

Järjestettäviä luokkia meillä oli kaksi, avoin ja naiset. Osakilpailuista ei jaettu palkintoja, mutta liigan kokonaiskilpailun voitosta laskettiin pisteitä vanhan SM-taulukon mukaan ja palkittiin pokaaleilla kummankin luokan kolme parasta. Normitali-liigaan vaadittiin vähintään frisbeegolfliiton B-lisenssi. A-lisenssin pelaajat saivat osakilpailuista siis myös PDGA:n ratingit.

Suomessa kisailmoittautumiset hoidetaan SFL:n alaisissa kisoissa käyttäen kisakonetta. Pelimaksu pidettiin maltillisesti viikkokisatasolla ja se kerättiin vasta pelipaikalla. Ilmoittautumisaikaa annettiin kisakoneessa aina pelipäivää edeltävä arkipäiväviikko, joka jätti mukavasti aikaa järjestellä ryhmäjako ja muut paperityöt kuntoon ennen sunnuntain kilpailua.

Ei ole mitään syytä lykätä tai välttää kilpailujen järjestämistä sillä verukkeella, että kisakone olisi vaikea tai vaarallinen. Kisakoneen saa järjesteltyä ihan perus atk-taidoilla ja tarkkaavaisuudella. Osakilpailujen infot ja eri kisakoneen sivut saa helposti seuraaviin osakilpailuihin kopioitua. Ryhmäjako ja varsinkin tuloskorttien tulostus on myös loistava lisä ja toimiva ominaisuus kisakoneessa. Tulosten syöttäminen on nyt myös helppoa ja varmaa.

PDGA:lle tehdään liigasta sen päätyttyä raportti, johon liitetään perustiedot ja osakilpailujen pelaajat ja tulokset. Raportti on sekavan ensivaikutelman jälkeen kyllä hyvin johdonmukainen Excel-tiedosto ja se auttaa myös pelaajien lisenssien ja varsinkin B-lisenssien hallinnassa liigan aikana. Excelin avulla voi osakilpailujen jälkeen kopioida tiedot PDGA:n sivuille ja saada näkyviin osakilpailujen alustavat epäviralliset ratingit. Varsinaiset viralliset ratingit liigasta saa raportin palauttamisen jälkeen seuraavalla päivityskerralla, kuten muissakin kisoissa. Raportin ja osakilpailujen pelaajalistojen ja tulosten kanssa saa olla kyllä tarkkana, koska materiaalia on paljon ja sitä tulee viikoittain. Varmuuskopioinnilla kannattaa myös ehkäistä itse aiheutetut katastrofit.

Liiga vaatii siis jonkin verran työtä ja innokkaita tekijöitä. Suosittelen, että seurassa liigaa valvoo ja ylläpitää yksi henkilö, joka pitää kokonaiskuvan, Excelit ja tulokset vakaasti näpeissään. Tallaajissa Normitali-liigan osakilpailujen vetovastuun jakoi kolme TD:tä ja 6-10 osakilpailun liigassa työmäärää kannattaakin jakaa. Liiga on myös mainio tilaisuus kouluttaa uusia kisanjärjestäjiä ja antaa uusille ja innokkaille tekijöille mahdollisuus.

Liiga on järjestävän seuran näkökulmasta melko vaivaton tapa järjestää useita rating-kisoja ja kuulemani palaute pelaajilta oli pelkästään positiivista. Talin Tallaajat järjestää liigaa Talissa varmasti myös tulevana kautena. Suosittelen liigaa kaikille seuroille ja näkisin mielellään tulevaisuudessa, että liigaa pelattaisiin vaikkapa ajomatkan säteellä viikoittain useampana päivänä viikossa eri radoilla.

Liigalla on siis oma paikkansa kisatarjonnassa ja sen mahdollisuudet ovat periaatteessa rajattomat. Rajoituksia voi tuoda peräkkäisten viikkojen aikataulutus muiden kisojen kanssa sekä valitettavasti ainainen tekijänaisten ja –miesten rajallinen lukumäärä. Epätietoisuuden ja ongelmien kanssa ei tarvitse myöskään taistella yksin ja liiton hallinnosta saa apua aina tarvittaessa.

Mitä jäi Normitali-liigasta paperille? Pelattiin 2014 elokuun lopusta lokakuulle kuusi osakilpailua, 83 pelaajaa kävi sunnuntaiaamuisin ottamassa mittaa Talin radasta ja kierroksia pelattiin yhteensä 206 kpl. Jonkin verran Excelin naputtelua, copy-paste –peijaisia ja lisenssien huhuilua. Hauskaa puuhaa, suosittelen ehdottomasti kokeilemaan.

Hyvää alkavaa ja jatkuvaa frisbeegolfkautta 2015 myös Talin Tallaajien puolesta kaikille!

Jesse Viksten
Talin Tallaajat
Jesse.viksten@tallaajat.org

Normitali-liigan PDGA-sivu: http://www.pdga.com/tour/event/19172